Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#494 Gebruikt (aangepast)

Herschreven versie

Op het eerste gezicht een gewoon warenhuis met een ruim assortiment. Dames-, heren- en kinderkleding hangt netjes op kleur en maat gesorteerd, een kleurige verzameling tassen en schoenen staat uitnodigend uitgestald. Dichterbij verraadt de muffe geur het tweedehands karakter en zijn de kilometers op de zolen zichtbaar, maar alles is dan ook overeenkomstig geprijsd. Ik trek een rok met pied-de-poulemotief uit het rek. Jammer, niet mijn maat.
Bij de stellingkasten met prullaria vergaap ik me aan de hoeveelheid beeldjes, fotolijsten, gehaakte kleedjes, onderzetters, bonbonnières en vazen in alle maten en vormen. Spullen die mogelijk met pijn in het hart zijn weggedaan. Te oud of niet naar de smaak van nabestaanden of gewoon omdat men erop uitgekeken is en het nog te goed is om naar de stort te brengen. Het meeste is junk, maar er zitten ook pareltjes bij. Een oranje beschuitbus met bloemmotief trekt mijn aandacht. Zo jaren zeventig, maar zo leuk.
Tussen de verzameling serviezen ontdek ik een kopje zoals degene die ik vorig week liet vallen. Daarmee is die van mij weer compleet.
Bij de boeken scoor ik een nog gaaf exemplaar van Beekman en Beekman en een boek van Pinkeltje. De Winkler Prins sla ik over.

 

-----------------------------------------

Op het eerste gezicht een gewoon warenhuis met een ruim assortiment. Dames-, heren- en kinderkleding hangt netjes op kleur en maat gesorteerd, een kleurige verzameling tassen en schoenen staat uitnodigend uitgestald. Dichterbij verraadt de muffe geur het tweedehands karakter en zijn de kilometers op de zolen zichtbaar, maar alles is dan ook overeenkomstig geprijsd. Ik trek een rok met pied-de-poulemotief uit het rek. Jammer, niet mijn maat.
Bij de stellingkasten met prularia vergaap ik me aan de hoeveelheid beeldjes, fotolijsten, gehaakte kleedjes, onderzetters, bonbonnières en vazen in alle maten en vormen. Spullen die mogelijk met pijn in het hart zijn weggedaan. Te oud of niet naar de smaak van nabestaanden of gewoon omdat men erop uitgekeken is en het nog te goed is om het naar de stort te brengen. Het meeste is junk, maar er zitten ook pareltjes bij. Een oranje beschuitbus met bloemmotief trekt mijn aandacht. Zo jaren zeventig, maar zo leuk.
Tussen de verzameling serviezen ontdek ik een kopje zoals degene die ik vorig week liet vallen. Daarmee is mijn servies weer compleet.
Bij de boeken scoor ik een nog gaaf exemplaar van Beekman en Beekman en een boek van Pinkeltje. De Winkler Prins sla ik over.

-----------------------------------------------------------

Eerste versie

Op het eerste gezicht een gewoon warenhuis met een ruim assortiment. Dames-, heren- en kinderkleding hangt netjes op kleur en maat gesorteerd, een bonte verzameling tassen en schoenen staat uitnodigend uitgestald. Dichterbij verraadt de muffe geur het tweedehands karakter en zijn de kilometers op de zolen zichtbaar, maar alles is dan ook overeenkomstig geprijsd en zeker nog goed voor een nieuwe ronde. Vintage en hedendaags hangt door elkaar.
In de stellingkasten met prullaria verbaas ik me over de gebruiksvoorwerpen die ooit enthousiast zijn aangeschaft of met de beste intenties zijn geschonken. Ze zijn hier geëindigd voor een tweede kans. Spullen die mogelijk met pijn in het hart zijn weggedaan, omdat een ouder of familielid er niet meer van kan genieten. Te oud of niet naar de smaak van nabestaanden, te goed om het naar de stort te brengen. Een uitkomst voor mensen met een kleine beurs en een walhalla voor verzamelaars van rariteiten, op zoek naar juist dat ene ding dat op het eerste gezicht waardeloos lijkt, maar uiteindelijk een pareltje blijkt te zijn.
Bij de kassa kijkt een jongen glunderend naar de raceauto in zijn hand, terwijl de dame vóór hem het schoteltje afrekent dat haar servies weer compleet maakt.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Met plezier gelezen. Mooie beschrijving van de kringloopwinkel. Nog wel wat kleine zeurtjes. Het is prullaria en het kind bij de kassa verwacht ik dat het een jongen is met de raceauto in zijn hand. Is het toch een meisje is natuurlijk ook niets mis mee, maar je snapt wat ik bedoel.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi John Doe, bedankt voor je scherpe blik. Ik heb het eind een paar keer herschreven en daar is iets misgegaan. Ik heb het aangepast. En natuurlijk moet het prullaria zijn, ook aangepast.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal: veel gezegd/geschreven in weinig woorden. In Vlaanderen zeggen wij 'het' stort maar de voorzitster van het/de IU weet uiteraard dat in dit geval beide lidwoorden getolereerd worden. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je reactie, Gi. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij "de stort" niet verder nagedacht had, maar het automatisch zo geschreven heb omdat wij het zo altijd zeggen. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kringloopwinkels bezorgen me altijd een dubbel gevoel: hoera voor hergebruik, maar wat een troep soms, en nog steeds duur. Voor vrouwenkleding is het tweedehandswalhalla dan ook een stuk groter. Je beschrijving leest lekker, al voelt hij ook als reclametaal, zowel qua woordkeus als sfeer, wat onpersoonlijk.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ruim assortiment, netjes gesorteerd, uitnodigend uitgestald, overeenkomstig geprijsd, goed voor een nieuwe ronde, enthousiast aangeschaft, met de beste intenties geschonken, tweede kans, een uitkomst, een pareltje. Het is allemaal positief, net als een aanprijzing op Marktplaats. 'Ik vind het hier heerlijk' of zo maakt het voor mij in elk geval eigener.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik las het verhaal al eerder en lees nu je herschreven versie. Zonder KN's gras weg te willen maaien: ik vind deze beter. Complimenten hoe je goed en snel de feedback hebt verwerkt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een verdienstelijke herschrijf, Fief, maar voor mij was die niet echt nodig. 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Goede beschrijving. Ik zou wel voorzichtig zijn met de bijvoeglijke naamwoorden. 

'Bij de stellingkasten met prullaria vergaap ik me aan de gebruiksvoorwerpen die ooit enthousiast zijn aangeschaft of met de beste intenties zijn geschonken.' Zou je hier een detail van kunnen maken? Wat ziet je hp staan? 

Ik zie twee keer 'bont' staan, daar stoor ik me aan.

Voor de rest geen opmerkingen!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je reactie, Anna. Twee keer bont is inderdaad te bont. De rest van je opmerkingen heb ik ook verwerkt.
 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi beschreven en verbeterd, graag gelezen. Ik waan me tussen de spulletjes en wil direct ertussen neuzen of ik iets van mijn gading kan vinden.
Prullaria is in een herschrijf weer prularia geworden...?