Lid sinds

3 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#507 Eeuwige tweede

22 mei 2024 - 21:23

 

Elke keer als ik langs het aanrecht loop, zie ik die kaart. Met zijn foto erop. Alsof ik die rotkop de afgelopen jaren niet overal voorbij heb zien komen. In de krant, in roddelbladen en zelfs op de wc-kalender in het ouderlijk huis. Ik denk aan de witte mok die ik steevast als lullig cadeau voor m’n verjaardag kreeg. Rugnummer, handtekening, foto. Achter in de keukenkast stonden er zo’n stuk of tien die ik uit pure woede heb stukgeslagen op de harde tegelvloer van de bijkeuken. De platvink waarmee ik de uitvaart heb overleefd, staat nog op de afzuigkap met de dop open. Ik ruik in het voorbijgaan mijn teleurstelling in het leven.

Mijn ouders stonden erop dat ik kwam, ondanks dat ik altijd de loser van de familie ben. De eeuwige tweede. De wedstrijd van broer was belangrijker dan mijn groep 8 musical, mijn diploma-uitreiking. Zelfs op mijn bruiloft waren ze te laat. Van de uitvaart weet ik weinig, behalve dat mijn vader zwetend een glas Spa rood in mijn handen duwde, dat het glas uiteenspatte op de marmeren tegels van de grote uitvaarthal en dat ik van mijn moeder een klap in mijn gezicht kreeg. Ik neem zuchtend de laatste slok uit de heupfles en draai die verdomde kaart nog eens tussen mijn handen.

Bedankt voor uw aanwezigheid.

Ja, en nu is het ineens belangrijk dat ik er was. Met een grimas leg ik hem op de grootste pit van het gasfornuis. Ze kunnen allemaal de tering krijgen. Ik draai de knop volledig open en laat de blauwe vlammen verschijnen. De hoeken krullen door de hitte direct om en de eerste vlammen likken al gretig aan zijn foto. Met voldoening voel ik de hitte van het fornuis op mijn gezicht. Burn, baby, burn.

 

Lid sinds

5 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 mei 2024 - 21:37

Hoi KingCharles, veel verhalen lijken deze ronde iets met branden van doen te hebben.
Goed verhaal, het valt ook niet mee altijd het ondergeschoven kind te zijn. Graag gelezen.

Elke keer als ik langs het aanrecht loop zie ik die kaart. Met zijn foto erop. Alsof ik die rotkop de afgelopen jaren niet overal voorbij heb zien komen.  ---> dit is volgens mij één zin.
Elke keer als ik langs het aanrecht loop, zie ik die kaart met zijn foto erop, alsof ik die rotkop de afgelopen jaren niet overal voorbij heb zien komen. 

Achter in de keukenkast stonden er zo’n stuk of tien, die ik uit pure woede heb stukgeslagen --> de komma mag weg

Mijn ouders hadden erop gestaan dat ik kwam ---> mooier is: Mijn ouders stonden erop dat ik kwam

Lid sinds

3 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
22 mei 2024 - 21:45

Dank Fief! Ik merk inderdaad ook een brandend thema! Let them burn!!

Ik heb een aantal zinnen aangepast. In het Duits staat voor de betrekkelijke bijzin altijd een komma. Noem het negatieve transfer, maar deze is bij mij wel hardnekkig. Dank voor je scherpte weer (vooral ook bij de passieve zinsconstructie).

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 mei 2024 - 15:43

Mooi dat het HP de grootste voldoening geeft als de vlammen likken aan de foto. Valt nog mee dat hij tien mokken heeft gespaard. Had eigenlijk verwacht dat ze linearecta de container in gingen. 

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
23 mei 2024 - 15:53

Mooi om op een indirecte manier zijn aanwezigheid op de uitvaart te beschrijven. Op deze manier krijg ik een goed beeld van de frustratie van de hoofdpersoon.

In reactie op wat Fief schreef over de eerste, korte zinnen in plaats van een lange zin, ik houd zelf wel van het gebruik van korte zinnen. De cadans die je daarmee oproept, past dan goed bij het gevoel wat de hoofdpersoon heeft.

