Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#498 (g)een dag op kantoor

9.47 en de ochtend sleurt zich voort, standaard. Het marketingteam van het eiland naast het onze is leeg - koffie halen in de koffiebar aan de overkant van de straat. Aan de flarden gekwetter die door het raam aanwaaien hoor ik wie aan het woord is, en over wie ze het hebben: de manager van Finance. Hun commentaar richt zich allang niet meer op zijn kritische vragen over hun budgetoverschrijdingen. Weten zij veel dat onder zijn uiterlijk als een stijve hark vooral een stijve schuilt. Wist ik, toevallig stond er een privémail open toen hij laatst z’n computer vergat te locken tijdens een wc-bezoek.
9.49 en ik klik de volgende mail open. Werktuiglijk en ach, waarom eigenlijk. Zelfde supplier, zelfde vraag als gisteren en eergisteren en de dag daarvoor. Dat was een zondag, maar weekendwerk schrok hen niet af zoals het mij deed. Of eerder: zoals de reactie van mijn vrouw op mijn weekendwerk me afschrok. 
9.50 en de reminder voor het werkoverleg over tien minuten springt aan. De vergaderzaal is nog bezet, de manager van Finance. Om 10.00 zal ik samen met mijn collega’s op de deur kloppen, quasi-beleefd melden dat we de zaal gereserveerd hebben, krampachtig onze voeten het tikken beletten, en als hij eindelijk buiten is, gaan zitten op dezelfde stoel die we altijd nemen om dezelfde pijnpunten aan te halen als vorige week en eervorige week en de week daarvoor.
10.30 en het meisje van Marketing klopt op de deur om ons buiten te gooien voor háár meeting. Ik neem weer plaats aan mijn bureau, in de stoel die zich naar mijn achterwerk gevormd heeft, aan de laptop die ergonomisch ingesteld is op mijn 1,78m. 
10.33 en ik breek mijn mail aan de supplier af. Save draft, wordt mij gevraagd. Mijn hand beweegt zich naar ‘yes’…
… maar dan gebeurt het. Mijn hand stokt. Met geen mogelijkheid krijgt mijn wijsvinger de muisknop nog ingedrukt. Hij ligt daar als een dode vis op een muis. Ik staar hem met uitpuilende vissenogen aan. 
En geef dan toe.
“Ik ga vissen!” roep ik terwijl ik de deur uitloop. De meisjes van Marketing kijken amper op. Als maar genoeg mensen quitten, wordt ook dat een sleur. 
 

v2

 

9.47 en de ochtend sleurt zich voort, standaard. Het marketingteam van het eiland naast het onze is leeg - koffie halen in de koffiebar aan de overkant van de straat. Aan de flarden gekwetter die door het raam aanwaaien, hoor ik wie aan het woord is, en over wie ze het hebben: de manager van Finance. Hun commentaar richt zich allang niet meer op zijn kritische vragen over hun budgetoverschrijdingen. Weten zij veel dat onder zijn uiterlijk als een stijve hark vooral een stijve schuilt. Wist ik, toevallig stond er een privémail open toen hij laatst z’n computer vergat te locken tijdens een wc-bezoek.

9.49 en ik klik de volgende mail open. Werktuiglijk en ach, waarom eigenlijk. Zelfde supplier, zelfde vraag als gisteren en eergisteren en de dag daarvoor. Dat was een zondag, maar weekendwerk schrok hen niet af zoals het mij deed. Of eerder: zoals de reactie van mijn vrouw op mijn weekendwerk me afschrok. 

9.50 en de reminder voor het werkoverleg over tien minuten springt aan. De vergaderzaal is nog bezet, de manager van Finance. Om 10.00 zal ik samen met mijn collega’s op de deur kloppen, quasi-beleefd melden dat we de zaal gereserveerd hebben, krampachtig onze voeten het tikken beletten, en als hij eindelijk buiten is, gaan zitten op dezelfde stoel die we altijd nemen om dezelfde pijnpunten aan te halen als vorige week en eervorige week en de week daarvoor.

10.30 en het meisje van Marketing klopt op de deur om ons buiten te gooien voor háár meeting. Ik neem weer plaats aan mijn bureau, in de stoel die zich naar mijn achterwerk gevormd heeft, aan de laptop die ergerlijk perfect ergonomisch ingesteld is op mijn 1,78m. 

10.33 en ik breek mijn mail aan de supplier af. Save draft, wordt mij gevraagd. Mijn hand beweegt zich naar ‘yes’…
… maar dan gebeurt het. Mijn hand stokt. Met geen mogelijkheid krijgt mijn wijsvinger de muisknop nog ingedrukt. Hij ligt daar als een dode vis op een droge muis. 
Ik staar hem aan. Hoelang, weet ik niet. En geef eindelijk toe.

“Ik ga vissen!” roep ik terwijl ik de deur uitloop. De meisjes van Marketing kijken amper op. Als maar genoeg mensen quitten, wordt ook dat een sleur. 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elke, de sleur is duidelijk.
De tekstindeling zou voor mij wel wat meer aandacht verdienen. Door alles achter elkaar te schrijven, leest het als een blok. Verspringen van tijd wordt meestal weergegeven met een witregel. 

9.47 en de ochtend sleurt zich voort, standaard.  ---> ik zou achter de tijdsaanduiding "uur" zetten. In plaats van tijd + "en", zou je de tijdsaanduiding ook als een soort kopje boven de alinea kunnen zetten.

die door het raam aanwaaien hoor ik wie  ---> tussen "aanwaaien" en "hoor" hoort nog een komma

aan de laptop die ergonomisch ingesteld is op mijn 1,78m.   ---> voor mij voegt de daadwerkelijke lengte niets toe. In de tekst staan al zoveel getallen, dat dit voor mij als overdaad leest.

dode vis, vissenogen, ik ga vissen ---> sorry, voor mij werkt dit niet.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elke, 

De opmaak leest nu wat onrustig door het gebrek aan witregels en dat heeft ook effect op hoe je het verhaal leest: als een grote sleur waar geen eind aan lijkt te komen. Of dat zo bedoeld is weet ik niet, maar het werkt averechts. De tekst leest nu niet zo fijn daardoor. 

Inhoudelijk is de tekst niet verkeerd. Ik vind het vooral leuk dat de sleur zo sterk is dat je personage tot op de minuut weet wat er gebeuren gaat en zelf wie wat wanneer gaat zeggen. Dan is het slot erg leuk bedacht en logisch, al heb ik niet zoveel met de keuze voor je metaforen, die liggen er voor mij te dik bovenop. Een knop met dode vissenogen zie ik niet zo voor me. Dan komt de laatste zin te geforceerd over. Je zou dan beter in de sfeer van de tekst kunnen blijven hoe je personage zich als een vis op het droge voelt in deze werksfeer. 

Kortom: inhoudelijk heb je een goede opzet, maar hier en daar heeft het nog wat aanpassingen nodig om te werken zoals je het waarschijnlijk voor ogen hebt gezien.

Groet, 

Nadine

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Nadine en Fief, daar kan ik wat mee!

Het idee was inderdaad om het monotone blok door te trekken naar de opmaak, maar dat lijkt helaas niet te werken.
De viswending is evenmin een succes, maar daar ben ik dan weer aan gehecht - die komt namelijk recht uit het echte leven. Als compromis heb ik de vissenoogjes eruitgehaald.

Aangepaste versie toegevoegd.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elke, zo leest het al veel beter. Tip: zet de laatste versie bovenaan. De lezers beginnen immers bovenaan.