Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 493 De PdeNK

 

Een pen tikt tegen een glas en op slag is iedereen stil. Allemaal kijken we naar Harry, die het voor elkaar gekregen heeft een groep van twaalf schrijvers op te trommelen.
Hij staat op, kijkt de kring rond en laat zijn ogen ten slotte op mij rusten.
‘Wil jij het verslag van deze bijeenkomst schrijven, Betty?’
In plaats van te protesteren of zelfs maar een vraag te stellen, knik ik stom en pak mijn laptop. Dat is nu eenmaal het effect dat Harry sorteert.

‘Allereerst, dank dat jullie gekomen zijn.’
Alsof je ooit een uitnodiging van Harry zou afslaan …
‘Zoals jullie weten zijn wij schrijvers eenlingen. Zwoegers op zolderkamers, gevangenen van onze verbeelding. Nachtuilen en kluizenaars die, na maanden of zelfs jaren van eenzaam ploeteren, hun hol uitkruipen in de overtuiging iets geschreven te hebben waar de hele wereld al eeuwenlang naar snakt. Iets nieuws en nooit vertoond. Niets minder dan een meesterwerk.’
We knikken allemaal en Annemie, die naast me zit, mompelt: ‘Treffend verwoord.’
‘En wat gebeurt er dan?’
Niemand antwoordt, want we weten het allemaal. En dus vat Harry het nog even voor ons samen:
‘Onze unieke, hoogstaande schrijfjuweeltjes worden geslachtofferd aan de commercie!’
‘Parels voor de zwijnen,’ roept Gerrit, wiens laatste boek geflopt is en maar moet hopen dat hij ooit nog iets uitgegeven krijgt.
‘Wie heeft dat nu níét meegemaakt …,’ zegt Harry alsof hij Gerrit niet gehoord heeft.
Vanuit mijn ooghoek zie ik dat Janneke haar vinger op wil steken maar die schielijk weer intrekt. Dit is niet het moment voor het vergaren van jaloerse blikken.
‘Daar moeten we wat aan doen!’
‘Maar wat?’ zegt Niels, schrijver van De wondere wereld van de soepstengel.
‘In actie komen. Onze stem verheffen tegen de dwingelandij van de verkoopcijfers. Schrijvers van de Lage Landen, verenigt u!’

Als één man staan we op en klimmen op onze stoelen. Als iemand ons verenigen kan, is het Harry wel.
Na een kwartiertje zijn we uitgejoeld. Hijgend ploffen we weer neer. Alleen Harry staat nog op de tafel.
‘Wat we nu nodig hebben is een naam, een programma en een slogan.’ zegt hij.
‘Een naam?’ zegt Dieuwke. ‘Ik heb al een naam.’
‘En een programma? Zoiets als een goed verhaal bedoel je?’ zegt Leo terwijl hij een wenkbrauw optrekt.
‘Is niet elke titel een soort slogan?’ zegt Boudewijn van Eén twee drie en Hupsakee.

‘Nu hebben we ongemerkt toch een partij opgericht,’ zeg ik en sla mijn laptop dicht.
‘De PdeNK. Partij die er Nooit Komt.’

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annetteke, ik vind het een leuk verhaal, alleen de naam van de partij kan ik niet goed rijmen. Zoals ik het lees is er een partij opgericht, dus hij is er. 

‘Wie heeft dat nu níét meegemaakt …’ zegt Harry --> achter het beletselteken hoort een komma

‘Maar wat?’ zegt Niels, schrijver van 'De wondere wereld van de soepstengel'. ---> misschien is het duidelijker als je de namen van de tijdschriften of kranten cursief schrijft, zonder ah-tekens. Je gebruikt nu voor zowel de gesproken tekst als de titels enkelvoudige ah-tekens. Daardoor leest het hier en daar verwarrend of het iets is wat gezegd wordt of niet. 
https://www.onzetaal.nl/taalloket/enkele-aanhalingstekens

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Commentaar van de voorzitter van IU kan ik natuurlijk niet zomaar naast me neerleggen 🙂 Ik heb het nodige aangepast.

Tja, het een raadselachtige partij. De vraag is: in hoeverre kan een Partij die er Nooit Komt toch bestaan?

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marc (Hostwriters)

De aanloop naar een op te richten partij waarvan de naamgeving laat zien dat ze al geaborteerd werd voor ze goed en wel voet aan de grond krijgt. Ik kan me zó voorstellen dat er elke week honderden initiatieven als deze vakkundig de grond in worden geboord. Het pad tussen droom en daad is er een van honderden kronkels. Niet echt beantwoordend aan de opdracht, maar wél graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Mili - Hostwriters 

Annetteke, het maakt me geen moer uit dat je niet aan de opdracht ‘voldeed’. Je verhaal zit vol spottende humor, relativering, is goed verzorgd, je personages komen tot leven en ook hun boeken met belabberde titels. Harry die op tafel staat, ik moest meteen aan een zeker D66-persoon denken, en wat speelt er zich toch af tussen Harry en Betty? Is zij op hem? Gekke Betty.

Dank voor je inzending!

 

 

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor jullie commentaar, beste Hostwriters.

Ik weet dat het stuk niet helemaal volgens de opdracht is uitgewerkt, maar ik had gewoon meer zin in het schrijven van een verhaal dan in het optekenen van het zoveelste partijprogramma.

En inderdaad, ik dacht zelf ook aan de tafeldans bij D66 :-)

Hartelijke groet!
 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi geschreven. Luchtig, maar het stemt mij ook wat droevig; het verhaal deed mij sterk denken aan een verslag van een vergadering van schnabbelaars onder leiding van de rode protestzanger Dumont die aan het begin van de 20e eeuw wanhopige pogingen deed een artiestenvakbond op te richten. Na hem hebben in de loop van de eeuw nog verschillende artiesten een poging gewaagd. Tevergeefs. Kinnesinne, wantrouwen en te grote ego's stonden dit altijd in de weg.