Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#506 Moeders

15 mei 2024 - 8:04

“Lekke band, mam, conciërge heeft geholpen.” Met zijn telefoon aan het oor fietst Mark het schoolplein af. “Jaha! Kom er nu aan.”
Op het scheidsmuurtje zit een meisje. Ze drukt haar schooltas stevig tegen zich aan.
Hij stopt vlak voor haar, bergt zijn telefoon op en rolt met zijn ogen. “Moeders!”
Ze lacht. Mark kent haar niet. Hij doet zijn best er zo nonchalant mogelijk uit te zien. Eén voet op de trapper, de ander op de grond, de armen gekruist op het stuur.
“Is jouw moeder ook zo'n controlefreak?”
Ze haalt haar schouders op. “Leonie wel, zij is heel streng, maar Mariska laat me vrij.”
“O, je hebt twee moeders.”
“Ligt ingewikkeld. Ik heb ook twee stiefmoeders: Bianca en Claudia. En een doopmoeder natuurlijk. Petra.”
Mark knikt begrijpend, al heeft hij geen flauw idee wat een doopmoeder is.
“En wie is je échte echte moeder? Ik bedoel: je biologische? Welke moeder had jou in haar baarmoeder?
“Angela en Daniëlle.”
“Huh?”
“Ligt ingewikkeld. Mijn moeders wilden een gelijkwaardige rol, dus vroegen ze een vriendin. Angela is mijn donormoeder, maar die wilde niet zwanger zijn. Daniëlle werd mijn draagmoeder. Zij heeft mij gebaard en gezoogd. O, en ik denk dat Georgina ook meetelt. Zij was de zaaddonor toen ze nog George heette.”
Deze informatie wordt Mark een beetje te veel. Hij besluit terug te keren naar het begin van het gesprek.
“En bij welke moeders woon je nu?”
“Bij Vera en Wendy.” Ze slaakt een diepe zucht.
“Ligt ingewikkeld?”, vraagt hij voorzichtig.
Ze knikt. “Pleegmoeders. Er is thuis nogal wat gebeurd. De rechter vond het beter dat ik even uit huis geplaatst werd.”
Terwijl ze dit zegt, komt een auto voorrijden en een vrouw wenkt haar.
“Pleegmoeder?”, vraagt Mark.
Ze schudt haar hoofd. “Schoonmoeder.”
Moeizaam laat ze zich van het muurtje glijden. Dan ziet Mark haar bolle buik die nieuw leven aankondigt en al die tijd achter haar schooltas schuilging. Zijn mond valt open en hij krijgt ogen als schoteltjes.
“Ligt ingewikkeld”, zegt ze. Ze loopt naar de auto, stapt in en rijdt weg.
Mark heeft tijd nodig om te verwerken wat hij zag en hoorde.
Hoeveel grootmoeders staan er straks aan de wieg van haar kind? Hij probeert alle moeders weer voor de geest te halen, maar voor hij uitgeteld is, gaat zijn telefoon. Zijn enige moeder wil weten waar hij blijft.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 mei 2024 - 18:44

Briljant, Musonius. Moeders in het quadraat. Hoe krijg je het verzonnen? Vooral de zaaddonor die voorheen George heette. Erg graag gelezen.

“Hu?” ---> Huh

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 mei 2024 - 20:55

Mag ik zeggen dat ik genoot van jouw genot! Leutige oefening en het klikt! Al is het opletten geblazen met alle namen, hoewel het is simpel, veel gemoederen!

ZGG!

 

Lid sinds

3 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2024 - 12:48

Erg leuk verhaal. Behalve door de originaliteit ervan was  ik geboeid door de groeiende vertwijfeling van Mark en de nonchalance waarmee het meisje alles probeert uit te leggen.

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2024 - 22:11

Hoi Musonius,

Ik heb dit verhaal graag gelezen. Ik heb ook geen aan- of opmerkingen. Het leest als een trein, het is grappig en boeiend!