Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#509 De saaiheid van de zekerheid

5 juni 2024 - 20:34

 

Met een staling glimlach knikt de voorzitter van het stembureau me toe, als ik in alle rust het stembureau verlaat. Als nu nog minipartij op de achterkant van het stemformulier, zijn er zoals verwacht geen journalisten. Misschien had ik stiekem wel gehoopt dat ze wel in grote getalen kwamen opdraven en me lastig zouden vallen met inspiratieloze vragen. De stilte die zich van me overneemt, lijkt niet passend voor het moment. Het voelt alsof ik langzaam in slaap wordt gebracht, om straks van een of andere klap in een keer wakker te worden.

In het bos weet het gepiep van scholeksters alvast wat leven te brengen. De rest doet mijn hoofd wel. Gewoon wat twijfels brengen in de saaiheid van de zekerheid. Het plan is waterdicht, er kan niks mis gaan. Maar moet ik toch niet nog een keer contact opnemen met de voorzitter van de stembureaus van Amsterdam? Terwijl ik op een bankje plaatsneem pak ik toch nog even koortsachtig de Samsung...En zet deze op vliegtuigstand. Het hoeft niet, het is geregeld. Misschien voelt het gewoon als te simpel, hoe makkelijk de gemeentes hebben toegezegd. Een beloofd snoepreisje voor de burgemeester, wat extra cultuursubsidies, sommigen namen zelfs genoegen met een beetje verhoging voor de tellers die het riskante werk mogen uitvoeren. Bijzonder dat die op dit moment nog naar de samenleving dienstbare, regeltjes volgende ambtenaren 's avonds in stemmencreëerders in mijn dienst veranderen.

Zo ongeveer de hele bossamenleving passeert me op het bankje. Een ree, roeibootje op het binnenwatertje met bekvechtende passagiers, ouder echtpaar in ANWB-outfit en een Golden Retriever die het geen probleem lijkt te vinden dat het baasje weg is. Ze letten allemaal niet op mij, wat als een zegen voelt. Het wachtmuziekje voor de achtbaan van zo meteen zijn de rustieke saxofoonsolo's van Charlie Parker. Ik stelde het voor als opkomstmuziek voor het loopje naar het podium voor de overwinningsspeech, maar toekomstige Minister van Justitie Nathalie ging er niet mee akkoord. Ze stelde Survivor voor, en ze heeft gelijk. Ik moet wakker en alert zijn als ik het daar al honderden keren gerepeteerde verhaal afwerk. Terwijl ik op het grasperkje ga liggen en de ogen sluit, bedenk ik me dat het op het feestje van de partij straks toch geen kwaad kan om wat cocaine te nemen. Vreemd, hoe het in gang zetten van het grootste corruptieschandaal dat dit land ooit gekend heeft, zo slaapverwekkend kan zijn.

 

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2024 - 22:43

Hoi Virtuosu, ik vind het lastig om in je verhaal te komen. Je maakt voor mij lastige zinsconstructies. Het idee van een corruptieschandaal is goed gevonden, maar komt er niet lekker uit. 

Met een staling glimlach knikt de voorzitter van het stembureau me toe, als ik in alle rust het stembureau verlaat.   ---> wat bedoel je met een staling glimlach? De komma na toe mag weg.

De stilte die zich van me overneemt, --->  "die zich van me overneemt" klopt volgens mij grammaticaal niet. Ik zou eerder denken: De stilte die me overvalt, 

in een keer wakker te worden. ---> in één keer wakker te worden.

Maar moet ik toch niet nog een keer contact opnemen met de voorzitter van de stembureaus van Amsterdam? Terwijl ik op een bankje plaatsneem pak ik toch nog even koortsachtig de Samsung...En zet deze op vliegtuigstand.  ---> In beide zinnen mag het woordje "toch" weg. Tussen plaatsneem en pak hoort nog een komma.
...En zet ----> het beletselteken is niet passend in deze zin, heeft geen functie. En moet met kleine letter. 

Bijzonder dat die op dit moment nog naar de samenleving dienstbare, regeltjes volgende ambtenaren 's avonds in stemmencreëerders in mijn dienst veranderen. --->  dit is een zin die niet fijn leest. De komma mag weg.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
7 juni 2024 - 13:13

Ik struikelde ook in de eerste zin over het woord staling. De gedachten aan wat dat woord betekent zorgen dat ik de zin erna niet zo goed tot mij kan laten doordringen en het minder vlot leest. Wel een origineel idee. 

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juni 2024 - 9:54

dag Virtuoso

Dank voor je verhaal. Ik denk dat je met 'staling' stalen bedoelt.

Je schrijft goed en ik vind vooral de eerste 2 paragrafen sterk, maar de twist lijkt wel wat ver gezocht?

Dus, een beetje een bevreemdend verhaal dat nog niet echt af lijkt?

Johanna

   

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juni 2024 - 23:01

Dank voor alle feedback. Staling is weliswaar slordig, maar betreur het wel dat het er in de feedback op lijkt alsof de hele tekst hierop wordt afgerekend. Begrijp wel dat de zinnen af en toe wat langdradig geformuleerd zijn, zal er de volgende keer op letten.

@Johannawrote

Dank voor je feedback. Misschien waren meer woorden nodig om de details weer te kunnen geven, maar de twist lijkt me in de basis toch vrij duidelijk...Wellicht kwam het in het verhaal te weinig naar voren, volgende keer beter.