Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#508 Waar wacht je op?

1 juni 2024 - 9:39

‘Is die uitslag al binnen, Maarten? Die zou je deze week toch krijgen?’
‘Tja, uh, gisteren is er gebeld door het ziekenhuis, maar ik had geen tijd om op te nemen. Ik zat in een vergadering die ik echt niet kon onderbreken.’ Maurice kijkt zijn vriend niet begrijpend aan, maar die is ineens druk bezig met melk door zijn koffie te roeren.
‘Je hebt toch zeker wel teruggebeld? Je bent al een week aan het wachten. Jemig, ik zou al die tijd niet kunnen slapen van de stress. Ze zeiden al dat het een dubbeltje op zijn kant is. Dat zeggen ze niet voor niets. Die arts weet ook wel wat ze teweeg brengt. Kun je vandaag niet terugbellen?’ Maarten kijkt even op van zijn koffie en schudt zijn hoofd.
‘Het is vrijdagmiddag, Maurice, die arts neemt echt niet meer op. Die zit al lang en breed thuis te genieten van de zon. Dat zouden wij ook moeten doen. Het is mooi weer, we zitten lekker op het terras. Wat kan ons die uitslag schelen. Eerst maar even genieten van het weekend, daarna zien we wel weer verder. Waarom zou ik zoiets verpesten met vervelend nieuws dat ook wel kan wachten. Waarschijnlijk is er toch niets aan de hand.’ 
‘Niets aan de hand! Misschien zit er iets in jouw lichaam dat je van binnenuit aan het opvreten is. Iedere dag uitstel is er één te veel. Die arts belt niet zomaar. Je hebt maar één leven, daar moet je voorzichtig mee omgaan.’ Maarten maakt een afwerend gebaar. 
‘Kom op joh, je tilt er veel te zwaar aan. Als er echt iets was dan hadden ze vandaag teruggebeld. Waarschijnlijk belden ze om een afspraak te maken of zoiets. Ik wacht het gewoon nog even af. Je kent me toch? Ik leef in het moment. Dat zou jij ook meer moeten doen. Al die zorgen vreten jou van binnen op. Maak je om mij maar niet druk. Wil jij nog een koffie? Of liever iets fris of een biertje?’
‘Ik vind toch dat je…’
‘Die bediening is nergens te bekennen. Ik bestel wel even binnen, ik moet toch naar de wc.’

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2024 - 10:05

Het zoveelste verhaal waar koffie (of thee) wordt gedronken, maar op het einde is er hoop, er wordt over een biertje gesproken. Goed verhaal. Hier en daar een witregeltje zou de leesbaarheid ten goede komen. 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2024 - 10:50

Hoi Jurrit, 

De opzet van je verhaal is goed bedacht en realistisch: als je ergens diep vanbinnen weet dat je heel slecht nieuws gaat krijgen, je in de ontkenning gaat om het maar niet onder ogen hoeft te zien. De manier waarop je personage praat is wat dat betreft erg realistisch. Voor de leesbaarheid van het verhaal is het iets minder fijn om dat proces min of meer twee keer herhaalt (vanaf grofweg: 'Niets aan de hand?') dan wordt het teveel van het zelfde. Hoewel dat voor de beleving van het personage wel klopt, kan je voor het verhaalverloop de scène beter een iets andere wending geven. 

Maar het geheel leest op zich prima. 

Goed gedaan. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2024 - 7:33

Hoi Gi,

Dankjewel voor je reactie en de tip. Een biertje is misschien net wat deze twee (en het verhaal) nodig hebben ;)

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2024 - 7:37

Hoi Nadine,

Bedankt voor de feedback. Fijn om te horen dat je de dialoog realistisch vindt. Mijn persoonlijke doel voor deze opdracht was ook om een goed lopende realistische dialoog weer te geven. Jammer dat ik die te lang heb uitgesponnen. Achteraf gezien het ik wat meer creativiteit aan de dag moeten leggen.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2024 - 7:42

Hoi John,

Dankjewel voor je commentaar. Het verhaal mist inderdaad wat schwung. Ik neem de kritiek mee naar een volgende opdracht.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2024 - 10:47

Hoi Jurrit, het meeste is al gezegd. Je onderwerp is goed gekozen. Wachten op een uitslag is zenuwslopend, zeker als je vermoedt/bang bent dat het niet goed is. Zo irritant ook als iemand die angst bagatelliseert. Dat heb je goed gevangen. 
De tekst mag hier en daar strakker, maar verder graag gelezen.

‘Is die uitslag al binnen Maarten?  ---> voor en/of na een aanspreking hoort een komma
‘Is die uitslag al binnen, Maarten?
‘Het is vrijdagmiddag, Maurice, die arts

‘Tja, uh, gisteren is er gebeld door het ziekenhuis, ...  ---> actieve zinnen lezen fijner. ... gisteren belde het ziekenhuis. Of: ... gisteren zag ik een oproep van het ziekenhuis, maar ...

is er één teveel ---> te veel.

Maarten maak een afwerend gebaar. ---> maakt