Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#493 - Schrijven en Lezen ter Bevordering van het Algemeen Nut

 

Schrijven en Lezen ter Bevordering van het Algemeen Nut

Met de ondertekening van het Verdrag inzake de rechten van personen  met een handicap en chronische ziekten in 2016 werkt onze partij op de achtergrond om mensen met een beperking mee te laten doen in de samenleving. Met name de overheid loopt nog ver achter in haar doelstellingen die in het handvest van de Verenigde naties gesteld worden. Ook schrijvers zouden zich meer rekenschap kunnen geven te aanzien van mensen met een verstandelijke beperking en voor mensen met een GGZ-achtergrond.

Onze partij Schrijven en Lezen ter Bevordering van het Algemeen Nut (S&L BAN) roept een ieder op die teksten schrijft, hetzij op papier, hetzij via internet moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen te vermijden. Ook het veelvuldig gebruik van afkortingen is ten zeerste af te raden. Het gaat erom een tekst te produceren die zoveel mogelijk mensen kunnen lezen en begrijpen.

Veel mensen denken er niet bij na welke hindernissen ze opwerpen voor mensen met een achterstand tot de samenleving. We moeten ergens beginnen, nu is een goede tijd om er mee te starten.

Klim in uw pen of zet uw vingers op het toetsenbord. Iedereen heeft het recht te begrijpen wat ze lezen. Doe het nu!

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het internet zit vol met goede gratis woordenboeken waar in alle talen uitdrukkingen, gezegden én moeilijke woorden kunnen opgezocht worden en verklaard worden. Zo converseren wij vlot met onze Oekraïnse huishoudhulp, die enkel haar eigen taal spreekt. 

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Gi,

Fantastisch dat je mijn verhaal gelezen hebt. Je nonchalante slagersmes snijdt met de precisie van een scalpel dwars door mijn ziel. Geen pen kan beschrijven hoe kwetsend het voor me is om met zoveel onwetendheid met betrekking tot mensen met een beperking geconfronteerd te worden.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kis, keep it simple is een van mijn deviezen, zelfredzaamheid is er ook een. Bedankt voor de link naar het moeilijke woord precisie, dat is nu net wat ik wilde aantonen: hoe simpel het soms kan. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi HendrikJan, jouw partij strijdt voor duidelijk leesbare teksten voor mensen met een beperking. Dat is niet alleen voor die groep bevorderlijk. Ik denk dat iedereen gebaat zou zijn met heldere taal. Ik meld me aan voor jouw partij. Mag ik dan adviseren om ook de tekst van je partijprogramma iets duidelijker te schrijven. De eerste zin, bijvoorbeeld, is vrij lang. Ik mis hier en daar komma's (sorry, ik ben lid van de IU). Daarnaast ben ik benieuwd naar de slogans van jouw partij. 

Verenigde naties ---> Verenigde Naties

Ook schrijvers zouden zich meer rekenschap kunnen geven te aanzien van mensen met een verstandelijke beperking en voor mensen met een GGZ-achtergrond. --->  "te aanzien van" moet ten aanzien van zijn, maar naar mijn idee kun je dit weglaten. ... rekenschap geven van mensen met een verstandelijke beperking ...
Eenvoudiger zou zijn: Ook schrijvers zouden rekening moeten houden met verstandelijk beperkten en mensen met een GGZ achtergrond.

Onze partij Schrijven en Lezen ter Bevordering van het Algemeen Nut (S&L BAN) roept een ieder op die teksten schrijft, hetzij op papier, hetzij via internet moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen te vermijden. ---> Je noemt nu de naam weer helemaal voluit waardoor het al een lange zin wordt. Daarnaast hoef je naar mijn idee niet helemaal uit te schrijven hoe of waar je schrijft.
De S&L BAN roept iedereen op moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen te vermijden in hun geschriften.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Marc-Hostwriters

De standpunten van je partij promoten eigenlijk eenvoudig taalgebruik in het dagelijkse leven. Ik denk bijvoorbeeld aan wetteksten waarbij het ‘ambtenarees’ hoogtij viert. Maakt je partij een uitzonderingetje voor prozaschrijvers die zich erin verkneukelen moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen te schrijven? Ik vraag het voor een vriendin.
De oproep is evenwel duidelijk, ook al is de eerste zin van een respectabele lengte. Krachtige statement, evenwel.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Mili - Hostwriters

Hendrikjan, ik vermoed dat ik de vriendin ben voor wie Marc een vraag stelt. Het is niet zozeer dat ik me ‘verkneukel’, nee, het is eerder dat ik geen woord uit de weg ga. Zoals @Gi terecht opmerkt, alles is op te zoeken en na te gaan. Persoonlijk gruw ik ervan eraan denkend dat eenieder een simpel Nederlands spreekt. Een banale eenheidsworst. Het zijn juist die bijzondere woorden die verrukken, je doen glimlachen, nostalgisch zijn, op je gemoed inwerken.

Wel vind ik het aandoenlijk de compassie te voelen die je in je tekst legt. De lans die je breekt (zoek die andere partij hier ook eens op) voor zij die minder kunnen lezen. Maar wil je niet het onmogelijke voor zij met een verstandelijke beperking en waarom zouden GGZ-personen niet kunnen lezen?

Dank voor je inzending.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Hendrikjan, een pleidooi wordt nooit slechter van een vleugje humor. De titel kan specifieker. Je verhaal is ontroerend direct. De partijnaam niet. 

De brieven die ik van het Rijk krijg, zijn elk jaar begrijpelijker. Dat geeft de burger moed.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Hendrikjan,

Voor een partij met deze doelstellingen, vind ik de tekst behoorlijk ingewikkeld. Herlees dit eens:

Met name de overheid loopt nog ver achter in haar doelstellingen die in het handvest van de Verenigde naties gesteld worden. Ook schrijvers zouden zich meer rekenschap kunnen geven te aanzien van mensen met een verstandelijke beperking en voor mensen met een GGZ-achtergrond.

 Ik heb er even dit van gemaakt:

Vooral de overheid haalt de doelstellingen uit het handvest van de Verenigde Naties niet. Ook schrijvers kunnen meer rekening houden met mensen met een verstandelijke beperking en een GGZ-achtergrond.

Met andere woorden: als dit je doel is, zou ik er voor kiezen de eigen tekst ook met die ogen/doelstellingen te fileren. 

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijn dat er een partij bestaat die mensen helpt lastige teksten te begrijpen.
(daarvoor hoef je trouwens niet eens altijd een handicap te hebben ...)

Succes met de partij!

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Rustig zit ik op de grond onder een maanloze heelal. Ontelbare sterren verdrijven zachtjes de duisternis.
Langzaam adem ik de serene lucht in en uit, mijn ogen gesloten, een vriendelijke glimlach tonend.
Om me heen zie ik zeven geschenken liggen, afkomstig van Gi, Fief, Marc, Mily, Kruidnagel, Raymond en Anetteke.
Ieder gift is uniek en waardevol en samen vormen ze een heerlijke bron van inzichten. Nederig dank ik jullie.