Lid sinds

3 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#497 De geur van appeltaart

 

Nog een laatste keer loop ik door de kale woonkamer. Alle spullen zijn al weggehaald, maar nog steeds voelt dit als mijn thuis. Mijn thuis dat vanaf morgen na bijna zestig jaar niet meer van mij zal zijn. Ik kijk naar de muur waar altijd de vertrouwde familiefoto heeft gehangen, met al onze kinderen en kleinkinderen. De kinderen zijn hier opgegroeid en ook de kleinkinderen weten niet beter dan dat ze hier al hun hele leven over de vloer komen. Aan de houten tafel die tot vanochtend midden in de kamer stond hebben we eindeloos veel spelletjes gedaan en met elkaar gelachen onder het genot van een stuk appeltaart.

Ik loop verder door de kamer en sta even stil op de plaats waar vroeger de grote zwarte fauteuil stond, die drie jaar geleden vervangen is door mijn sta-op stoel. In de andere hoek zie ik de stoel van mijn man voor me en het is alsof we hier weer zitten, de kleinkinderen bij hem op schoot terwijl hij in de grote stoel een boekje aan ze voorleest, net zoals hij jaren daarvoor bij onze eigen kinderen deed.

De deur naar het kleine halletje kraakt nog steeds als ik daarheen loop, het enige vertrouwde dat nu nog in dit huis aanwezig is. Voor de allerlaatste keer klim ik met moeite de trap op om een rondje over de bovenverdieping te doen. De badkamer is voor het eerst in al die jaren leeg, zonder rondslingerende handdoeken en lege shampooflesjes die we beiden vergaten op te ruimen. Ook onze slaapkamer is leeg en verlaten, net als de kamers die vroeger van de kinderen waren en die we daarna eigenlijk nooit opnieuw ingericht hebben.

Weer beneden loop ik nog een laatste keer naar de keuken, de plek waar ik misschien wel de meeste tijd in door heb gebracht in dit huis. Ik kan de geur van appeltaart bijna ruiken, al is het bijna een jaar geleden dat ik er voor het laatst een gemaakt heb. Met mijn ogen dicht zie ik voor me hoe ik hier zo vaak heb gestaan, in de beginjaren met mijn dochter en later met mijn kleindochters, die stiekem stukjes appel in hun mond stopten tijdens het bakken terwijl ik deed alsof ik het niet zag.

“Mam, zullen we zo gaan?” Mijn dochter staat in de deuropening en haalt me terug naar de werkelijkheid. Ik zucht even diep en knik dan langzaam.
“Ja, ik ben klaar.” Ik loop naar haar toe en samen gaan we naar buiten. Daar haal ik diep adem en trek dan de deur voorgoed achter me dicht. Ze geeft me een arm als we naar haar auto lopen, waar mijn man al op de bijrijdersstoel zit. Ik neem achterin plaats en kijk nog één keer om voordat ze wegrijdt. Daar gaan we dan, naar ons nieuwe gelijkvloers appartement.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Natas, mooi hoe je de geur van appeltaart op weet te roepen. Mooi beschreven die laatste rondgang door het huis.

gelijkvloers appartement. ---> dit is dubbelop. Een appartement is altijd gelijkvloers, anders is het een maisonnette.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oeps Fief, dat is dan wel héél Hollands. Ik denk niet dat er in Vlaanderen iemand ooit het woord maisonnette heeft gebruikt, tenzij voor de speelhuisjes voor kinderen in de tuin. Als alle eigenaars van een appartement aan de Belgische kust horen dat ze op het gelijkvloers wonen, vrees ik het ergste. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, gelijkvloers betekent volgens mij dat alle ruimten zich op één verdieping bevinden, als in een flatgebouw. Ik woon in een appartement op de eerste verdieping en bij ons is alles gelijkvloers.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Natas

Je verhaal lijkt zo simpel, door die rondgang waar de herinneringen per ruimte naar boven komen, en dat maakt je tekst zo sterk. Erg herkenbaar, het afscheid nemen, dingen voorbij zien flitsen.

Erg knap gedaan!

Voor @Fief en @Gi , gelijkvloers is voor ons in Vlaanderen een appartement of de ruimte beneden, op verdieping 0. Een appartement is een appartement, een gelijkvloers appartement altijd beneden, met aangrenzende tuin of terras.

   

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aan wie er verder aandacht wil aan schenken: sla de krant open en bekijk de advertenties. Er zijn appartementen op de begane grond (=gelijkvloers) en verder op alle verdiepingen van een flatgebouw. Mijn neef had een conciergewoning op de benedenverdieping (dat is onder de begane grond). Er zijn ook flats met mezzanines en in oude herenhuizen vind men dikwijls een toilet op de tussenverdieping. Enfin, keuze te over, maar die maissonnettes mogen dan al een correct woord zijn, het staat niet in de woordenschat van de Belgskes, tenzij langs de Franstalige kant. :-)
Sorry, Natas, dat dit epistel over immobiliën onder jouw tekst staat, die ik overigens zeer geslaagd vind. De geur van appeltaart blijft nazinderen. 

Lid sinds

3 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt allemaal! En ik denk dat hoe ik het bedoelde 'gelijkvloers' inderdaad dubbelop is, ik bedoelde namelijk niet zozeer dat het op de begane grond is maar meer dat er binnen het appartement geen trappen zijn, maar dat is natuurlijk altijd het geval met een appartement.