Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#509 Hokje of bolletje

4 juni 2024 - 12:34

Zo, dat zit er op. Nu hopen dat Dewever het waarmaakt en premier wordt. Dan krijgen we eindelijk een gedegen bestuur. Benieuwd of schoonpapa straks lost voor wie hij heeft gekozen. Eerst polsen wat ze hier in huis van plan zijn. Het wordt  tijd dat ze zich klaarmaken. Ik ga hen niet beïnvloeden, maar hoop stiekem dat ze voor mijn partij kiezen. Ik heb alvast croissants meegenomen om ze in ‘stemming’ te brengen.

Vrouwlief komt er eerst aan. Ze heeft zich helemaal opgedirkt. Het is fijn dat ze er goed voor komt als ze straks als ‘de echtgenote van’ naar de stembus stapt. De echte reden zal meer te doen hebben met ons latere familiebezoek.
“Dag lieverd, wat zie je er beeldig uit. Kijk, ik heb voor het ontbijt gezorgd. Ik ben al vroeg gaan stemmen, had een reuzehonger en heb al gegeten. Wacht jij op Henk en Anna?”
“Ja, ze maken zich klaar. Wij gaan samen naar het stemlokaal.“
“Heb je je goed voorbereid? Je hebt toch de stemtest gedaan of niet?”
“Ik merkte dat Jochem nog steeds van de partij is, die geniet al jaren mijn voorkeur.”
“Jochem? Op welke lijst staat die?”
“De CVP, hij is toch de zoon van de vroegere burgemeester, een vriend van vader.”
“Die heten al jaren de CD&V, schat. Nu ja, je moet je buikgevoel volgen. Ha, daar zijn mijn dochter en zoon, de toekomst van het land. Goeiemorgen, deze morgen!”
“Morgen.”
“Goedemorgen, zeg pa, spannend, ik mag vandaag voor het eerst gaan stemmen. Ben jij al geweest? Kan je mij zeggen in welk hokje je voor Vooruit kan kiezen?”
Henk proest het uit van het lachen: “Dom gansje, je kan in alle hokjes voor jouw sossen stemmen, je moet alleen de juiste bolletjes kleuren op het stembiljet.”
“Anna toch, hebben ze het jou op school niet getoond?  Jouw broer zal het wel weten, die kwam met zijn klas nog op tv in dat nieuwe programma van Tom Waes.”
“Ja mama, Henkie is altijd al bij de pinken geweest. Hij kiest natuurlijk voor dat ultrarechts gespuis. Nu ja, iedereen doet wat hij wil. Ze kunnen niet allemaal achter onze pa aanlopen, toch?”

Zijn dit mijn kinderen? Is dit mijn vrouw? Heb ik hen de echte waarden in dit leven dan niet meegegeven?  Ach, vroeger sloeg ik ook vaders  richtlijnen in de wind. De ballonnetjes die hij opliet om zijn politieke voorkeur te verkondigen, beïnvloedden zonder twijfel mijn moeder en zus. Op mij hadden ze een averechts effect, of moet ik avelinks zeggen?  Die goede oude Volksunie, hoe is het mogelijk dat die teloor is gegaan. Mijn schoonvader was erover in zijn nopjes. Hij is nog altijd een van die verstokte unitaristen. Zijn beide ouders waren dan ook Walen. Het enige positieve aan heel die situatie is dat Anna en Henk ondertussen perfect tweetalig  zijn. Straks zal ik mij moeten inhouden als hij met de kleinkinderen weer de Franse toer opgaat.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 juni 2024 - 16:27

Hi, Gi, dat is wel heel snel. Ik weet niet of onze Nederlandse vrienden meekunnen in deze Belgische situatie, maar ik denk dat de coach hierover wel van wanten weet. Goede schets van de verschillende personages en hun politieke voorkeuren.

