#504 Red, red wine

In de woonkamer ligt een jonge vrouw op haar buik in een grote plas bloed, in haar blonde haren steekt een gouden speld.
Inspecteur Van Dam staat in de deuropening met een zakdoek tegen zijn neus gedrukt om de weeïge, metaalachtige lucht uit zijn reukorgaan te weren.
‘Serieus, Van Dam,’ grinnikt de lijkschouwer als deze ziet hoe de inspecteur zijn kokhalsneigingen onder bedwang probeert te houden, ‘dat je hier na al die jaren nog steeds niet aan gewend bent.’
‘Hier wen ik nooit aan. Ik kan het bloed wel zien, maar die lucht … Vreselijk!’
‘De geur is even wennen, maar kijk eens naar die prachtige kleur. RAL 3005, wijnrood. Ik heb laatst een kast in die tint geverfd.’
‘Jij spoort echt niet, Stevens. Weet je al wat die enorme bloeding heeft veroorzaakt?’
‘Haar halsslagader is met een scherp voorwerp doorgesneden, maar de wondranden duiden naar mijn idee niet op een mes. Meer kan ik je nog niet zeggen.’

Van Dam bedankt de arts en maakt dat hij wegkomt uit de ruimte. Hij is bijna buiten, als een lid van het forensisch team hem terugroept. Nieuwsgierig, maar met tegenzin loopt hij de kamer weer in.
‘We vonden dit onder de bank.’ De man in een witte overall overhandigt hem een doorzichtig zakje met daarin iets wat op een driehoekig, hard stuk zwart plastic lijkt, duidelijk afgebroken van het een of ander en besmeurd met bloed.
De lijkschouwer komt nieuwsgierig naast hem staan en wijst naar de groeven die nog zichtbaar zijn. ‘Is dit wat ik denk dat het is?’
Van Dam kijkt de kamer rond. Op een lage kast staat een platenspeler, op de grond ervoor ligt een bonte verzameling lp-hoezen. Een langspeelplaat van UB40 ligt er bloot en gebroken naast.
‘Stevens, ik vermoed dat we het moordwapen hebben gevonden.’

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk, origineel verhaal. Met plezier gelezen. Klein zeurdingetje. Als het slachtoffer op haar buik ligt is het denk ik best wel moeilijk om vast te stellen dat de halsslagader is doorgesneden en hoe en waarmee. Of het forensisch team heeft haar eerst op haar rug gedraaid. 

1 mei 2024 - 14:58

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco en Gerie, bedankt voor jullie leuke reactie. 

Hoi John, bedankt voor je kritische noot. Als je op je buit ligt, draait je hoofd opzij. Je halsslagader zit toch vrij aan de zijkant. Ik denk dat een lijkschouwer dan echt wel kan zien of die doorgesneden is.

 

1 mei 2024 - 16:22

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Daar ben ik weer een keertje. En ik val gelijk met mijn neus in de boter. Wat een lekker verhaal, Fief! Heel goed hoe je geur erbij betrekt, het zijspoortje met die geverfde kast, en een waardig einde voor die plaat van UB40 (alhoewel die plaat de enige van die band is die ik wel te pruimen vind).

Genoten!

2 mei 2024 - 11:28