Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#498 De schrijver die weinig las

Zijn vrouw zit aan tafel verdiept in de ochtendkrant. Vanuit zijn zetel kijkt hij naar haar. In een schriftje schrijft hij:

Onvermurwbaar
Begon het zo?
Zo is het begonnen
Las ik zoveel?
Vanaf dag één dat wij samen
Waren las je meer dan ik ooit zou
Kunnen relaties breken
Om zinnen, boeken, kranten
Op woorden die nooit uitgesproken
Noch geduld worden
Nu zit je daar alleen met
Het geritsel van papier
Maar voelt je goed, ja zelfs beter
Houden zo!
Zo zonder mij, voortaan
Veel leesgenot

Is dit een gedicht, denkt hij bij zichzelf, erg poëtisch klinkt het niet. Het is al bij al een tekst die hij gaat bewaren en achterlaten voor de dag dat hij het zal aandurven om schoon schip te maken met  deze sleurrelatie of wanneer hij de spreekwoordelijke pijp aan Maarten geeft. Als zijn kinderen het zullen lezen, zullen ze zich vele vragen stellen. Hij hoort hen al zeggen dat hun ouders het toch altijd goed hadden met elkaar. Wat gaat hij daar op antwoorden?

Zal hij hen zeggen dat het al op de eerste dag na zijn huwelijk begon. Zelf had hij wel wat boeken, maar een grote lezer was hij niet. Zij bracht al meteen een stapel literatuur mee, waarin ze zich urenlang kon verdiepen. Een televisie was er (nog) niet en de enige muziek  kwam uit een transistorradiootje. 

Toen er een tv kwam en een heuse muziekinstallatie, bleef zij verstokt aan het lezen. Het leek wel of ze het erom deed. Naast hem zitten terwijl hij een programma volgde en dan tergend langzaam zitten bladeren in een of ander magazine. Net of zij wilde aantonen dat er interessantere dingen in het leven bestonden dan teeveekijken.

Het leven dat kinderen in huis brengen, bracht enig soelaas, maar zodra die in bed lagen, werd de lectuur weer bovengehaald. Dat het huis inmiddels vol boeken stond, kon haar niet weerhouden om wekelijks een nieuwe vracht lectuur uit de bibliotheek aan te sleuren.  

Heel zelden werd gesproken over de inhoud van een boek of het plezier dat zij ervoer bij het lezen. 
Zelfs toen hij zich na zijn pensionering lanceerde als schrijver van kortverhalen, kon hij haar interesse voor het schrijversforum niet wekken. Dat hij vandaag dus een stukje schreef over de sleur van het draaien van pagina’s, zal haar nooit ter ore komen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, 

Erg leuk slot. Maar ook een beetje triest. Het sluit mooi aan op datgene waar de schrijver bang voor is: onder ogen zien dat zijn huwelijk ergens altijd een barstje heeft gehad. Niet een van het dramatische of zeer ernstige soort, maar je merkt wel duidelijk dat hij het liever anders had gezien, met 'al dat gelees' van zijn vrouw. Als hij zelfs al denkt dat ze het erom lijkt te doen, en meent dat ze wil opscheppen door liever te lezen dan naar de televisie te kijken, zit daar wel degelijk een zekere wrok. 
Dat weet je subtiel, maar duidelijk weer te geven. Dat maar het geheel erg interessant geeft het gedicht waar het verhaal mee begint ook extra betekenis. 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, mooi verhaal met een indringende lading. Heel triest dat de hp zo naar zijn levenseinde gaat. Ik heb wel te doen met je personage. 

teeveekijken ---> Persoonlijk vind ik dit zo fraai lezen. Mooier zou zijn: televisie kijken of tv kijken.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling,

De eerste keer dat ik het gedicht las dacht ik: 'waar ben ik in beland?' Een paar zinnen later werd dat me duidelijk: in een huwelijk waar sleur in zat, nog meer bij de man dan voor haar. Dat gaf het gedicht een mooie betekenis. Ook zette het me op een leuke manier op het verkeerde been. Ik dacht eerst dat hij afscheid nam van de vrouw en de relatie zou verbreken. Het vele lezen kwam grappig over en meer als een verslaving dan een sleur. En een vlucht voor haar.. Pijnlijk einde, dat ze nog steeds bij elkaar zijn en dat blijven. Geeft het gedicht nieuwe betekenis: dit kan alleen in zijn dromen realiteit worden. Ik heb genoten van de twists en het zette me aan het denken, wat ik leuk vond.

Groet, Margriet

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Magriet. Wat een dijk :-) van een feedback. Het 'gedicht' schreef ik ooit eerder bij deze foto . Ik denk dat het met de afbeelding nog harder binnenkomt.