Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#500 Eerste lustrum

 

‘De vijfhonderdste opdracht!’
Ze probeert de stem in haar hoofd te negeren. Geen tijd, haar tweede manuscript moet naar de drukker en ze wil nog het een en ander checken.
‘Waarom?’ zeurt de stem. ‘Je hebt alles al honderd keer nagekeken.’
Dat klopt, maar wat als …
‘Laat het los!’
Grrrr! Ze klapt de laptop dicht. Waar zou ze in hemelsnaam over moeten schrijven? Een huwelijk of zoveel dienstjaren? Afgezaagd!

Gedurende de dag blijft het knagen. Ze schreef al met zoveel opdrachten mee, waarom deze niet? Zoekend naar inspiratie leest ze de verhalen die al geplaatst zijn, maar de ideeën willen niet komen. Dat is vanaf het moment dat ze lid werd op SOL in 2019 weinig voorgekomen. Wacht! 2019?
Haar profiel onthult nog een bijzonderheid, de datum waarop ze haar eerste verhaal plaatste: 5 april 2019.
‘Bingo,’ jubelt de stem.
Geldt dat als een jubileum, vraagt ze zich af. Zo bijzonder is dat toch niet?

In de opgeslagen mappen loopt ze de verhalen na die ze in die periode schreef, uitdagingen van negenennegentig tot zeshonderd woorden.
De brief aan ome Joop tijdens de coronaperiode was memorabel. Niet omdat de inzending zo geweldig was, maar het bleek de aanleiding voor een bijzondere samenwerking en het begin van een mooie vriendschap. Het uitkomen van haar eerste boek smaakte naar meer.

Nu, vijf jaar later en zo’n tweehonderd verhalen verder, kijkt ze nog steeds iedere week uit naar de opdracht. Ze leest alle verhalen die geplaatst zijn, ook als ze zelf niets geschreven heeft. Vooral de reacties bij de verhalen vindt ze waardevol, die leren haar op een andere manier te kijken naar de creativiteit van de andere forumleden. Haar opmerkingen bij de ingezonden verhalen worden vaak met gemengde gevoelens ontvangen. Ze snapt het wel.
‘Waarom kun je het niet laten?’ zeurt de stem. ‘Is het je eigen streven naar perfectie of de drang om een verhaal nog beter te maken?’

Ze zucht eens diep en herleest de opdracht: een jubileum in driehonderdvijftig woorden. Geen verhaal, maar hopelijk accepteren ze deze mijmering als inzending. Resten haar slechts twee woorden: … en door!

 

 

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, het is een hele vrije opdracht dit keer, vandaar dat ook ik er een mijmering van heb gemaakt. Ik herken veel van wat je schrijft; hoe het niet alleen de opdracht is — hoewel het daar natuurlijk om draait — maar vooral ook de kritiek. Het geven en nemen van en aan wildvreemde mensen die misschien niet het genre delen, maar wel de passie. Ik blijf het, net als jij, bijzonder vinden.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel, Wesley.

Jij ook bedankt voor je reactie, Bart. Jij overtreft mij in het aantal jaren. Leuk dat je er weer bent.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vind het wel een verhalende mijmering en nog fijn geschreven ook. Zelf ben ik veel slordiger met mijn bijdrages hier, ik archiveer ze slecht, dus moet hier terugzoeken wat ik geschreven heb.

Ik ben mijn eerste manuscript aan het afronden, wanneer kunnen we het jouwe in boekvorm verwachten?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Sandra en Hadeke: dank voor jullie reactie.
Samen met een dorpsgenoot heb ik de geschiedenis van de cafés in ons dorp in kaart gebracht. Het boek heet: Waar volk is, wil volk zijn. Het manuscript gaat, als alles volgens planning gaat, eind van de week naar de drukker. Op donderdag 16 mei staat de boekpresentatie gepland. 

Hadeke, wanneer verwacht je dat je jouw manuscript klaar hebt?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie mijmering, en over jezelf schrijven in de derde persoon kan therapeutisch werken ;)

GG!

(en veel succes met je 2e 'release')

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooie titel voor een boek over cafés. Ik verwacht mijn boek eind mei te mogen presenteren. Een roman over een jonge weduwnaar die zich op een eiland vestigt en tegen liefde, dood en verleden oploopt.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

De "ouwetjes" (als in oudgedienden) in deze groep mijmeren wat af. Leuke toeval. En succes inderdaad met je manuscript. Meld even details van de presentatie ajb. Als ik op de fiets kan, wie weet :) Gezichten achter de woorden vind ik wel leuk.

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Gefeliciteerd met het lustrum! Een mooie mijmering!

Ik vind constructieve feedback juist fijn om te ontvangen. Van spellingzeurtjes tot aan schrijftips :)

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Raymond, de fiets moet lukken, denk ik. Bedankt voor je reactie en wie weet spreken we elkaar binnenkort.

@KingCharles, bedankt voor je reactie en de felicitatie.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Ook van mij felicitaties met je lustrum! Je mijmering leest fijn, vooral omdat het geen fictie is. Persoonlijk waardeer ik je scherpe blik zeer. Dus ook van mij: En doorrrrr.

Grtz,
Taco

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Ik moest lachen van de afsluiting! Heel leuk gedaan, de tweede mijmering die ik lees over dit jubileum! Ik vraag me wel af waarom je niet voor de eerste persoon hebt geschreven, maar dit vind ik ook goed werken.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anna, dank je wel voor je positieve reactie. Ik schrijf al regelmatig in de ik-persoon, bij deze mijmering dacht ik dat het iets meer als verhaal en iets minder als een mijmering zou lezen in de derde persoon.