Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#493 Interpunctie United

"Zonder punt geen zin." Met die slogan is de vereniging voor taalpuristen actief om alle puntjes op de juiste i te krijgen.
Deze ondergewaardeerde groep interpuncturisten vraagt met deze campagne aandacht voor de zorg van schrijfsels die uit menig brein ontspruiten. Met name Fief, voorzitter van IU, spreekt zich krachtig uit voor het gebruik van onontbeerlijke taaltekens. ‘Iedereen kan een tekst schrijven, het zijn de leestekens die een verhaal maken of breken.’

Eerder kwam de vereniging al in het geweer tegen foutief spatiegebruik. De campagne “Bedenk goed wat je met die spatie doet” deed de nodige stof opwaaien. Zo liet IU het voorbeeld van een oproep voor een cursus naakt portretschilderen vergezeld gaan met schokkende afbeeldingen. De juridische strijd met de opleiding Naaktportretschilderen werd in het voordeel van IU beslecht.
‘Deze vorm van spatitis of losschrijfziekte komt helaas nog steeds in vele geschriften voor,’ concludeert de voorzitter. ‘We hopen met onze campagnes de mensen bewust te maken van deze tekortkomingen.’
Een nieuwe actie van Interpunctie United staat in de startblokken. Met de slogan “Het begint met een hoofdletter” zullen leden van het campagneteam diverse lerarenopleidingen infiltreren. ‘Je moet het kwaad bij de wortel aanpakken,’ aldus Fief.

De leden van de vereniging worden vaak voor kommaneukers uitgemaakt. Fief laat de opmerkingen van de taalbarbaren langs zich heen gaan. ‘We dragen die scheldnaam met eer. Ooit zullen ze de schoonheid van de tekens gaan waarderen, daarvan ben ik zeker. Het schelden geeft ons als vereniging een extra reden nog harder te vechten. Daarom maak ik er nu nog geen punt van.’

 

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Het verhaal is mooi rond. Starten met een oproep voor punten, om zelf te eindigen zonder - heel netjes gedaan. Met plezier gelezen. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je, Elke. Ik twijfel nu echter of het voldoet aan de opdracht. Het is niet echt een partijprogramma. Ik wacht de opmerkingen van de coaches af.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je, Kruidnagel. Ik heb het iets minder politiek gemaakt. Beter zo?
Ik ben wel benieuwd naar je mening over de rest van de tekst.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kijk nu Victoria op NPO Plus en duid hem mentaal in die context. Fief regeert. Je weet natuurlijk dat kommaneuken wat mij betreft pal langs het relevante scheert, al kom ik in mijn werk niet weg met een misplaatste t of spatie. Wel voorzie ik de komst van de spatie op plaatsen als lange afstands renner en hoge snelheids trein. Van die lange fladderwoorden. Je tekst loopt in elk geval als een trein. Er wordt steen en been geklaagd over taalkennis op alle geledingen binnen het onderwijs. GEWELDLOOS97 aan de macht!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marc-Hostwriters:

Spitsvondig stukje met een aantal leuke neologismen. Een speels pleidooi voor het juiste gebruik van leestekens, spaties en meer van die – volgens sommigen – kommaneukerij. Daar is trouwens niks mis mee. Het is natuurlijk wachten op de eerste onverlaat die de nieuwe partij zal uitmaken voor een bende taalnazi’s … Leuk stukje met de nodige taalkundige spitsvondigheid neergeschreven.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel, Marc. Na het lezen van de andere inzendingen, twijfel ik of het voldoet aan de opdracht. Aan Mili het laatste oordeel.
Dank je wel voor het lezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mili - Hostwriters

 

Fief, je tekst past volkomen en perfect in de opdracht, hoor. Het uitelkaar rukken van woorden wordt ook wel ‘de Engelse ziekte’ genoemd. IU heeft een waardige voorzitster. Hoe hoog is de jaarlijkse verenigingscontributie?

Sprankelend stukje. Point final.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mili, dank voor je positieve reactie. Ik maak je erelid van de vereniging. Vooruit, Marc, jij bent ook welkom.
Engelse ziekte had ik inderdaad ook gevonden, maar ik had al twee synoniemen. 
 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In Antwerpen is een 'neuke' een vlinderdas. Moeten de chauvinistische Sinjoren voortaan het werkwoord kommavlinderdassen bezigen? 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Al weet ik niet precies wat de voorzitster met de 'juiste i' bedoelt (zijn er ook foute i-s'?), toch voel ik veel voor deze vereniging, al vind ik de 'unietet' in de titel niet zo geslaagd. Kritiek is natuurlijk makkelijk, daarom dit voorstel: 'De verenigde interpunctuelen'. 

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met enige schroom meen ik toch een verbetering te moeten voorstellen in het programma van de Kommaneukers ...
N.m.m. is het 'in het geweer komen' of 'in verweer komen'.

Heerlijk stuk. Met plezier gelezen!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een partij die strijdt tegen de Engelse ziekte, heeft natuurlijk mijn sympathie, maar alvorens mijn stem weg te geven, wil ik weten of de partij zich ook hard maakt voor een verbod op de ELDA-regel.
Het doet mij erg denken aan S.O.S. (Signalering Onjuist Spatiegebruik). Het boek Weg om legging is een absolute aanrader, ik lag dubbel van het lachen bij het lezen.
Ik vind het meer een vereniging of stichting dan een politieke partij. Ik lees in een reactie dat je juist het stuk minder politiek hebt gemaakt. Waarom?
Ik had het overigens leuk en passend gevonden als je je partij ., gedoopt had. Zou mooi staan op een verkiezingsposter.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, jouw suggestie voor de naam is ook erg leuk. Niet aan gedacht. En nee, de partij gaat zich niet hard maken voor een verbod van de ELDA-regel. Integendeel. Betekent dit nu een "nee" voor jou? 
Ik ga het boek dat je noemde eens opzoeken. Lijkt me erg leuk. 

Kruidnagel maakte de opmerking dat hij het laatste stuk "te politiek" vond. De oorspronkelijke tekst was:
Dit stuitte Fief eerst tegen de borst, tegenwoordig draagt ze die benaming met eer. ‘Ik ben een taalpurist in hart en nieren en heb mijn moedertaal hoog in het vaandel staan. Laat ze schelden wat ze willen, ik maak er geen punt van.’