Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 493 – GL97 (GEWELDLOOS97)

GL97 (GEWELDLOOS97) – Groep voor een Einde aan de Wachttijd van Erkende Literaire Dromen ondanks Luiheid, Onkunde, Overmoed en Spleen *

Schrijvers! Te lang hebben wij al gewacht op erkenning. Dit is het moment om samen de arena te betreden. De pen is machtiger dan de selfie: 1 miljoen stemmen zijn 14 zetels. Met schrijftafel. Dit vinden wij ervan:

1.
Overbrug de loonkloof
tussen rekenaars en schrijftalent.
Taal levert geld op. Rechtstreeks en indirect. Taal geeft zin. Aandacht voor taal maakt je lucratieve rotbaan begrijpelijk en aantrekkelijk. Zonder taal heeft niets betekenis. Meer loon naar redacteurs, klantenservices en andere 'cost centers'. Reclamecowboys, doe eens solidair.

2.
Vertalen is ook schrijven
het onmogelijke gebeurt iedere dag.

Taal stopt niet bij de grens. AI kan nooit alles. Een beetje vertaling verdient een mens. Meer aandacht voor vertalingen. Meer interlineaire vertalingen. Meer bibliofiele vertalingen. Meer geld naar vertalingen.

3.
Nederland Gidsland
de republiek der Letteren.
Nooit meer Nederland flaterland. Een brede basis en een hoge top. Ruim baan voor creative writing. Nationale schrijfwedstrijden voor alle leeftijden. Schrijfles vanaf de basisschool. Evenveel aandacht voor schrijven als voor sport. Ja, ik kijk naar jou, Jeugdjournaal.

4.
Tussen droom en daad
staat niets meer in de weg.

Luiheid, onkunde, overmoed, spleen: talloze bezoekingen belemmeren de schrijver. Voor alles bestaat een oplossing. Iedere schrijfaspiratie is legitiem. Er komen geaccrediteerde trainingen en coaches, betaalbaar vanuit het basisinkomen. Er is namelijk niets geheimzinnigs aan schrijven.

5. 
Geweldloosheid troef
niet alleen voor de vorm.
Ons wapen is de pen, desnoods gedoopt in vitriool. We gaan daarbij in cassatie en geen stap verder. Wij zijn een ledenpartij zonder kinnesinne, van lijstduwers en kartrekkers tot haantjes en baantjesjagers. Want wij durven vuile handen te maken bij het politieke handwerk in de wandelgangen van de macht. 

6.
Het is een vrij land
want van lezen ga je nadenken
Zelfs ASML valt ten prooi aan complotdenkers als het volk niet meer leert lezen. Is er al een standbeeld voor degene die het volk leerde lezen? Bestaat er al een Nederlandse Conscience (m/v/x)? Word jij straks dat politieke dier?

7.
Voorts zijn wij van mening
dat er een einde moet komen aan de bio-industrie.
We zijn verdorie geen one-issuepartij.

* GEWELDLOOS97 is in 1997 na een slepend intern conflict afgesplitst van GEWELDLOOS63 (Gemeenschap voor de Exegese van Wonderen, Extases en Literaire Dingen die in de Levens van Onze Ouders nog Schandalig waren).

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, ik vind hem heel sterk. 

Schrijfles vanaf de basisschool.  ---> dit is niet echt vernieuwend, ze leren schrijven op de basisschool of bedoel je dat ze verhalen moeten leren schrijven? 

We gaan daarbij in cassatie  ---> ik weet niet of deze juridische uitdrukking hier op zijn plek is.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, thanks! Tja, je hebt leren lezen en leren lezen: eerst de tekens en dan de betekenis. Zo heb je ook leren schrijven en leren schrijven: eerst de tekens en dan de teksten. Qua cassatie: doorprocederen tegen aanklachten wegens de scherpte van de pen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marc-Hostwriters:

Het venijn zit in de staart. De verduidelijking achter de asterisk onderaan is er eentje die kan tellen. Wat opvalt is de (verduidelijkende) ondertitel van ieder punt. Politieke correctheid wordt hier en daar even over de schouder gegooid. Leuk. Schrijver zijnde kun je het met de meeste van de aangehaalde punten niet anders dan eens zijn. 14 zetels? Waar wacht je nog op!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Marc,

Veel pacifistische dank namens onze partij. Lid worden kan meteen via de button op onze site en ook jouw anonieme bijdrage in het stemhokje is voor ons geen nummer.

Gebroken geweertje gewenst,

De partijsecretaris

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mili - Hostwriters

 

Kruidnagel, ik voel hoeveel aandacht je aan je tekst hebt gegeven. Merci!

Het voor mij meest aansprekende punt is: ‘Ons wapen is de pen, desnoods gedoopt in vitriool’. Vrij zijn om te schrijven, vrij zijn om te schrijven wát wij willen schrijven – zonder er uiteraard een bloedbad van te maken – politiek correcte taal en masse te weigeren, niet ons moede schrijvershoofd te buigen onder dwang van opgelegde voornaamwoorden.

Waarom gebruik je Engels als je ook Nederlands kunt gebruiken?

 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Mili, bedankt! De Engelse termen in mijn tekst - ik weet niet exact waar je op doelt, maar in het algemeen gesproken: Engels is mijn vak en ik houd van die taal. En: volgens mij gebruik ik woorden die hier wel zijn ingeburgerd, en dan ben ik niet van het purisme.