Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#492 Mie & Jef

Mijn neef leest regelmatig op SOL.

“Hoi, heb je dat stukje gelezen dat Molly Malone ten tonele voert?”
“Ja, maar dat Molly een karakollenkraam had in Dublin is verzonnen denk ik. Ik wil niet chauvinistisch overkomen, maar karakollen zijn wel hét streetfood van Brussel.”
“Hoe zat dat weer met die kraamuitbaters? Was daar geen oorlog aan de gang?”
“Bijlange niet, dat is in Gent waar de verkopers van de al of niet authentieke cuberdons elkaar het leven zuur maken.”
“Hoe kwamen die karakollen hier terecht?”
“Rond vijftienhonderd groef men een kanaal dat Brussel met de Schelde en met de zee verbond. Zo had Brussel in die tijd en nu nog trouwens een zeehaven. Vanaf toen stond op het menu van de Brusselaars allerlei lekkers uit de zee. In stalletjes verkocht men wulken die ‘caricoles’ genoemd werden, een overblijfsel van de vroegere Spaanse overheersing.”
“Aha, wat is dan het verhaal over die uitbaters?”
“Eerst had je Mie Caricole. Zij was de bekendste verkoopster. Op haar vijfenzeventigste verjaardag kreeg ze een onderscheiding van de stad. Zelfs Manneken Pis droeg die dag een aangepast kostuumpje.”
“Was er ook geen Jef Karakol?”
“Zeker, zijn grootmoeder begon na de tweede wereldoorlog met een kraam. José was de vrouw van Jef. Zij verkocht gepofte kastanjes, een ander streetfood. Ze stonden met hun kramen langs beide zijden van de Anspachlaan nabij het beursgebouw. “
“Was er dan geen concurrentie tussen Mie en Jef?”
“Neen, Jef was goed bevriend met haar. Mie is ooit opgevoerd in Het leven zoals het is, een tv-programma over Belgische folklore. Jef vond het niet erg dat zij en niet hij in de schijnwerpers werd gezet.”
“Eet jij soms van die dingen?”
“Ik heb ze wel eens geproefd, maar geef mij maar escargots, dat is trouwens naaste familie, net als jij van mij.”

 

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, ik kom er niet helemaal in. Voor mij is het vanaf het begin niet duidelijk wie er aan het woord is. Misschien is dat wel niet belangrijk. De dialoog vind ik niet zo natuurlijk, maar dat is mijn mening.

Grtz,
Taco

Lid sinds

3 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Schmetterling,

Leest niet prettig. Zoals Taco al zei: wie zegt wat?
Bovendien is het één blok tekst (maak gebruik van wit regels).

Nu wil ik je niet de-motiveren, maar ik was al in regel twee gestopt met lezen.

succes.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco en Hendrikjan: dit is een dialoog! Dus telkens er een nieuwe regel begint spreekt de een, nadien de ander. Witregels zijn dan uit den boze. Mij lijkt het dat jullie reageren om te reageren, vooral Hendrikjan, die reageert (?) op iets wat hij duidelijk niet heeft gelezen. Trieste commentaren die ik helaas gelezen heb. 

Lid sinds

3 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry Schmetterling,

Jammer dat je mijn reactie alleen maar als reageren ziet. Een dialoog is niet alleen maar iets zeggen. We doen tijdens het spreken van alles. We staan, we zitten. friemelen met onze vingers, veranderen van gelaatsuitdrukking. Al die activiteiten maken een gesprek veel interessanter en boeiender om te lezen.

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kan natuurlijk na elke uitspraak aangeven welk gezicht de sprekers trekken en wat ze met hun handen doen, maar dat kan niet in driehonderd woorden en hier doet het  niets ter zake. Nogmaals, lees eerst een tekst volledig alvorens hem bij voorbaat al af te breken. Fransen hebben er een mooie uitdrukking voor: Vous avez raté l'occasion de vous taire.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, ik begrijp je frustratie niet. Het is niet je best werk en ik hoop dat je volgende inzending weer op je oude niveau zit.

Grtz,
Taco

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Schmetterling, tof deze weetjes over onze hoofdstad. Ik begrijp niet hoe vorige commentatoren een probleem hebben met wie wanneer aan het woord is. Mij lijkt het overduidelijk., maar Taco opperde het reeds, dat is eigenlijk totaal niet belangrijk. Er wordt, zoals de titel aangeeft, over twee Brusselse volksfiguren een verhaal verteld dat ik graag gelezen heb. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook ik had geen probleem om te volgen wie wie is. Ik moest even teruglezen wie Jef ook alweer was, maar verder leest het soepel. Vond het leuk om meer te weten te komen in een vlotte dialoog over Brussels leven. Waande mij even op straat, een gesprek horend tussen twee welbespraakte mensen.