Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#494 - Welkom in Nigeria

 

Na de paspoortcontrole kom ik in een enorme hal. Nigeria telt honderdvijftig miljoen inwoners en zo te zien, zijn die allemaal naar het vliegveld gekomen die avond. Overal mensen. Ik zie minstens zeven verschillende uniformen in de menigte, maar ook kruiers, vrouwen met etenswaren balancerend op hun hoofd, schoenpoetsers en taxichauffeurs. Handig herkenbaar door de bordjes met ‘Taxi’ die ze omhoog houden. Daar moet ik er eentje van hebben. Maar welke? Volgens mijn collega’s is de keuze van de juiste taxichauffeur cruciaal. Kies je de goede, dan kom je in het hotel. Kies je de verkeerde, dan eindig je beroofd van alles wat je hebt in je onderbroek ergens in een achterbuurt van Lagos.

Er zit niks anders op dan naar beneden te lopen, mij een weg te banen door de menigte en een chauffeur te kiezen. Zo gezegd, niet zo gedaan. Ik word belegerd door kruiers die mijn tas proberen te pakken afgewisseld door verkopers van etenswaren. Ik ploeg stug door naar de uitgang waar ik de bordjes met ‘Taxi’ boven de mensen uit zie steken. Daar aangekomen word het er niet beter op. Ik word nu van twee kanten belaagd. Achter mij nog steeds kruiers en verkopers en voor mij de chauffeurs. Allemaal staan ze te dringen en te roepen in mijn intimiteitscirkel. Veel te dichtbij! Paniek begint op te komen, wil heel graag weg en wijs op goed geluk een chauffeur aan. Dat helpt. De andere chauffeurs lopen direct weg om de volgende expat te bespringen en er ontstaat ruimte. Ik weet nu hoe Mozes zich gevoeld moet hebben. Wat een opluchting. Ik loop met de chauffeur mee, stap snel bij hem in en doe de deur op slot.

“To the Sheraton please.”

 

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik voel de beklemming! Er zitten een paar ‘gaps’ in de tekst (waarom zit er bv. niets anders op voor het personage dan naar beneden te lopen?), maar die heb ik met plezier zelf ingevuld om mee verder te kunnen naar het Sheraton. Bedankt voor de reis Taco.

(Wel ergens een dt-foutje gespot)

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, de drukte op het vliegveld heb je duidelijk verwoord. Je legt voor mij wel iets te veel uit in de tekst. Je hebt een aantal mooie zinnen die eigenlijk al voldoende uitleggen en dan komt er nog een verklaring achter. Verder graag gelezen. Ik hou je tip in gedachten mocht ik ooit naar Nigeria reizen.

Overal mensen.  --> dit zou je weg kunnen laten. In de zin ervoor zeg je al dat er zoveel mensen zijn.

Daar moet ik er eentje van hebben. Maar welke? ---> In de zin die erna komt wordt het dilemma naar mijn idee wel duidelijk

de bordjes met ‘Taxi’ ---> dit gebruik je twee keer in de tekst. Je zou bij de tweede keer ook kunnen zeggen "de taxibordjes". Ik begrijp ook niet goed waarom je naar beneden moet lopen als de chauffeurs voor je met bordjes staan. Kijk je in het begin ergens van bovenaf op de mensenmenigte?

Daar aangekomen word het ---> wordt en achter aangekomen hoort nog een komma.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met de opdracht heeft dit weinig vandoen (maximum woordenaantal is 200), maar ik heb wel genoten van het sfeerbeeld. 

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal, voor mij ook heel herkenbaar, dus extra leuk om te lezen. Ik ben dan ook benieuwd of de hoofdpersoon uiteindelijk veilig en wel aankomt in het Sheraton :). Ik had zelf wel misschien wat details over de omgeving toegevoegd, gezien de opdracht. De beklemmende drukte is goed omschreven, maar ik had denk ik ook graag wat details over de luchthaven gelezen.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Taco,

Dank voor je beschrijving. Ik wil je nadrukkelijk vragen om je aan het maximum aantal woorden te houden, die stel ik niet voor niets in. Het is ook meer een verhaal dan een beschrijving, het zou mooi zijn om in dit thema te concentreren in dit soort beelden: 

Ik zie minstens zeven verschillende uniformen in de menigte, maar ook kruiers, vrouwen met etenswaren balancerend op hun hoofd, schoenpoetsers en taxichauffeurs.

Dat gaat meer de kant op van de daadwerkelijke opdracht. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allen voor het lezen en het commentaar. Persoonlijk vind ik dit soort opdrachten lastig. Ik probeer overal een verhaal van te maken en dan zijn tweehonderd woorden voor mij niet genoeg.

Ik zal de volgende keer proberen me aan de opdracht te houden.

Grtz,
Taco