#504 Zoete koffie met bittere nasmaak

Ze kust hem zo vurig dat haar wijnrode lippen rosé verkleuren en kreunt tussendoor 'O, Jeroen!' als een langspeelplaat die blijft hangen. Ze stopt als zijn lichaam weerstand biedt. Is ze te gretig? Dan valt haar oog op de gouden letter A die op zijn jasje is gepind. “Sorry, ik bedoel: Anton.” Ze lacht zenuwachtig. Hij lacht niet.
“'t Is laat, ik zal je naar huis vergezellen.”
Ze zucht. De betovering is verbroken. Ze steekt haar arm in de zijne. Tot haar opluchting laat hij dit toe.
“Het spijt me, Anton. Vier jaar een relatie. Het is er ingesleten.” Ze praat honderduit over haar voormalige geliefde. Pas als ze naar adem begint te happen, heeft ze in de gaten dat hij steeds sneller is gaan lopen. Voor ze het weet staan ze bij haar tuinhekje.
“Mag ik je een kop koffie aanbieden?” Ze houdt het hekje uitnodigend voor hem open. Zijn aarzeling lijkt een eeuwigheid te duren. “Ik zal het niet meer hebben over … Nou ja, je weet wel.”
Hij stemt in.
Ze praten over koetjes en kalfjes. Tegen de tijd dat er een dampende kop koffie voor hem staat, is hij weer een beetje ontdooid. Maar als hij een slok neemt, trekt hij een vies gezicht.
“Niet lekker?” vraagt ze geschrokken. “Een sterk bakje met drie scheppen suiker. Precies zoals je altijd … Ooh!” Ze slaat zichzelf op het voorhoofd.
Hij staat zwijgend op en loopt naar de deur. Ze vliegt hem om de hals en snikt: “Het spijt me, Anton, ik … het is ...”
“Het spijt mij ook, lieverd,” fluistert hij in haar oor, “maar het is mij een beetje te druk in deze relatie.”
Ze voelt een steek in haar borst. Zijn het de woorden die haar pijn doen? Of is het de speld in zijn revers?

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Een bitterzoet verhaal. Knap hoe het derde personage een hoofdrol speelt zonder dat hij er is. Ik heb te doen met Anton. Goed verhaal, met plezier gelezen.

en kreunt tussendoor 'O, Jeroen!' als een langspeelplaat die blijft hangen. --> naar mij idee hoort achter tussendoor nog een dubbele punt en achter Jeroen nog een komma.

Tegen de tijd dat er een dampende kop koffie naast hem staat,  --> ik stel me zo voor dat ze aan tafel zitten, of op de bank. Staat de koffie dan niet voor hem op tafel?

4 mei 2024 - 8:13

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi gedaan. Ik haak een beetje op de gouden letter A, zijn er werkelijk mensen die met de letter van hun voornaam pronkend rondlopen? Die gedachte haalt me er een beetje uit, maar tja, dat zijn mijn gedachten.

Graag gelezen, goed geschreven 

4 mei 2024 - 9:00

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor jullie respons.

Tegen de tijd dat er een dampende kop koffie naast hem staat,  --> ik stel me zo voor dat ze aan tafel zitten, of op de bank. Staat de koffie dan niet voor hem op tafel?

Goed punt. Ik zag een bijzettafeltje naast de stoel/bank voor mij, maar ik snap dat een eet-/salontafel lezers veel meer tot de verbeelding spreekt. Ik pas het aan.

Ik haak een beetje op de gouden letter A, zijn er werkelijk mensen die met de letter van hun voornaam pronkend rondlopen?

Blijkbaar. Ik kwam op het idee na het zien van een afbeelding van zo'n speldje bij het googlen.

4 mei 2024 - 21:15

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel leuk verhaal waarbij diegene die er niet is de hoofdrol speelt. Goed gevonden. Paar dingen die me opvielen. Het speldje "A" zit op zijn revers gepind, niet erin. Volgens mij steekt ze haar arm door de zijne. Ze kan haar arm niet in een andere arm steken. Graag gelezen.

 

5 mei 2024 - 16:39

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De uitdrukking luidt nochtans: arm IN arm lopen. Eventueel kan je bij iemand 'inhaken' en kan je zeggen: Ze haakt haar arm in de zijne. 
Goed verhaal, Musonius en zeer realistisch want ik heb mij bij een lievenwissel ook een paar keer vergist in de namen. Pijnlijk!

5 mei 2024 - 17:34

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mercedes,
Dank. Klopt, geen idee of de schrijfcoach dit voor ogen had - er is geen interactie tussen drie personen, maar het leek mij mooi om een derde personage een grote rol van betekenis te geven: hij is in het verhaal zeer aanwezig, maar niet in den vleze.

John Doe,
Dank voor je kritische blik. Wat het opgepinde speldje betreft, heb je volgens mij gelijk, dit zal hetzelfde zijn als opspelden en de uitdrukking is ook 'pin mij daar niet op vast'.
Wat de arm in/door een andere arm steken betreft: beide variaties kom ik op internet tegen, maar taaladvies hierover heb ik niet kunnen vinden.

5 mei 2024 - 23:42

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Musonius, vlot geschreven, hoewel ik je vrouwelijk hoofdpersonage nogal onnozel vind. Zich één keer vergissen is menselijk maar zich constant aan dezelfde steen stoten ... Heel graag gelezen.

6 mei 2024 - 11:51

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De spanning van de derde personage die ze maar niet uit haar hoofd krijgt ondanks de speld bouwt zich op tot de hilarische vergissing met de koffie. Bij mij ontlaadt zich de spanning van een kapotte computer vlak voor het geven van feedback en hem net op tijd terug hebben. Ik lach net iets meer dan anders om de verhalen.

6 mei 2024 - 12:23