#500 Viering
De man in wit habijt onderwijst: ‘De sociale leer van de Kerk’. Aan deze katholieke universiteit is dit ‘verplichte’ leerstof. Zijn college wordt massaal bijgewoond, niet wegens de interesse, dan wel omdat het een perfecte ontmoetingsplaats is voor onderlinge afspraken in deze tijd van studentenprotesten.
Zijn gehoor en zicht zijn door zijn hoge leeftijd verslechterd. Ooit werd van boven in de nok van de aula een geopend zwart regenscherm doorgegeven. Toen het halverwege was, dacht hij dat het een nonnetje was en zei: “Ma soeur, gaat u toch neerzitten.”
Bij het mondeling examen bied ik mijn troostende schouder aan een medestudente in tranen en verzeker haar dat alles goed komt. Ze is net voor mij aan de beurt. Ik hoor hoe de prof vraagt waar ze vandaan komt en als blijkt dat ze uit zijn geboorteplaats afkomstig is, zegt hij: “Een lief kind uit mijn stad kan ik toch niet teleurstellen.” Het is overduidelijk dat hij niet eens luistert naar haar antwoorden op zijn vragen.
Mijn geboorteplaats ligt niet ver van de zijne, maar omdat er een legerkamp is, vindt hij het een oord van losbandigheid en verderf. Mijn antwoorden, die hij nauwelijks hoort, bevallen hem daarom niet. Gelukkig neemt zijn assistent een tweede deel van de proeven af. Die heeft verbijsterd naar dit slecht toneelstukje gekeken en geeft me als compensatie een makkelijke vraag. Tenslotte is er in de ‘leer van de Kerk’ ook sprake van zoiets als ‘mededogen’.
De geestelijke is dit academiejaar vijftig jaar verbonden aan de unief. De rector, hoogleraars en hoogwaardigheidsbekleders hebben hem tijdens academische zittingen gevierd en uitgebreid geloofd.
Bij zijn eerstvolgend college wordt het nieuws over zijn jubileum rondgestrooid. Zonder dat de meeste aanwezigen weten waarover het gaat, barst bij het binnentreden van de man in de aula een oorverdovend applaus los. Minutenlang duurt de staande ovatie van de joelende studenten. De man moest en zou het horen. En hij hoort het!
Tot tranen toe bewogen snikt hij : “Personen van stand en grote namen van deze universiteit hebben mij deze dagen gevierd, maar het mooiste gebaar komt toch van mijn studenten.”
Ik snap het verhaal en…
Lid sinds
1 jaar 4 maandenRol
Ik snap het verhaal en vooral het einde niet goed, Schmetterling. Ik krijg de indruk van een nare man, zeker met de voorvallen van de mondelingen.
Ik lees geen signaal van iets aimabels aan de man. En toch krijgt-ie een lang applaus en is tot tranen bewogen?
Tja, Raymond, dit is dan ook…
Lid sinds
2 jaar 9 maandenRol
Tja, Raymond, dit is dan ook een verhaal voor gevorderden (universitair niveau) :-)
Mijn eigen universitair…
Lid sinds
1 jaar 4 maandenRol
Mijn eigen universitair niveau voor gevorderden is van 30 jaar later dan dit verhaal, dat doet het 'm vast, ja. Het protestmatige is me niet ontgaan, Schmetterling, maar dan zou ik toch kiezen voor andere woorden, die hem meer in zijn hemd zetten.
Mijn kortstondig verblijf op…
Lid sinds
12 jaar 5 maandenRol
Mijn kortstondig verblijf op de universiteit is ook van ver ná de studentenprotesten, en waarschijnlijk zie ik daardoor niet goed waarom religieuze college's bij uitstek geschikt waren voor protesterende studenten om samen te komen.
Verder nam je me wel mee in het verhaal. Kan het zijn dat er een paar Vlaamse uitdrukkingen in zitten?
Spelling-zeurtje: 1e regel derde alinea, biedt is met een d. Met plezier gelezen.
Bedankt voor de reactie Bart…
Lid sinds
2 jaar 9 maandenRol
Bedankt voor de reactie Bart. Ik heb de tekst ietsjes bewerkt en hopelijk verduidelijkt. Wat klinkt er 'Vlaams' voor je?
"de unief", "zijn…
Lid sinds
12 jaar 5 maandenRol
"de unief", "zijn eerstvolgend college", "dit slecht toneelstukje". Geen waarde-oordeel, hè? Het viel mij alleen op.
Sorry Schmetterling, maar ik…
Lid sinds
10 jaar 2 maandenRol
Sorry Schmetterling, maar ik kan deze ook niet helemaal volgen, hoewel ik de setting wel interessant vind. Misschien is mijn niveau na afstuderen te veel gedaald hiervoor.
