Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 508 Ik kom eraan

28 mei 2024 - 14:05

Wachten… wachten… wachten. Ik ben er nu wel een beetje klaar mee. Na al die maanden in deze comfortabele, ergo vochtige omgeving ben ik er wel aan toe iets ruimer te gaan wonen. Ik heb geen spiegel maar afgaande op de gesprekken die er zijn gevoerd over mij mag ik er wel van uitgaan dat alles erop en eraan zit. Dus waarom nog langer wachten. Mijn gastvrouw is er ook aan toe want ze zucht en steunt de godganse dag over hoe zwaar ze het wel niet heeft en ze haar cocktails en haar werk mist. Nee, en ik dan. Wil ook wel eens iets anders op mijn bord dan dat vloeibare  menu wat ik nu heb. Als we in de supermarkt zijn praten ze er ook samen over wat er allemaal voor mij te koop is. Spinazie, sperzieboontjes, aardappels. Geen idee wat het is, maar het klinkt wel lekker.

Ik denk dat ik dat ongeduld van mijn vader heb want ik herinner me een keer dat hij nijdig riep “groener dan dit wordt het niet “ en moeder zei toen dat we niet meededen aan een wedstrijd. Ik zucht en maak nog maar eens een dubbele salto als er opeens iets gebeurt. Tot mijn schrik hoor ik dat papa roept voor een karretje, mama erin zet en als een coureur door de gangen rent. Als dat maar goed gaat….
Een onbekende stem roept opeens.’ U heeft groen licht, mevrouw. ‘
Pfff… eindelijk is het zover. Wereld, ik kom eraan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gi

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2024 - 14:51

Goede vondst, John. Of het klopt dat het menu eenzijdig is weet ik nog zo niet, want behalve haar cocktails zal moeder toch wel gevarieerd eten, niet? De kreet van de papa dat het niet groener wordt begrijp ik niet, maar daar krijgen we beslist nog meer uitleg over. 

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2024 - 15:38

Ken je het niet dat mensen bij een stoplicht niet doorrijden als het groen is. Groener dan dit wordt het niet zeg je dan.

 

Gi

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2024 - 16:17

Ach, ja natuurlijk, ze zaten in de wagen. Ik ken ook deze: mensen die bij rood zeggen: 'Rij maar door, die kleur hebben wij al gehad.'

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2024 - 16:34

Hoi John, 

Het duurde even voordat bij mij het kwartje viel. De boosdoener was een specifieke zin: Als we in de supermarkt zijn praten ze er ook samen over wat er allemaal voor mij te koop is. 
Een auto gaat de supermarkt niet in: je gaat hoogstens met een auto ernaartoe. Dat is misschien pietluttig om op te merken, maar dat bracht me wel in verwarring over het hoe en wat als het gaat om wat letterlijk bedoeld is en waar de beeldspraak en fantasie beginnen. Die zin zou ik dus aanpassen of weglaten. 

Los van dat: leuk verzonnen en vlot geschreven, met name de manier waarop de auto zich zowel bewust is van de wereld en de beperkingen ervan die hij als auto heeft. 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Gi

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2024 - 17:13

Sorry, Nadine, maar ik heb de indruk dat je niet helemaal mee bent in het verhaal. John zal wel meer uitleg geven, dat deed hij aan mij ook.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2024 - 17:26

Hoi John, een auto zag ik er ook niet in. Wel een ongeboren kind dat wacht op zijn geboorte. Heel origineel bedacht. Ik vind je aanstaande moeder als gastvrouw omschrijven wel afstandelijk. De band tussen moeder en kind begint tenslotte al in de baarmoeder.
Ik mis iets meer beleving van het kind. Nu vertel je alleen wat het hoort, maar ik kan me voorstellen dat het er in die baarmoeder ook ruig aan toe gaat met al dat haasten en vooral ook met die weeën. We mochten 400 woorden gebruiken, dus je kunt er nog iets meer van maken. Het idee is in ieder geval origineel en goed gevonden.

Een onbekende stem roept opeens.’ U heeft groen licht, mevrouw. ‘ ---> de punt achter opeens moet een dubbele punt zijn.

