Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#501 Is het nu een vlieg, of... ?

 

Op deze ochtend waarop de zon door de wolken probeert te breken lig ik met honderden broertjes en zusjes op de organische afvalberg achter de boerderij. Binnen niet al te lange tijd komen we uit de eieren en kunnen we ons voeden met het afval. Als we dan genoeg hebben gegeten kruipen we in onze cocon waarin we ons transformeren tot een volwassen vlieg. Maar… wat is dit? In plaats van poten en vleugels ontwikkel ik tot mijn verbijstering armen en benen. Mijn hart klopt als een razende in mijn lijf. Hoe kan dit? In paniek probeer ik uit de cocon te breken.

' Wacht, pas op, ga achteruit, ‘roept de boer met overslaande stem. ’Je weet niet hoe dit afloopt.’
Zeven mensen verspreiden zich in een grote cirkel om de gigantische cocon die sinds drie dagen op het land ligt. De cocon kraakt en schudt heen en weer. Een scheur begint zich af te tekenen.
‘Als er een vlieg uitkomt is dit een grote ontdekking, ‘roept een grote man met een bril op.‘ wat er ook gebeurt, zorg ervoor dat ie blijft leven.’
De boer trilt over zijn hele lichaam en schreeuwt.’ Het is mijn land. Als dat beest aanvalt schiet ik hem dood. ‘
Om zijn woorden kracht bij te zetten schoudert hij het geweer en richt op de geelbruine cocon waarbij de scheur nu steeds groter wordt.

Mijn vingers voelen raar aan en bloed raast door mijn aderen. Mijn lijf ligt in een dikke kleverige vloeistof die nu snel naar buiten begint te sijpelen door de ontstane scheur. Zonlicht prikt naar binnen en ik bereid me voor op een harde val. Opeens breekt de cocon in tientallen stukken die alle kanten opvliegen. Ik lig op een berg rottend afval, rol er af en val op mijn kont. In paniek spring ik overeind en probeer stinkend vocht uit mijn ogen te wrijven. Om me heen is de chaos compleet. Mensen rennen door elkaar heen, besmeurd met stukken van de schil en rottend afval. Het gezicht van de boer zit ook onder het struif en viezigheid.
‘Blijf staan, ‘roept iemand en probeert me tegen te houden. Hij slaagt er niet in mijn glibberige naakte lijf vast te houden en het lukt me in een sloot te springen waar nog een klein laagje water in staat. Ik haal opgelucht adem en blijf een uur doodstil liggen. De zon gaat onder. Mijn maag schreeuwt om voedsel. Ik kruip voorzichtig op het gras en ga op zoek naar afval of dode dieren.

 

 

 

 

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi JD, leuke interpretatie van de opdracht! Ik vind de verwisseling van larve naar mens goed omschreven, vooral het stuk vanaf 'mijn vingers voelen raar aan ... harde val' vond ik mooi. Ook is de paniek van de larve goed voelbaar in de tekst.

De dialogen zouden beter tot zijn recht komen met komma's in plaats van punten.

‘Als er een vlieg uitkomt is dit een grote ontdekking, ‘roept een grote man met een bril op.‘ Wat er ook gebeurt, zorg ervoor dat ie blijft leven.’

--> ‘Als er een vlieg uitkomt is dit een grote ontdekking,' roept een grote man met een bril op, ‘wat er ook gebeurt, zorg ervoor dat ie blijft leven.’


De boer trilt over zijn hele lichaam en schreeuwt.’ Het is mijn land. Als dat beest aanvalt schiet ik hem dood. ‘

-->
De boer trilt over zijn hele lichaam en schreeuwt: 'het is mijn land. Als dat beest aanvalt schiet ik hem dood.‘

of: De boer trilt over zijn hele lichaam.

'Het is mijn land! Als dat beest aanvalt, schiet ik hem dood!' schreeuwt de boer.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi verhaal, lekker viezig ook.

Je zou kunnen overwegen om het verhaal na de eerste witregel te beginnen. Veel van wat je daarvoor schrijft zit er daarna (ook) al in en dat wat ontbreekt kun je nog wel toevoegen. Op die manier zit je meteen in de actie en de slijmerige viezigheid. 

KingCharles wees je al op de schrijfwijze van de dialoogzinnen.

Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi John, het meeste is al gezegd. Je invalshoek is erg origineel. Je noemt in de laatste twee alinea's drie keer "rottend afval". Daar zou ik variatie in aanbrengen. Verder leidt de sloot me af, waar een laagje water in staat. Ik verwacht niet anders van een sloot. Wel met veel plezier gelezen. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi beeldend verteld in plaats van samenvattend. Dit kan omdat je het bij één scène hebt gehouden. Ik zie het voor me. Let op herhalingen van woorden maar soms is het onoverkomelijk omdat er weinig of geen synoniemen zijn of een andere omschrijving. Je kunt dan soms de poëtische kant op, kiezen voor een metafoor of woorden uit een ander register, bijvoorbeeld behuizing, vlies of omhulsel voor cocon.