Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 497 – Opgewassen

Bij het gillen van een sirene schiet ik overeind. De ambulance achter de beslagen ruiten verdwijnt snel via de Waterlinieweg. Vast alweer een steekpartij. Ik stap uit, steek mijn handen in een slootje dat niet zo stinkt en was mijn ogen. Met mijn trui dep ik ze provisorisch droog. Dat oranje lantaarnlicht zal best goed zijn voor de dieren, maar het werpt een onwerkelijke gloed over de stad. Vannacht begint de wintertijd. Wat een idioot toeval. Ik doe mijn horloge af en draai de tijd terug.

Niet voor 2050, en niet verder dan Utrecht, stond altijd op de kaartjes. Maar het water steeg veel sneller dan de poolkap smolt en midden in de nacht moest ik naar buiten. Het was winter en het goot. De rivier aan de ene kant, de zee aan de andere, we konden alleen naar het oosten, hogerop waar het hopelijk droog was. Nu staat er een ringdijk om de stad en zie je niks meer van de troep, maar wat ik aantrof vergeet ik nooit meer. De ravage in mijn geheugen overschaduwt vaak de boomgaard in het dorp, de zon met een boek, en later het meisje dat me streelde. 

Aan alles zag je dat de stedelingen waren overvallen. Gestaalde auto's dobberden rond en zeewater perste zich tussen flatgebouwen door. De camerateams op de Heuvelrug brachten het vanaf drones in beeld. Al dat werk dat politici daarna deden, om de Veluwe niet vol te bouwen, om de natuur niet te haten, om de vogels en de mensen weer naar de stad terug te halen. Hoogbouw is hier nu definitief doorgebroken: huizen staan op palen en flatgebouwen moeten de onderste twee verdiepingen volstorten met cement.

We hadden al een huis gekocht. Ik zie haar nog lopen op het pad naar de voordeur. Ik rook de kamperfoelie en zoende haar. Daarna maakten we de voordeur open, stommelden we de trap op en vierden we de liefde op de kale vloer. We hadden geen buren en konden geluid maken, eindelijk na al die geheimzinnigheid bij haar thuis, die ook wel opwindend was. De geur van kaal hout en de verhuisdeken met de waaierende haren. Na het loeiende alarm sprong ze in de auto en trok ze op de achterbank haar warme kleren pas aan. Haar pyjama propte ze in de noodtas met voedsel en kleding. Je krijgt stijve spieren van slapen in een auto, ook als je de bank platgooit en de stoelen achterover, maar toch duurde het eeuwen tot we een woning kregen toegewezen.

Nog steeds is er veel onrust in de stad. Er was genoeg werk in de bewaking. Ze hield wel van mijn spieren, die groeiden met de week. Er beweegt iets in de tuin. Een kat activeert een bewegingssensor. Dat ze dat nu nog niet hebben opgelost, bedenk ik, vlak voor de klap tegen mijn hoofd. In de auto hoor ik mijn telefoon rinkelen. Mijn vrouw. We bellen elke nacht. Een soort dodemansknop. Weerloos laat ik me meeslepen naar de sloot die niet zo stinkt. Terwijl ik alsnog verdrink, hoor ik mijn auto wegrijden en daarna mijn telefoon rinkelen op het asfalt. In elk geval zullen ze me vinden.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Wauw, Kruidnagel. Jouw herkenbare cleane en een beetje onderkoelde stijl, die me erg aanspreekt. De bijna achteloze gedachtsprongen, die veel veronderstellen, in zinnen die je niet schrijft. En een actuele setting. Ken je de serie De Dijken Breken?

De ravage in mijn geheugen overschaduwt vaak de boomgaard in het dorp, de zon met een boek, en later het meisje dat me streelde. 

Speciaal mooi. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou, dank je voor zoveel gulle complimenten, Raymond! Ik word er verlegen van.

Die serie ken ik niet, maar zal ik eens opzoeken. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een intrigerend en boeiend verhaal, maar ik heb er het raden naar waar dit over gaat. Misschien moet ik ook eens naar die serie van  Raymond kijken?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow, krachtig verhaal, mooi omschreven setting. Geen idee of dit echt voor 2050 ook gaat gebeuren, maar daarna is het zeker ook een realistisch scenario.

'De ravage in mijn geheugen overschaduwt vaak de boomgaard in het dorp, de zon met een boek, en later het meisje dat me streelde.'
Prachtige zin, en zo staan er nog wel een paar van in. Persoonlijk zou ik denk ik nog wel iets meer beleving van het HP zelf willen zien; wat HP allemaal meemaakt in de ondergelopen stad is goed uitgewerkt, denk dat hoe HP dit zelf allemaal beleefde nog wel iets meer aandacht mag hebben.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha, dank je, Virtuosu! Ja, het is wat telegrammig door die 500 woorden. Ik denk dat de hp gewoon niet graag over zijn gevoelens praat  😉.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, bizar einde. Die zag ik niet aankomen. Zoals ik het verhaal lees, denk ik dat je als bewaker in je auto zat en in slaap gevallen was. Dat deel van het verhaal is voor mij niet helemaal helder.

Terwijl ik alsnog verdrink, ---> het alsnog verdrinken begrijp ik niet goed. Was er eerder al sprake dat je ging verdrinken?

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Kruidnagel

Dat moet je kunnen, een herinnering opschrijven voor een gebeurtenis die nog niet plaatsvond. Je tekst leest met een stevig ritme, het leest vlot en er staan een paar mooie stijlfiguren in.

Knap!

 

Johanna