Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#490 Concours

Zomeren en winteren zijn werkwoorden maar ‘herfsten’ of ‘lentelen’ bestaan niet. Zo bedenkt de schrijver, die half april aan zijn open raam zit, klaar om zich te laten inspireren door de azuurkleurige lucht en de eerste lentebloesems. Dit is de maand van de befaamde grillen. Staalblauwe hemels wisselen snel naar onweersbuien en weer terug.

Wat is die helrode vlek?  Dat kan geen bloesem zijn, daarvoor is het te vroeg in het voorjaar.  Hij gaat buiten en merkt dat het een ballon is die vastzit met een touwtje.  Aan het touwtje hangt een kaartje.

Ooit vond hij in zijn tuin een gelijkaardig kaartje dat helemaal uit Tsjechoslowakije kwam. Dat was in de tijd dat het land nog achter het ‘IJzeren Gordijn’ lag. Er stond een adres op met de vraag te laten weten waar de  ballon geland was. Hij had toen een briefkaart gestuurd met  foto’s van de bloemenpracht in het Keukenhof. Tevergeefs had hij op een antwoord gewacht. Was hij toen vergeten zijn eigen adres te vermelden of werd de kaart onderschept door een of andere politiemacht?  In dat land heerste niettegenstaande de Praagse lente nog een regime van repressie en onderdrukking. 

Dit kaartje zit in een plastic zakje en is nog volledig intact. Hij leest:

Doe mee aan dit concours. Zoals je merkt is deze tekst met de hand geschreven met echte inkt.
Surf naar Calligraphy.com en geef een antwoord op de vraag: Hoe kreeg de ballonpen zijn naam?
Je kan een set winnen van twee kalligrafiepennen, veertien inktcartouches in aangepaste kleuren, een handboek en oefenschrift. Veel succes.


Een wedstrijd waarbij het handschrift wordt gepromoot, daar kan hij als schrijver niet aan verzaken. Hij beseft nu dat hij het kaartje naar Praag destijds nog met een ballonpennetje had geschreven. Waar die naam vandaan komt is hem een raadsel, maar gelukkig is er Wikipedia.
De Ballonpen kreeg zijn naam simpelweg vanwege de afbeelding van een ballon die in de pen gestanst is.  Wat een schrandere vondst om deze wedstrijd met een ballon te versturen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

Leuk hoe je de sfeer van het tijdperk van het ijzeren gordijn tegenover de 'vrije lente' van nu zet. Dat maakt de wedstrijd van de balonnenpen ook leuk: het brengt een nodig contrast van onschuld met zich mee. 

Ik zou alleen wel de zin weglaten over de baan bij het reclamebureau: dat gegeven komt niet terug of wordt niet verder uitgewerkt, waardoor die zin misplaatst voelt en de lezer makkelijker uit de mooie sfeer haalt die je met de eerdere tekst hebt neergezet. 

Goed gedaan!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, jij hebt ook voor een verrassend verhaal gekozen. Originele insteek. 

het ‘ijzeren gordijn’  --> het IJzeren Gordijn moet met hoofdletters. Het is een eigen naam net als Tweede Wereldoorlog.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Nadine voor de feedback. Ik twijfelde zelf ook aan de op het laatst toegevoegde zin met het reclamebureau en heb hem weer geschrapt. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Fief, dank je voor de reactie. Ik twijfelde aan dat IJzeren Gordijn en had het daarom tussen haakjes gezet. Ik merk dat Nadine in haar feedback het ook niet met hoofdletters schrijft, maar je hebt gelijk. Ik heb het aangepast en de haakjes laten staan omdat ik niet zo zeker ben of alle (jongere) lezers weten waarover dit gaat. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, ik kreeg de raad van de coach om mijn zin over reclame te schrappen en nu kom jij met marketingballonnetjes :)
Ik heb gewonnen en schrijf inmiddels in het Italic, Gothic, of Uncial (het handboekje was in 't Engels). Thanks.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi, Musonius. De schrijver van het verhaal heeft zowat alle lp's in huis van de zanger van het lentelied.  De schrijver uit het verhaal kent het lied ook, maar vraagt zich dan af wat de infinitief is van het werkwoord: lenten?