Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#508 - Heet

31 mei 2024 - 0:57

 

De ochtendzon verwarmt mijn verkleumde lijf. Wat ze zeggen over de woestijn is waar, de nachten zijn steenkoud. Ik draai mijn gezicht naar de zon. Heerlijk. Straks vervloek ik diezelfde zon en verlang ik naar de koelte van de avond, maar nu, zalig.

Ik ruk nog een keer aan de touwen. Zinloos natuurlijk, die gasten weten wat ze doen wanneer ze iemand vastbinden.

Ik ruik het zand. Een mengeling van warmte en een soort scherpe stoffigheid. Het doet me denken aan een vakantie uit mijn jeugd in Palamos, dit zand ruikt precies als toen.

Mijn haat-liefde verhouding met de zon duurt al drie dagen, maar gaat niet lang meer duren. Nog maximaal een dag en dan heeft de woestijn me te pakken. Daar heb ik me al bij neergelegd, ik hoop alleen dat de woestijnvossen me niet eerder vinden.

Heet.

Ik weet de naam van mijn moeder niet meer.

Hardop zing ik flarden van de Pet Shop Boys. “What have I done to deserve this?”. De zin blijft zich herhalen in mijn hoofd.

Mijn zicht vernauwt, zwart aan de randen dat langzaam naar binnen kruipt. Ik voel de hitte niet meer.

Magere hein hurkt naast me en tilt zijn zeis hoog boven zich.

Waar bleef je, man?

 

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2024 - 3:17

Jeetje, Taco, wachten op de dood. Luguber, maar echt op zijn Taco's. Goed verzonnen en vlot neergepend. Toch zou je het van mij wat meer uit mogen schrijven. Je hebt nu net de helft van het aantal woorden gebruikt. Het moet geen pretje zijn al die tijd in de blakende zon of tijdens de koude nachten, ik mis iets meer van die beleving bij de man. Je neemt me nog niet mee naar het verlangen Magere Hein te zien. 

Mijn haat-liefde verhouding met de zon duurt al drie dagen, maar gaat niet lang meer duren. ---> deze zin leest niet lekker door de herhaling van duurt en duren. Misschien: Mijn haat-liefde verhouding met de zon duurt al drie dagen, maar zal snel eindigen/ maar het einde is nabij (of zoiets)

“What have I done to deserve this?”. ---> de punt mag weg. Een buitenlandse tekst wordt veelal cursief geschreven.

Magere hein ---> Hein

Waar bleef je, man?  ---> ik zou dit tussen ah-tekens zetten, dat hij het hardop zegt.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2024 - 8:43

Hoi Fief,

Ik ben met je eens dat het verhaal compact is. Ik had het vannacht al gepost toen ik dat zelf ook bedacht. Daarna had ik de post veranderd in 'Even geduld aub ...' om het verhaal te gaan verlengen. Leek me wel een gepaste melding :)

Daarna twijfelde ik weer aan die melding. Gaan jullie het wel snappen? Denken jullie dat die melding het verhaal is? Dus toch maar de compacte versie gepost. Gedoe.

Bedankt voor je compliment en suggesties.

Grtz,
Taco

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2024 - 9:01

Mij stoort het niet dat het verhaal kort (en krachtig) is. Magere Hein (wij noemen hem Pietje de Dood) laat niet op zich wachten. De opdrachten geven een maximum aantal woorden aan, nooit een minimum. Op een ander forum werd mijn inzending ooit tot 'tip van de week' gekozen. Die was precies één zin lang. Graag gelezen, Taco. 

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2024 - 9:11

Je hebt het drama goed gevangen, Taco! En inderdaad, waarom meer woorden als het in dit aantal verteld is? Op zich had je de extra ruimte kunnen gebruiken om zijn lijdensweg wat meer te schetsen. De hp komt ondanks zijn miserabele positie ietwat flegmatiek over. Maar da's klein bier. Origineel, mooi geschreven!

martin

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2024 - 13:32

Hoi Taco, 

Dit verhaal is ontzettend mooi en slim geschreven. Je schrijft met enkele zinnen per alinea en in elke alinea staat precies wat de lezer weten moet om de verbeelding aan de gang te zetten. Daarbij is elke alinea, hoe kort ook, een scène op zichzelf. Zo maak je met slechts een paar honderd woorden een verhaal met de inhoud van een compleet boek. 

Erg knap gedaan, complimenten!

Groet,

Nadine

 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2024 - 17:14

 

Mijn gedachten gingen zo:

Wat een aparte titel voor een opdracht over wachten.

Goed verhaal, kort en krachtig.

De verhalen van Taco hebben altijd iets verrassends, herinner ik mij weer.

Na reactie van Nadine. Gloeiende gloeiende het zit nog veel slimmer in elkaar dan ik dacht.

Lees het verhaal nog twee keer

Briljant 

 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2024 - 9:47

Dank allen voor de mooie complimenten, ik ben er stil van.

Toen ik de opdracht las, kreeg ik een beeld in mijn hoofd uit een of andere Western film waarin een cowboy door de indianen is vastgebonden in de woestijn. Ik heb de pen op het papier gezet en pakweg tien minuten later had ik dit verhaal. Misschien zeven woorden veranderd en ingeleverd.

Fascinerend hoe dat soms werkt.

Grtz,
Taco