Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#500 Ongezien voorbij

Ongezien voorbij

Door de jaren heen heb ik mijn bedankspeech stukje bij beetje opgebouwd uit woorden en zinnen die ik hier al duizenden keren uitgesproken op het podium heb aangehoord. Ook de intonatie, de momenten waarop ik een stilte moet laten vallen en de gebaren heb ik afgekeken. 
Vandaag precies veertig jaar. 

‘Nou jochie, laten we maar eens kijken,’ zei de oude Manders toen het gebouw nog Ontmoetingscentrum Onder de Toren heette.
Ik was zestien, klaar met school en woonde nog thuis. Meneer Manders stopte me af en toe een sigaret toe en ik mocht de resten van de feestmaaltijden mee naar huis nemen.

Ik neem de drie treden naar het podium en loop naar de microfoon. Op de achterwand hangt het logo van Manders Zalencentrum. Henry Manders heeft het overgenomen. Ik mag hem niet.

‘Niet zeuren, wees blij dat je hier werkt.’
De oude Manders is overleden, net als mijn ouders. Ik ben altijd thuis blijven wonen.

Ik kijk om me heen. Vanaf deze verhoging zijn de abc'tjes en lofredes richting bruidsparen en jubilarissen uitgesproken en werden sketches gespeeld door uitbundige familieleden en enthousiaste vrienden, die vooral zichzelf hilarisch vonden. Heel soms kwamen de frustraties naar boven en namen volwassen kinderen in tranen van onmacht de tredes naar beneden. En de coverbandjes natuurlijk. Ik ken de meeste leden bij naam en zij kennen mij.
‘Hoe is de sfeer, Kees?’ vragen ze bij elk optreden.
‘Goed. Dansers. Heel anders dan gisteren. Dat was vooral polonaise en carnaval publiek.’
Ik heb bijna altijd gelijk.

Met een doffe plok reageren de luidsprekers op het omzetten van de schakelaar van de versterker. Een apparaat bijna net zo oud als mijn verbintenis met deze zaal. Zaal Uitzicht, een middelgrote ruimte pal tegenover de kerk.

'Jouw zaal, Keessie,’ zei de oude Manders.
Ik doe er alles. Stoelen en tafels sjouwen, de tafelkleden uitleggen, rangschikken van servies en bestek, het podium inrichten en natuurlijk de schoonmaak na afloop. Eerst deed ik dat nog met een emmer en een mop, tegenwoordig met de nat- en droogzuiger en een poetsmachine. In grote waskooien verzamel ik de vuilniszakken met het door mezelf gescheiden afval en rijd ze naar buiten. Ik word ouder.
‘We zijn al te duur, Kees. Wat denk je dat extra handen kosten?’ reageerde Henry Manders.
Ik zweeg en ben nooit meer op mijn verzoek teruggekomen.

Met mijn wijsvinger klop ik op de microfoon. Het geluid kaatst in de ruimte naar mij terug.
‘Vrienden,’ zeg ik en laat de eerste stilte vallen. ‘Veertig jaar is niet zomaar iets. Ik weet nog hoe ik door de oude Manders werd aangesteld. Alle jaren heb ik mijn werk zo goed mogelijk gedaan.’
Weer laat ik een stilte vallen. Ik ruik de geur van de schoonmaakmiddelen die ik standaard gebruik.
‘Altijd heb ik geprobeerd op de achtergrond te blijven. Zo goed als onzichtbaar.’
Weer een stilte. Dan kijk ik de lege zaal in. De poetsmachine staat rustig op mij te wachten. Morgenochtend zal Henry de zaal inspecteren en vast weer iets aan te merken hebben.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank jullie wel. Ik heb wat witregels toegevoegd en toch op het eind nog een regel toegevoegd om de clou wat scherper aan te zetten.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jammer: ik vond het sterker zonder 'Niemand die het weet.'

zou ook durven rustig vervangen door ongeduldig ofzo bij de poetsmachine, voor een nog dwingender effect

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, wat een droevig verhaal. Zijn veertigjarig jubileum passeert zonder aandacht. Kan hij eindelijk zijn speech houden, is er niemand om het aan te horen. Mooi geschreven.

ABCtjes ---> abc'tjes 
https://onzetaal.nl/taalloket/abc-abc-losse-letters-klein 

‘Hoe is de sfeer Kees?’  ---> Kees is een aanspreking, achter sfeer hoort dan nog een komma.
‘Jouw zaal Keessie,’ ---> idem

nat- droogzuiger ---> nat- en droogzuiger

Ik zweeg en ben nooit meer op mijn verzoek teruggekomen. --> deze opmerking begreep ik niet goed. Ik kan nergens in het verhaal een verzoek vinden of mis ik iets. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, dat verzoek was om meer handen, net deze verwarringen zoeken een aandachtige lezer, en maakt de tekst sterk (voor mij)

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tony, dat vermoeden had ik wel, maar ik twijfelde.

@Hadeke, de toevoeging had voor mij niet gehoeven. De titel zegt het al.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank wederom. De zin weer verwijderd. 😉

De opmerkingen van Fief aangepast en inderdaad klopt het wat Tony schrijft over de extra handen.

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Triest verhaal. Mooi uiteengezet. Je leeft echt met Kees mee. En een goede twist aan het einde!
Had in het begin even twijfel of de oude Manders en Henry Manders dezelfde persoon waren.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap neergezet, Hadeke, de man die zich uitslooft voor de anderen, maar geen uitzicht heeft op het verbeteren van zijn eigen lot. 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, 

Een sterk maar treurig verhaal. Ik vind het heel goed dat er veel tussen de regels door te lezen is. Ik heb dan ook verder geen opmerkingen, goed gedaan!