Lid sinds

2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#496 Rokjesdag voor de pastoor

 

Stralend schijnt de lentezon

hakjes klikken op beton

rode rokjes ultrakort

zodat alles zichtbaar wordt

het is verre van bon-ton

Stralend schijnt de lentezon

 

Stralend schijnt de lentezon

kijk hoe sexy, die japon

en de benen bruin verbrand

ach zo’n arme predikant

slechts gewend aan kloosternon

Stralend schijnt de lentezon

 

Stralend schijnt de lentezon

bijna naakt en geen pardon

zonder schaamte, wat een schande

dat verdient een reprimande

slinger haar maar op de bon

Stralend schijnt de lentezon

 

Stralend schijnt de lentezon

het lijkt hier wel een grabbelton

zijn gedachten niet de baas

werd pastoor een geile dwaas

en wat hij allemaal verzon…

Stralend schijnt de lentezon

 

 

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Ach, die arme pastoor toch! Wat jammer dat hij niet kan meegenieten van rokjesdag!
Ziet er netjes uit Lia! Alleen deze zin klopt metrisch niet: het lijkt hier wel een grabbelton.

Met shift+enter zorg je ervoor dat je niet steeds witregels hebt. Tip kreeg ik van Fief. Graag gelezen!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Lia, Ik vind het wel grappig gevonden. Hier en daar loopt het voor mijn gevoel niet helemaal lekker, maar dat laat ik aan Musonius over. 
Zonder witregels ertussen zou ik het ook mooier vinden. Verder met plezier gelezen.

slechts gewend aan kloosternon / werd pastoor een geile dwaas ---> ik snap dat het zo beter loopt, maar persoonlijk vind ik het zonder lidwoord niet zo mooi lezen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jammer dat we niet te lezen krijgen wat die geile pastoor allemaal verzon, maar zeker wel met plezier gelezen. Ik struikel over 'zodat' in de eerste strofe, waar de klemtoon verkeerd valt. Ik vind vooral 'zonder schaamte, wat een schande, dat verdient een reprimande' mooi gevonden.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lia,

Wat ik erg knap vind, is dat je met de beperkingen van trocheïsche viervoeters zoveel informatiewaarde in de verzen weet te stoppen zonder dat ze uit hun voegen barsten. Mooie, heldere taal.

Metrisch zit het goed in elkaar, als je in de laatste strofe 'het lijkt' verandert in ''t lijkt' en 'en' in de één na laatste regel schrapt, wordt het nog beter.

Wat ik wel jammer vind, is het hoge gehalte rijk rijm. Probeer hier in het vervolg op te letten.

De dichtcoach

Lid sinds

2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel voor het lezen en de opbouwende feedback.

't in plaats van het loopt inderdaad lekkerder. 

Nog wel een vraag: Ik ben nooit verder gekomen met gedichten dan de Sinterklaasrijmen, misschien vandaar het hoge gehalte rijm. Waarom is het eigenlijk beter om dat hier niet te doen? 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik had het over rijk rijm. Niets mis met een hoog rijmgehalte. Rijk rijm wordt beschouwd als rijmfout en dien je te vermijden. Dan heb ik het over beton, bon-ton en grabbelton en over verzon en lentezon.