Lid sinds

3 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
23 mei 2024 - 21:27

@JohnDoe bedankt voor het lezen en de feedback. Ik ben er denk ik vanuit gegaan dat als iemand nog leeft dat de drempel toch te groot is om ze weg te gooien. Ik ga er nog even over nadenken, want een jaarlijkse klikodump klinkt wel veel aannemelijker.

@Dietward bedankt voor het lezen en de feedback! Ik heb de openingszin toch weer naar het origineel gezet. Wilde de nadruk leggen op 'mét foto', dus dat laat ik nu toch maar staan.

 

 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 mei 2024 - 14:57

 

Commentaar Marc – Hostwriters

Miskenning, jaloezie … het zijn dankbare ingrediënten om een verhaal te kruiden. Dat wordt hier goed gedoseerd toegepast. De afgestorvene blijkt zelf niet schuldig te zijn aan het misnoegen van de hoofdpersoon. Hij was blijkbaar gewoon een begenadigd sporter die door mama en papa op handen werd gedragen. Oneerlijke concurrentie in feite, teweeggebracht door een slecht verdeelde genenpoel. Tja … De kneus van de familie zijn, de ‘eeuwige tweede’, het doet wat met een mens. Graag gelezen.

Commentaar Mili – Hostwriters

KingCharles, ‘Platvink’ heb ik moeten opzoeken; ik had nog nooit van het woord gehoord. Dat is een verdienste!

‘… waren ze te laat, want …] ‘want’ neigt naar uitleg van de schrijver en dat willen je lezers niet

‘Ja, en nu was het ineens belangrijk dat ik er was.’ 2 x ‘was’ in 1 zin > en het is: Ja, en nu is het ineens …

Je hebt iets met vloeren waar mokken/glazen op uiteenspatten. 😉

Ik heb je graag gelezen, ga zo door.

 

Lid sinds

3 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
25 mei 2024 - 12:14

Dank Marc en Mili voor de feedback en de complimenten! Tegelvloeren zijn inderdaad wel een thema in dit verhaal, haha. Het was onbewust. Taalfoutjes heb ik aangepast.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 mei 2024 - 13:31

Milli en Marc verwoorden het goed. Mooi gedaan! Het enige waar ik niet zo goed in meega is de eindzin. Ik snap hem, maar hij valt toch wat uit de lucht. Het heeft een soort verwensing/ voodoo gevoel in zich. Voor mij zou het meer passen als je iets met de vervliegende resten doet of de rook.

Verder top!

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 mei 2024 - 16:35

Mooi verhaaltje, goed strakgetrokken n.a.v. de eerdere feedback denk ik. En bonus: platvink! Ik heb een nieuw woord geleerd vandaag!

Gi

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2024 - 12:17

K.C., ik heb genoten van jouw verhaal, alhoewel genieten in dit geval niet echt aan de orde is. In de zin Alsof ik die rotkop de afgelopen jaren niet overal voorbij heb zien komen, zou ik het woord overal door genoeg vervangen. Platvink bestaat in het Duits en is dus mogelijk een Germanisme, maar ik lees ergens dat het Amsterdams zou zijn. Ik had graag geweten welk vocht er in dat flesje zat. 

Lid sinds

3 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2024 - 19:00

@Hadeke, Dank! In de feedback op de eindzin kan ik mij goed vinden. Ik denk inderdaad dat dat achteraf misschien beter was geweest. Voor de volgende!

@Manmetpen, dankjewel! Hoera voor de platvink!

@Gi, dankjewel! Genoeg vind ik ook mooi, dank voor de suggestie! Een Germanisme zou goed kunnen, ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet weet waar het bij mij vandaan komt. Ik heb het proberen te achterhalen op Google, maar het woord komt niet voor in de van Dale én niet in de etymologiebank en dat vind ik heel opmerkelijk. Mijn opa noemde het vroeger al zo. Ik kom uit de Zaanstreek (randstad, Noord-Holland), mijn opa en oma spreken nog veel Zaans dialect. Ik kan mij zo voorstellen dat het Mokums ook zeker invloed heeft gehad op het Zaans. Interessante taalkwestie! Ik ga nog even wat meer uitpluizen in bestaande corpora, misschien vind ik nog iets!

Ohja, en ... een goede stevige whiskey uiteraard.