5 maanden 4 weken

Rol

• Gewone gebruiker

Tekst 1 Joost.

23 mei 2024 - 22:14

Tekst 1 Joost.

“Eindelijk!”

“Wat zei je?”, klonk het aan de andere kant.

Gelukkig was mijn moeder tamelijk hardhorig geworden zodat ze mijn ongewild luide reactie niet had gehoord.
“Ik vroeg hoe hij aan zijn einde kwam!”

“Ah jongen. Zo’n triestig verhaal…”

Zoals verwacht had hij zich letterlijk doodgezopen.

“Ik weet dat jullie het niet zo goed met elkaar konden vinden, maar je vader en ik staan erop dat je naar het afscheid komt.  Doe het voor ons, doe het voor de familie.”

“Was dit nu echt nodig?” 

Ze keek minachtend naar het feestelijk pak dat ik voor de gelegenheid droeg.
“Heb je iets…”

Ik toonde haar de USB-stick. 

“Het is toch…”

“Een PowerPoint met allerlei foto’s van hem en van ons.”

Een beetje achterdochtig nam ze het kleinood aan. Ik merkte ook dat mijn vader al een vermoeden had.

De ceremonie was sereen verlopen en de priester had zijn woorden zorgvuldig gekozen zodat hij alsnog waardig voor de heer kon verschijnen.

Moeder had ook haar uiterste best gedaan om hem te redden.

Iedereen benieuwd naar mijn PowerPoint, blijkbaar aangekondigd door moeder ondanks de pogingen van vader om dit niet te doen als het hoogtepunt…

Ik had alles goed opgebouwd: De kinderjaren vol onschuld, liefde en geluk waar iedereen geforceerd lachend poseerde. De puberjaren waar mijn eilaas recent overleden broer en ik al niet zozeer meer met elkaar overeenkwamen. Daarna de eerder confronterende foto’s van mijn broer met de fles whisky en zijn hand in de borst van onze reddeloze tante knedend. Mijn broer slapend in zijn eigen kots en stoelgang… 

Toen mijn moeder krijsend de presentatie had beëindigd was het mijn vaders beurt. Waarom doe je dit nou? Dit was toch je broer niet? Je hoefde niet in die mate van hem te houden dat je hem haatte.  

Je moeder…

5 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 mei 2024 - 9:27

Hoi Joost, welkom op het forum. Het lijkt alsof je de ruwe versie van je verhaal geplaatst hebt. De link zou ik weghalen, wij hebben niets in jouw database te zoeken. Verder is het handig om in de titelbalk het nummer van de opdracht te plaatsen met daarachter de titel van je verhaal. Ik ben benieuwd naar de eindversie. 

2 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 mei 2024 - 10:16

Welkom, inderdaad, Joost, maar of de Westvlamingen hier gelukkig mee gaan zijn is zeer de vraag. t is all niet dat oar snien, 't is all die kruljes legn.

4 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 mei 2024 - 18:21

Commentaar Marc – Hostwriters

We waren even in verwarring: hoorde dit verhaal bij de schrijfopdracht van deze week? (het nummer ontbrak); na lezing echter lijkt het wel degelijk geïnspireerd door onze opdracht.
De opbouw is veelbelovend. Je gaat erin mee totdat, ja, de laatste alinea haalt het allemaal wat onderuit en ‘Je moeder …’ is nogal raadselachtig. Het lijkt alsof het verhaal niet af is, dat het een verhaal ‘in wording’ is. Jammer eigenlijk, hier valt best iets mee te doen …

Commentaar Mili – Hostwriters

Joost, ‘Ik merkte ook dat mijn vader al een vermoeden had.’ De moeder nam achterdochtig aan, dat is geen ‘opmerken’ van de hp. Het ‘ook’ kun je daarom schrappen.

‘… zodat hij alsnog waardig …’ Aangezien je het net hiervoor over de priester hebt, zul je van ‘hij’ iets in de zin van ‘mijn broer’ moeten maken.

Je zin die met ‘Iedereen’ begint is krakkemikkig. Er zijn meer mankementen.

En het is niet af, zoals Marc zegt. Je kunt het wel, daar ben ik zeker van.

12 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 mei 2024 - 10:18

Altijd goed als nieuwe schrijvers zich hier melden. Ik lees ook een verhaalopzet, dat genoeg in zich heeft om tot een mooi eind te komen. Ik ben benieuwd naar volgende bijdragen.

5 maanden 4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
27 mei 2024 - 18:56

Bedankt voor de opmerkingen en de tips! Ik had begrepen dat de weekopdrachten eigenlijk schrijfoefeningen zijn van max 300 woorden. Ik had dus helemaal niet de intentie om een verhaal te schrijven. Die intentie zal ik later misschien wel nog hebben...

Gr. Joost.