Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #493 - PvdA: Partij voor de Auteurocratie

 

Wij maken ons hard voor auteurs en taalzuiverheid. Schrijven moet een noodzakelijk goed worden in onze samenleving, onontbeerlijk zijn. Het dient alle gesproken communicatie te vervangen, behalve bij blinden en slechtzienden.

De taal weer van de Nederlanders maken

Wij pleiten voor een samenleving zonder onnodig Engels taalgebruik. Op schriftelijke communicatie met onnodig Engels staat als straf een cursus creatief schrijven met tien verplichte dagdelen.

Wie schrijft die blijft

Asielzoekers moeten voortaan hun aanvragen schriftelijk inleveren met een verplicht betoog van maximaal duizend woorden in het Nederlands, waarin ze uitleggen waarom ze in Nederland zijn.

Citotoets aanpakken

De Citotoets in groep 8 krijgt een onderdeel erbij, namelijk de sinterklaasgedichtenwedstrijd. Elke basisschoolleerling dient een gedicht te maken over een beroemdheid van minimaal 12 strofes in een bepaald thema dat ieder jaar landelijk wordt bepaald. Als je niets instuurt word je van school gestuurd.

Inclusieve taal

Ten eerste willen wij het woord ‘roman’ veranderen naar ‘romens’, zodat niemand zich gediscrimineerd voelt om fictie te schrijven. Bovendien moet in het middelbareschoolcurriculum specifiek aandacht besteed worden aan het aanleren van inclusieve taal. Ook partijprogramma’s moeten voldoen aan de inclusievetaalnorm.

Commissie RecTaal

Vanwege het hoge gehalte spelfouten in reclames wordt commissie RecTaal opgericht (ReclameTaal), die zorgdraagt voor een spellingzuiverheid van 102% (met een marge van 2%) op alle schriftelijke reclame.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Diep_schrijven, welkom op het forum. Jouw partij maakt stevige statements. Een enkele op het randje, maar ik moest er wel om lachen. Graag gelezen.

Op schriftelijke communicatie met onnodig Engels  ---> ik zou hier eerder zeggen: in onnodig Engels. Of: met onnodig Engelse woorden.

middelbareschoolcurriculum ---> ik twijfel of dit aan elkaar geschreven moet worden. Misschien beter: in de curricula van middelbare scholen

inclusievetaalnorm ---> dit moet volgens mij inclusieve taalnorm zijn.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marc - Hostwriters

 

Hardop moeten lachen met ‘romens’ als vervanging voor ‘romans’. Het programma heeft een beetje een wolf-in-schaapsvel gehalte, waarbij slinks enkele hete hangijzers worden ingevoerd. De ‘RecTaal’ is ook zo’n spitsvondigheidje. Als ik het goed heb, wordt hier gepleit voor een ‘stille’ samenleving: Het dient alle gesproken communicatie te vervangen, behalve bij blinden en slechtzienden. 
D
at zou eens wat zijn …

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mili - Hostwriters

 

diep_schrijven, je begint al ‘zuigend’ door het acroniem van de Partij van de Arbeid te gebruiken om dan over te gaan naar een –cratie.  De Cito-toets is vervangen door Eindtoetsen en ik zou dolgraag een stukje ‘inclusieve taal’ van jouw hand lezen. Hoe doe je dat? 

Je hebt een schitterend programma waarin ik me kan vinden.

Fief deed al grammaticaal voorwerk waarvoor mijn dank.

 

 

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha allen,

Dank voor de reactie, Partij voor de Auteurocratie is heel blij met jullie opmerkingen!

@Mili: inclusieve taal is voor mij nog onontgonnen gebied, maar voor m'n werk ga ik daar snel genoeg induiken! Zodra ik meer weet zul je het horen ;).

@Fief: middelbareschoolcurriculum is volgens mij wel één woord (om even de taalnazi uit te hangen), het is namelijk een driedelige samenstelling. Zie dit artikel van Scribbr voor een heldere uitleg: https://www.scribbr.nl/taalregels-schrijftips/aan…. Het overige kan ik me wel in vinden!

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Romens is idd erg leuk en goed gevonden.

Slechts één aanvulling op voorgaande: ik zou gaan voor Auteurcratie, die Auteur-o-cratie is net een lettergreep teveel voor lekker lezen, wat mij betreft.