De actie van de studenten lijkt een soort protestapplaus, dat door de docent totaal anders wordt opgevat. Op zich een leuk gegeven, maar vraag is of de protestgeneratie van toen (of verwijst het naar recente studentenprotesten?) echt op zo'n brave manier zijn/haar onvrede liet blijken. Denk dat ze toch minstens met megafoons het de man onmogelijk zouden maken een speech te geven. En docent zou hier toch wel moeten weten hoe ze tegen hem aankijken, en argwanender moeten zijn lijkt me.
Virtuosu, dit gaat over de…
Lid sinds
2 jaar 9 maandenRol
Virtuosu, dit gaat over de studentenoproer uit de jaren 67/68. Het applaus van de studenten heeft niets vandoen met hun protest. Ze joelen gewoon mee met de enkelingen die het in gang hebben gestoken enkel en alleen om zich te amuseren. De naïeve docent denkt dat ze hem willen eren, maar het tegendeel is waar want noch zijn cursus, noch hijzelf boezemen hen enig respect in.
Ik vrees dat mijn…
Lid sinds
5 jaar 7 maandenRol
Ik vrees dat mijn universitair niveau ook niet hoog genoeg is. Jouw verklaring als antwoord aan Virtuosu verduidelijkt wel wat.
Schmetterling, ik ben geen…
Lid sinds
8 jaar 2 maandenRol
Schmetterling, ik ben geen universitair maar ben helemaal mee in het verhaal: enerzijds de alles behalve objectieve docent en anderzijds de studenten die zijn college mis/ge-bruiken om hun sit-ins te houden om af te spreken waar ze straks gaan protesteren. Geen idee waarom de commentaren uit Nederland blijk geven van onbegrip.
Hmmm, zou de aanname van Gi…
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Hmmm, zou de aanname van Gi kloppen? Ik kom ook uit Nederland en vind ook wat weinig aanknopingspunten. Tegelijkertijd vind ik het wel fijn lezen en krijg een beeld van een docerende geestelijke, die naast een hork, er toch ook van overtuigd is het goede te doen.
Met de reacties in gedachten…
Lid sinds
9 maandenRol
Met de reacties in gedachten heb ik het verhaal nog een keer gelezen en ik begrijp nu wel wat er aan de hand is in de collegezaal. Mijn verwarring ontstaat echter voornamelijk door deze twee zinnen: 'hij moest en zou het horen. En hij hoort het!'
Ik lees dit (persoonlijk) als iets waarvan je graag wil dat iemand het hoort en dat je daar je best voor doet. Ik haal daar niet uit dat dat voor de lol is, hoewel ik de setting wel begrijp en ook dat de hoogleraar geen respect verdient. Dat kwam in het verhaal overigens wel heel goed uit de verf.
Waarom leg je de nadruk op…
Lid sinds
3 jaar 2 maandenRol
Waarom leg je de nadruk op sommige woorden? Bijvoorbeeld deze:
Aan deze katholieke universiteit is dit ‘verplichte’ leerstof.
Ik neem aan het echt verplichte leerstof is, maar door de schrijfwijze komt het woord cynisch over.
Grtz,
Taco
Hadeke, KC en Taco:…
Lid sinds
2 jaar 9 maandenRol
Hadeke, KC en Taco: vooreerst bedankt voor het lezen en de op prijs gestelde reacties. Nog even dit ter aanvulling.
@Hadeke: wie zo kortzichtig is in de beoordeling van personen en niet doorheeft dat de sociale leer van een instelling als de kerk in vijftig jaar tijd kan evolueren denkt uiteraard van zichzelf dat hij het goede doet.
@K.C.: de studenten kennen als geen ander de hardhorigheid van de man; vele onder hen zijn er het slachtoffer van bij een overhoring - daarom vinden ze dat hij hun gejoel dit keer moet horen, ook al weten slechts enkelen dat het applaus bedoeld is om hem te eren voor zijn jubileum. De docent zelf, die (zoals Hadeke suggereert) denkt dat hij het goed doet, verkeert in de waan dat het applaus oprecht is.
@Taco: het feit dat dit vak verplicht is impliceert dat het voorkomt op de lessenroosters van alle studenten die een sociale richting volgen, wat verklaart waarom het het college zo massaal wordt bijgewoond. Het is daarnaast ongetwijfeld cynisch dat het al vijftig jaar onveranderd wordt onderwezen.
Tenslotte: de man verdient het niet, maar toch leuk dat zijn jubileum zoveel stof deed opwaaien
Hoi Schmetterling, Ik vind…
Lid sinds
4 jaar 8 maandenRol
Hoi Schmetterling,
Ik vind het verhaal in de basis goed, maar ik denk dat je er te veel elementen bijhaalt en meer moet focussen op de kern, ik denk dat daar een groot deel van de verwarring van de medelezers vandaan komt.