 

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2024 - 17:51

Beste Nadine, je hebt denk ik het commentaar van Gi beter gelezen dan het verhaal zelf. Er staat nergens het woord auto in. Ik wil best iets aan de fantasie van de lezer overlaten als ze het maar niet te gek maken, zoals nu. Groener dan dit wordt het niet is een metafoor voor als je haast hebt en de mensen die voor je staan niet wegrijden of niet opschieten. En het karretje dat pa pakt in het ziekenhuis is gewoon omdat ma zwanger is en op het punt staat te bevallen. 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2024 - 22:01

Geinige invalshoek, lekker compact verhaal. Van mij mag het allemaal nog wat strakker getrokken worden, er zitten behoorlijk veel overbodige woorden in en sommige zinnen 'flubberen' een beetje. Het voelt als snel geschreven en direct geplaatst - even afstand nemen en redigeren maakt het beter, naar mijn bescheiden mening.

Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2024 - 22:57

Als het vanuit het perspectief van een auto is, is het geniaal gevonden; er zitten wel heel veel details in die daarop wijzen (spiegel, vloeistof), dus ik snap wel dat Nadine dit suggereert. Ook het afstandelijke taalgebruik sluit aan bij de belevingswereld van een gebruiksvoorwerp. Dan zou inderdaad alleen die ene zin over de supermarkt er niet in passen. 

Vanuit het perspectief van een ongeboren kind is ook geniaal, maar ik denk wel dat het taalgebruik dan wat aangepast kan worden. Het woordje 'ergo' klinkt bijvoorbeeld erg plastisch. En er zit heel veel beeldspraak in. Wat leuk in je tekst staat, maar persoonlijk zou ik dat eerder met een volwassen HP associeren. 

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2024 - 8:48

De vondst van het ongeboren kind is idd erg goed en biedt mogelijkheden voor leuke uitwerking. Maar ik merk (ook) dat de gedachten en woordkeuze me daar een beetje van weghouden. Het kind lijkt te veel van de buitenwereld te weten (papa, mama, supermarkt) en beschrijft dingen alsof-ie die ziet: "mama erin zet en als een coureur door de gangen rent". Je springt dus van 1e naar 3e persoon wat volgens mij door een baarmoederwand moeilijk is vol te houden.

Lid sinds

6 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2024 - 11:21

Ook ik zag er meteen (nou ja, ergens gaandeweg het verhaal) een ongeboren kind in. Erg leuk gevonden. Ben het wel eens met Raymond, het viel mij ook op dat het kind dingen waarneemt die het niet kan kennen.

Daarbij schijnt de baby de bevalling in gang te zetten, dus het ongeduld van de baby had je daar wat meer in kunnen beschrijven. En de weeën mis ik ook een beetje. Die zullen op de baby toch ook een flinke impact hebben. Tot slot: tijdens een normale bevalling kan een baby geen dubbele salto meer maken: het ligt dan met het hoofd helemaal ingedaald in het bekken van de vrouw.

Ondanks mijn aanmerkingen vond ik het een leuk verhaal, ik houd ervan als je tijdens het lezen aan het gissen moet waar het over gaat. Graag gelezen dus!
 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2024 - 11:42

Of een ongeboren kind echt zit te wachten, weet ik niet, de ouders vaak wel natuurlijk. Sowieso een goede vondst.

Ik kende het niet, en krijg spontaan kriebels bij mensen die 'groener dan dit wordt het niet' zeggen bij een stoplicht. Dus gebruik ik het zeker volgende mogelijkheid ;)

GG

 

Lid sinds

7 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2024 - 22:57

Origineel verhaal John! Graag gelezen. Grappig idee dat baby's met smart zitten te wachten op de buitenwereld. Vooral omdat ze daarna alleen maar terug willen naar de baarmoeder. Mijn vader roept in de auto ook altijd 'groener dan dit wordt het niet!'. Komt omdat hij van mijn moeder niet mocht toeteren. ;)

Siv

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2024 - 7:18

Hoi John

Een kind die met smart op zijn/haar geboorte zit te wachten. Hopelijk wordt het niet teleurgesteld in zijn leven.

Met groener dan dit wordt het niet, dacht ik aan groente, het werd duidelijker toen het om een stoplicht bleek te gaan.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2024 - 21:08

Wat een leuk idee om te schrijven vanuit een ongeboren kind dat graag geboren wil worden. Het duurde even voordat ik het kon plaatsen. Ik dacht door het wat afstandelijke taalgebruik in eerste instantie dat het om een voorwerp ging. 

Bij 'groener dan dit wordt het niet' moest ik eerst ook denken aan groenten. Ik denk omdat het vlak daarvoor over groenten ging. Met je toelichting kan ik het wel plaatsen, ik heb die opmerking over stoplichten ook wel eens gehoord. 

Een baby kan geen dubbele salto maken in de baarmoeder. ;) Wel een leuk beeld.