Lid sinds

11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 #494 Een schilder zonder succes

De woonkamer staat voor het meerendeel leeg, aan de linkerzijde bevindt zich een oud, afgedankt keukenblok. Er hangt spinnenrag aan de kookmaterialen en de vieze vaat kleeft vast aan het aanrecht. Door de ramen komt veel licht naar binnen, waardoor de diepe scheuren in de kozijnen extra naar voren worden getrokken. Er liggen schildersdoeken met gaten erin op de grond. Aan de andere kant van het onderdak zijn de muren en de houten vloer in dezelfde kleurtint wit geschilderd als het straaltje melk van het schilderij van Vermeer. Ook staat er een groene bank, het leer half eraf geschraapt, met uitzicht op het kleine tv'tje en het hoopje kabels dat ernaast ligt. Aan de muren hangen verstofte schilderijen, waarvan er tot nu toe geen enkele is verkocht. Op de eerste verdieping staat een Van Gogh genuanceerde slaapkamer, een geel bed en de blauwe muur springen eruit. De atelierkamer is in detail ingericht. Kwastjes, beeldjes en de tegelvloer worden in niets anders dan de kleuren rood, blauw, geel en wit gerepresenteerd. 

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi beschreven, ik waande mij even in het huis van deze schilder. Ik ben benieuwd wie degene is die in dit huis woont. 

Pas wel op dat het aan het einde niet teveel een opsomming wordt.

Mooi hoe je aan het einde iets vertraagd (of tenminste, zo leest het voor mij) om dan de slotzin te laten klinken. 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Elise, je beschrijving is uitvoerig en beweegt traag door de kamer als een camera die langzaam van links naar rechts (of andersom) beweegt. Die traagheid is mooi gevonden. Ik vind wel dat de opsomming er nu al veel in zit. Dit deel heeft voor mij het meeste leven in zich:

Ook staat er een groene bank, het leer half eraf geschraapt, met uitzicht op het kleine tv'tje en het hoopje kabels dat ernaast ligt. Aan de muren hangen verstofte schilderijen, waarvan er tot nu toe geen enkele is verkocht. 

Met name die laatste bijzin is erg goed gevonden. Als de rest ook nu en dan uit de opsomming zou komen en een kwinkslag of persoonlijke observatie zou hebben, zou ik het fijner lezen. In tegenstelling tot Maartje vind ik je woordkeuze aan het einde juist weer erg afstandelijk: "De atelierkamer is in detail ingericht. Kwastjes, beeldjes en de tegelvloer worden in niets anders dan de kleuren rood, blauw, geel en wit gerepresenteerd." Kijk ik nu naar de verdieping of naar een schilderij op die verdieping? Daar raakte ik het even kwijt.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elise, ik sluit me aan bij de opmerkingen van de vorige lezers. Misschien kun je hier en daar een zin op een nieuwe regel beginnen om de overgang naar een andere ruimte beter weer te geven.

kleine tv'tje ---> dit is dubbelop. (een kleine tv of een tv'tje)

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind dit een hele goede beschrijving, ik zie het als een plaatje voor me. Je zou kunnen proberen iets vloeiender te schrijven, zodat het iets minder een opsomming wordt. Voor de rest vind ik je opdracht zeer geslaagd, ik zag alles precies precies voor me!