Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#493 - BeBeL

 

Gelieve hierbij ons voorstel te vinden voor de oprichting van BeBeL, voor uw goedkeuring.

Partijnaam: 

Beweging ter Bevordering van het Lezen (BeBeL)

Programma:

Dit land heeft lezers nodig. Schrijvers zijn er immers meer dan genoeg; de drempel voor het uitzenden van communicatie is te laag geworden. In combinatie met de algemene afname van de aandachtsspanne zijn er zo te weinig lezers om alle teksten de nodige aandacht te geven, waardoor het begrip en de impact ervan onder een kritieke drempel dreigen te komen.

Daarom pleiten wij voor een tweeledige aanpak:

1. Meer lezers:
   - Verplicht nationaal leesmoment tussen 19:00 en 19:30, wanneer het internet wordt afgesloten.
   - Extra lesuren Nederlands op school door deze te combineren met Geschiedenis en Godsdienst, vakken die zich uitstekend lenen om kritisch en gedetailleerd te leren lezen.
   - Bonuspensioen voor senioren die zich inzetten voor leesvaardigheidsprogramma’s in scholen en bibliotheken.
   - Herziening van handboeken die helder schrijven propageren, aangezien dit nobele doel helaas heeft geleid tot verarming van de taal.

2. Minder schrijvers:
   - Toepassing van een numerus clausus: alleen wie momenteel al schrijft, mag dat blijven doen. Pas als iemand stopt met publiceren, kan er een nieuwe schrijver worden toegelaten.
   - Geen toegang tot schrijvende beroepen onder de 26 jaar, omdat wij van mening zijn dat men voor die leeftijd nog niets interessants te vertellen heeft.

Mogelijke slogans:

- Nee tegen zinloos zenden
- Voor teksten met impact
- Schrijvers voor lezers, lezers voor schrijvers

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elke, dit motiveert niet om meer nieuwe leden te werven voor Schrijven Online :-) Het is wel duidelijk wat jouw partij voor ogen heeft.
In het kader van jouw tekst, ik zie dat je weinig reageert bij de andere inzendingen. Misschien lees je ze wel, maar de schrijvers willen graag horen wat je ervan vindt.

het uitzenden van communicatie ---> ik weet niet goed wat je hiermee bedoelt. Communiceren doe je, dat zend je niet uit naar mijn idee. Wellicht lees ik het verkeerd.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marc-Hostwriters:

Het verplichte leesmoment vind ik een goede vondst, vooral met het achteloze ‘wanneer het internet wordt afgesloten’ erachter. De numerus clausus! Gedurfd en spitant, net als de bewering dat wie nog geen 26 is, niets interessants te vertellen heeft. Satire is ook een kunst. Hier heb ik me wel mee geamuseerd, ervan uitgaande dat het inderdaad satire is.

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de feedback allebei.

Fief, wat betreft het zenden van communicatie: ik denk hierbij aan het klassieke model met zender -> ontvanger.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mili - Hostwriters

 

Elke.Dicht, ik vind je ook lekker gedurfd. Hersenen, stelt men, zijn biologisch volgroeid tussen de 20 en 25 jaar. Jij laat ze nog lekker narijpen, hetzelfde als je met je partijnaam kunt doen. Van BeBel naar Babybel! Hoewel ik je niet overal even goed kan volgen (herziening handboeken > nobel doel / het zinloos zenden) draag je aparte ideeën aan. Gaaf.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elke, dit motiveert niet om meer nieuwe leden te werven voor Schrijven Online :-) Het is wel duidelijk wat jouw partij voor ogen heeft.

Hoi Elke, via mail kreeg ik de reactie dat ik te negatief op je verhaal heb gereageerd. Dat ik met mijn opmerking zei dat jouw verhaal niet aan de opdracht voldoet. Met de reactie hierboven zeg ik volgens mij het tegenovergestelde.
Wat ik wil zeggen, is dat de partijprogramma in jouw verhaal niet motiverend is om nieuwe leden te werven. Dat is toch waar jouw partij voor staat? Meer lezers, minder schrijvers. 
Ik hoop dat je in mijn reactie een positieve reactie ziet.

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh nee, die betekenis had ik in elk geval niet gelezen in je reactie, Fief. Want je hebt helemaal gelijk, BeBeL staat inderdaad voor meer lezers, minder schrijvers. Tekstinflatie is een ding. Was het met schrijven maar zoals met zingen: iets dat men alleen doet in publiek zodra men een aanvaardbaar basisniveau bereikt heeft ;-) 

Het leuke hieraan is wel dat het perfect mijn punt illustreert dat 'het begrip onder een kritieke drempel dreigt te komen'. En ik zo deze gelegenheid kan aangrijpen om uit te leggen dat BeBeL, mogelijk iets te subtiel, verwijst naar Babel...

Ik snap overigens de opmerkingen dat niet alle programmapunten even duidelijk uitgewerkt zijn. Doen we iets aan op ons volgende partijcongres. Misschien moet de lat voor (auto)redacteurs ook wat omhoog. Nationale examens, georganiseerd door IU?