Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#501 Genesis metamorphosis

Genesis metamorphosis

Eerst werd ik wakker en toen pas kwamen de gedachten op gang. Gedachten die ik nooit eerder had gehad en die zich in een enorme snelheid ontwikkelden. Voorzichtig opende ik mijn ogen en sloot ze direct weer om ze tegen het felle licht te beschermen.
Ik was geen mier meer. Zomaar. Opeens. Zonder aankondiging of aanleiding.
Licht, dacht ik. Donker. Dag en nacht.
Opnieuw opende ik mijn ogen en keek omhoog de blauwe lucht in. Wolken dreven over.
Voorzichtig bewoog ik mijn poot naar mijn gezicht en zag hoe het uiteinde in vijf stompe vertakkingen uiteenliep. 
Hand, dacht ik en wist niet hoe ik op het woord kwam.
Een vochtige kou drong mijn huid binnen, daar waar ik het pantser van een exoskelet gewend was. Ik taste om me heen en voelde het water.
Aarde. Water. Mens, dacht ik. Naakt. Waarom?
Boven me scheen de zon en zelfs de maan zag ik als een kleine ronde bol aan de horizon. Vogels vlogen over me heen.
Ik draaide op mijn zij en keek tegen een boomstronk aan. Een muis schoot weg, zoveel kleiner dan ik gewend was.
Mier, dacht ik. Ik ben toch een mier! Wat overkomt me? Een mens, geen mier meer.
Ik zag mijn soortgenoten langs me heen lopen. Mijn zussen in lange rijen op me af komen.
‘Nee,’ riep ik, maar ze verstonden me niet meer.
Hun kaken klemden in mijn vlees. Een stekende pijn, die overging in een constante kwelling, verlamde mijn lichaam. Langzaam gleed ik weg en voelde nog net hoe ik door mijn familie naar huis werd gebracht om daar aan een nieuwe generatie gevoerd te worden. Ik wist niet hoe ik zou moeten heersen over de schepselen der aarde.
God heeft een rustdag, dacht ik nog.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

.. en keek omhoog naar de blauwe lucht. Hij heeft er niet lang plezier van gehad een mens te zijn geworden. Leuke insteek van de opdracht.

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi hoe hier de gedachtegang van de miermens omschreven wordt. Leuke twist op het einde! Graag gelezen.

Lid sinds

3 weken 1 dag

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed geschreven verhaal, leuk om te lezen. De verwijzing naar Genesis moest ik wel even laten landen, die had ik niet meteen door.

En, wat ik me ook bezighield: de mens was groter geworden dan de mier (de muis was immers kleiner dan gewend), was hij dan van ware menselijke grootte? Maar hij werd wel gevoerd aan de overige mieren... dat puzzelde me. Gelukkig niet heel realistisch 😅

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee sorry, geen scheppingskenner hier. Hoewel ... licht, donker, dag, nacht en aarde, water, naakt toch wel een belletje zou hebben moeten doen rinkelen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met heel veel plezier gelezen. Vooral het beschrijven van de verwarring van de mier over wat er gebeurd, heb je knap gedaan. En het plaatsen binnen het scheppingsverhaal, vind ik briljant!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal, Hadeke. Je moet er toch niet aan denken dat je door je eigen soort opgevreten wordt. Hoewel dit in de natuur bij sommige diersoorten wel gebeurt.

Voor mijn gevoel zou het in de tt nog beter lezen. In de vt leest het als een terugblik, maar de in een mens veranderde mier wordt opgegeten. Dus eigenlijk kan de mier het verhaal dan niet meer vertellen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed geschreven, ook de verwarring van opeens in taal denken en de woorden die mondjesmaat omhoog rijzen. Goed doordacht en beeldend verhaal. Alleen het opgegeten door mieren tart een beetje de logica maar in verhalen mag je de logica tarten. Ik dacht, hij of zij verzet zich niet. Genesis erbij betrekken geeft het nog een laag erbij en dat is goed.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed gedaan!
Inderdaad intrigerend Genesis 1 er op die manier in te verwerken.

Hoe zou het scheppingsverhaal omgekeerd klinken?
Eerst verdwijnt de mens en stapsgewijs wordt alles weer woest en ledig ...