Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#495 Eind der tijden

 

De aanzwellende bombastische muziek van Nazareth verraadt dat er iets aankomt wat bijna niet is te bevatten. De bommenwerper, duizenden kilometers verwijderd van zijn thuisbasis doorklieft het luchtruim met aan boord iets van een apocalyptische omvang.

Mijn bloed veranderd in ijs. Ik knijp mijn ogen dicht en doe in stilte een paar zinloze beloftes. Dat de mensen niet zullen weten wat een eind aan hun leven zal maken. De dood is onderweg, niet te stuiten en onherroepelijk. De doelen zijn vastgelegd… er is nu geen weg meer terug.

Mensen lopen gehaast over de straat als mieren in een mierenhoop. Allemaal op weg naar hun eigen bestemming zonder zich bewust te zijn van het feit dat hun leven binnen enkele seconden ophoudt te bestaan. Wat volgt laat zich het best omschrijven als de beschrijving van de eindtijd in het boek Openbaring. Dit alles ondersteund door de muziek van Nazareth. Mijn ogen zijn aan het beeldscherm gekluisterd en registreren de verschrikkingen die zich ontvouwen. Dat de mensheid hiertoe in staat is. Een allesverzengende hitte die nergens mee is te vergelijken .

Lichamen veranderen in statistieken. Te verbrand om nog te kunnen identificeren, niets anders dan een smeulende herinnering aan wat was. Paddenstoelen die zich verheffen tot honderden kilometers in de gele lucht. Een voorbode van de algehele vernietiging.

Raketten die dood en verderf zaaien. Leed dat niet in woorden is uit te drukken en niet te bevatten is. Mijn tranende ogen maken zich los van het beeldscherm als de tonen van Shapes Of Things wegsterven. Ik kom beneden en zie mijn vrouw en kinderen in de huiskamer lachen en spelen. Snel loop ik naar buiten, kijk naar een wolkenloze hemel en haal opgelucht adem. Voor vandaag zijn we weer gespaard.

 

Shapes of things van de groep Nazareth op youtube

 

https://www.youtube.com/watch?v=Wl_q9ZCoyOg&list=RDWl_q9ZCoyOg&index=1

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi John Doe, 

Wat een indrukwekkende slotzin! Hoewel er misschien geen acute aanleiding is om een kernaanval te vrezen, is jouw tekst zo geschreven dat ik helemaal geloof dat je na het zien en horen van deze clip wel je zegeningen telt.  

Je schrijft namelijk op wat maakt dat 'dood en verderf' ook een synoniem is voor vreselijke dingen (die al dan niet te beschrijven zijn). Daarmee gebruik je dat gezegde zowel letterlijk als figuurlijk. Het helpt daarbij enorm dat je je afvraagt hoe makkelijk het is om dood en verderf te zaaien als dat vanaf een afstand gedaan kan worden. 

Een heel mooi geheel waar je de kriebels van krijgt. 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine