Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#494 - Dermale Schade

XX februari MMXXIV

Patiënte presenteert een uitgebreide ecchymose in de buikstreek, karakteristiek voor een recent trauma. Bij inspectie valt direct de rijke variëteit aan kleuren op die de plek tentoonspreidt, een levendig palet dat zich uitstrekt van diep paars aan de periferie tot een kern van donkerblauw. De randen van de kneuzing lopen vloeiend over in de omliggende huid, waarbij subtiele hints van geel en groen beginnen te verschijnen, indicatief voor de initiële fasen van heling.

Patiënte ruikt naar boterbloem, kijkt angstig en vertoont tekenen van verwarring. Borstondersteunend kledingstuk spant om boezem.

De omtrek van de blauwe plek meet ongeveer 7 bij 4 centimeter, met een onregelmatige vorm die doet denken aan de grilligheid van de impact die tot de vorming ervan leidde. Palpatie van het gebied onthult een milde zwelling en een zachte warmte, wat wijst op een actieve inflammatoire respons. Patiënte rapporteert een matige pijn bij aanraking, wat consistent is met de gevoeligheid die typisch geassocieerd wordt met dergelijke hematomen.

Patiënte verklaart meerderjarig te zijn, bevindt zich in een relatie doch geeft aan die onverwijld te beëindigen. Na overhandiging van mijn visitekaartje met mijn privé-adres, belooft patiënte de opvolgconsultatie heden vrijdag te negentien uur te visiteren.

 

 

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel beschrijvend en goed aan de opdracht gehouden, wel een beetje lastig te lezen vanwege de medische vaktermen (zoals hematomen en palpatie).

Kan je me uitleggen wat de zin 'Borstondersteunend kledingstuk spant om boezem.' te maken heeft met dit verhaal? Komt voor mij een beetje uit de lucht vallen.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, 

Bedankt voor je beschrijving. Ik vind het goed gelukt, een geweldige interpretatie van de opdracht. Alleen de woorden in het medisch vakjargon, zoals 'eccymose', of 'palpatie', zijn niet voor iedereen bekend. Aan de ene kant denk ik dat je een bepaalde goede sfeer in de beschrijving houdt door juist gebruik te maken van dit vakjargon, aan de andere kant denk ik dat het de lezer kan frustreren omdat het niet vloeiend leest. De lezer denkt dan: o, maar wat betekent dit nu weer? 

Dan komt de mooie beschrijving die je hebt gemaakt, dus niet helemaal binnen. 

Dit is een afweging die je wat mij betreft zelf zou mogen maken. Ik vind het in ieder geval een originele interpretatie van de opdracht, tegelijkertijd heb je je prima aan de opdracht gehouden en ik heb genoten van je beschrijving. 

Tot zover!

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Huiselijk geweld door de ogen van een arts. Mooi beschreven. Ik moest wel een paar woorden opzoeken, maar dat mag de pret niet drukken. Het is tenslotte het verslag van een arts. De alternatieve beschrijving van een BH is origineel. 

GG,
Taco

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, het zou zo een verslag van een van onze artsen kunnen zijn. Ik hoor het hem ook zo inspreken. Verrassende invulling van de opdracht, graag gelezen. 
Waarom Juliette er een punt van maakt, is me niet duidelijk. 

te negentien uur te visiteren. ---> moet dit niet gewoon 19.00 uur zijn?

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede invulling van de opdracht, waarbij enige kennis van vakjargon onmisbaar is. 
Ben benieuwd, waarom rook de patiënte naar boterbloem?