Lid sinds

4 maanden 4 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
4 juni 2024 - 19:14

Als Nederlandse snap ik idd niet veel van de verschillende partijen, maar ik geloof de strekking toch wel te begrijpen: ze stemmen allemaal iets anders en geen van allen op zijn partij. En nu ga ik even de verschillende partijen googlen; dan leer ik ook weer wat vandaag. 😅

Ik heb het overigens wel wat met hp te doen, al is het luchtig geschreven. Het lijkt me best eenzaam als je eigen vrouw je niet steunt met een stem, als je vrouw niet achter je politieke visie staat (en daarmee een heel ander mensbeeld en maatschappijbeeld heeft. Of het gewoon geen ene moer interesseert, terwijl het jouw werk (passie?) is. Misschien draaf ik door, het verhaal leest lekker weg en is vast komisch bedoeld. Het had van mij wel iets meer tragisch gemogen. Maar misschien kom ik daarvan terug na het googelen.

Edit: De vrouw van hp is wel heel onverschillig: dat een partij al 22 jaar anders heet... Blijkbaar interesseert het haar echt helemaal niks! Dat maakt het voor mij des te tragisch. 

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2024 - 9:58

@ Schmetterling: ik ben in blijde verwachting ...

@ Laura: dank je en wat knap dat je je geïnformeerd hebt. Instellingen en dus ook politieke partijen begaan soms de flagrante fout om een naamsverandering door te voeren. Dat maakt dat oudere mensen na jaren nog steeds de vroegere benaming gebruiken. Het verhaal is inderdaad komisch bedoeld maar heeft m.i. een grote realiteitswaarde, meer dan de meeste mensen zich voorstellen. 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2024 - 12:15

 Hoi Gi, de man komt duidelijk bedrogen uit. Zijn familie zijn niet echt "van de partij". Graag gelezen, voor zover ik iets van de partijen snapte. De Nederlandse liggen me al niet, laat staan de Belgische.

  k heb alvast koffiekoeken meegenomen om ze in ‘stemming’ te brengen.  ---> Bedoel je 'k of Ik? Heb je koffiekoeken voor het ontbijt meegenomen? Het "in de stemming brengen" vind ik leuk bedacht.

die kwam met zijn klas nog op TV ---> tv schrijf je met een kleine letter.

“Goede morgen ---> goedemorgen

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2024 - 12:57

Dag Fief, bedankt voor de reactie. Ik heb van de koffiekoeken croissants gemaakt (er stond eerst broodjes maar ik vond dat het wat feestelijker mocht).

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2024 - 17:05

Heb er niet veel kaas van gegeten, Gi. Het enige wat mij bekend voorkomt in het verhaal is Tom Waes.Wel sneu dat zijn vrouw niet meegaat met zijn ambities.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
7 juni 2024 - 12:24

Ik vind je verhaal heel herkenbaar, een vader die zijn gezin probeert te beïnvloeden maar toch weet dat het misschien juist avelinks (leuk woordspeling) werkt. De tweetaligheid en afkeer  voor de franse taal. Ik vind het een leuk belgisch inkijkje. 

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juni 2024 - 10:22

@ John: Zelf heb ik zelden naar iets van Tom Waes gekeken, maar blijkbaar maakt hij in Nederland furore. 
@ Sandra: Waar sommigen die afkeer van de tweede taal vandaan halen begrijp ik ook niet. Mijn buren hebben twee zoontjes van vijf en drie jaar. Met vader spreken zij Frans en met moeder Nederlands. Heerlijk. 
@ Jurrit: Dank voor het lezen en de reactie.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juni 2024 - 9:38

dag Gi

Ik begrijp dat Nederlandse lezers niet alles kunnen volgen, zeker omdat je met die knipoogjes werkt, wat goed is voor een Vlaams publiek dat de politiek wat volgt, maar niet 'universeel' genoeg is en dat lees je in de opmerkingen. Je had dat misschien anders kunnen doen door met rechts-links-centrum te speleen, dat is allicht meer herkenbaar voor meer lezers.

De tocht doorheen het politiek landschap in je tekst vind ik goed, en ook de vader die zijn best doet om invloed uit te oefenen.

Je schrijft altijd vlot, dus daar moeten e niet over discussiëren.

Ik las het graag, maar ben een Vlaamse natuurlijk.

 

Johanna