Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#511 Herenstraat

18 juni 2024 - 15:16

 

Het is een gezellige drukte in de met oranje vlaggetjes en slingers versierde Herenstraat. Op het pleintje heeft Henk de barbecue klaargezet en verschillende buren zijn druk in de weer met sta tafels en borden klaar zetten. Marie tilt samen met buurman John de televisie naar buiten die op de gereedstaande tafel moet komen te staan. Anderen zijn druk met de bankjes ervoor klaar zetten en de muziek.
‘ Pas op met de tv, John, ‘roept Henk.’ Hij is nog niet afbetaald. ‘
De opmerking komt hem op een hoop gelach en commentaar te staan.
‘ Zet hier maar neer, ‘ zegt Marie en knipoogt naar John.’ Let maar niet op Henk.’
‘ Ik zal hem even aansluiten, ‘zegt John, loopt naar binnen en komt terug met stekkers en snoeren.
Op dat moment barst de muziek los en de polonaise wordt ingezet. Henk kijkt met argusogen hoe John Marie bij de heupen pakt en achter haar aan danst.
‘ Henk, je vlees, ‘waarschuwt iemand. Geschrokken draait Henk de karbonade om die aan een kant al zwart is. Die verdomde buurman ook. ‘ Ik sluit de televisie wel even aan, Marie, ‘roept hij.
‘ Blijf jij maar bij je vlees, ‘antwoord Marie.’ John regelt dat wel. Toch, John? ‘
‘ Laat alles maar aan mij over, Marie, ‘zegt hij opgewekt.’ We kunnen zo kijken naar de wedstrijd. ‘
laat maar aan mij over” mauwt Henk hem na. Boos mikt hij het vlees op de borden.

De wedstrijd is in volle gang en de oranje fans zitten in gespannen verwachting op de bankjes.’ Kom hier bij me zitten, Marie, ‘roept Henk, staat op en wenkt zijn vrouw.
Marie zit naast John en kijkt geïrriteerd opzij.’ Ik zit hier lekker, Henk. Doe niet zo bezitterig. ‘
Met een broeiende blik in zijn ogen gaat Henk mokkend weer zitten.
‘...en Gakpo scoort, hij scoort en het is 1.0…!!!’
Iedereen springt op en vliegt elkaar juichend in de armen.
Een waas trekt voor Henk zijn ogen als hij ziet hoe John Marie omarmt.
‘ God...verde….god…’
Rood van woede spring hij overeind, baant zich een weg door de mensen die voor hem staan en grijpt John bij zijn kraag.
‘Heb het lef niet haar aan te raken, ‘schreeuwt hij. Speeksel vliegt in het rond.
‘Klootzak. ‘
Henk haalt uit en met een vernietigende kracht raakt hij John die achterover valt.
Iedereen valt stil en staart naar Henk die zijn armen laat zakken en verdwaasd om zich heen kijkt.
Het feest is afgelopen.

 

 

 

 

 

 

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever
19 juni 2024 - 9:33

Leuk verhaal 'John'. Goede titel, leuk gekozen namen van personages (John voor de buurman). Hier en daar wat slordigheidjes met aanhalingstekens en een enkele d/t. Misschien is het iets te voorspelbaar. Je weet als lezer waar het heengaat. Een twist om de lezer aan het eind op het verkeerde been te zetten zou misschien een optie zijn. Hoe dan ook, met plezier gelezen.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2024 - 14:22

Hoi John, goed verhaal. Na de waarschuwing voor de televisie, zou je die op het einde ook nog kunnen laten sneuvelen. Dan is het helemaal einde oefening. Graag gelezen.

sta tafels ---> dit is één woord.

Anderen zijn druk met de bankjes ervoor klaar zetten en de muziek.   ---> volgens mij mist het woordje "te" nog voor klaar, anders moet klaarzetten één woord zijn. Het leest nu alsof ze ook de muziek klaarzetten. Misschien: Anderen zijn druk met de bankjes ervoor klaar te zetten en het regelen van de muziek.

laat maar aan mij over” mauwt Henk hem na.  ---> achter "over" mist een komma.

de oranje fans  ---> zijn het letterlijk oranje fans of Oranjefans?

antwoord Marie. ---> dt

het is 1.0…!!!’ --->  1-0. Het beletselteken erachter mag weg.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
21 juni 2024 - 18:12

We kozen een soortgelijk thema én een John, zou het telepathie zijn? (Jij was eerder hoor, maar ik had je verhaal nog niet gelezen.)

Inderdaad wat slordigheden, maar die zijn zo aangepast.

Van mij hoeft die twist niet perse, wel zou ik nog iets meer frustratie-opbouw willen lezen, zodat ik als het ware zélf John een kleun op zijn neus wil geven.

Graag gelezen.