Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#490 - De roze ballon

 

De wind slaat in mijn gezicht. Wolken varen langs de hemel, grijze en witte door elkaar. Nergens een stukje blauw en de belofte van regen hangt in de lucht. Vandaag durfde ik eindelijk weer eens te wandelen. Op dagen als dit kom je toch niemand tegen en als ik ergens geen behoefte aan heb, dan is het gezelschap. De meewarige blikken, het geveinsde medeleven, weer uitleggen wat ik voel. Ik voel godverdomme verdriet, wil ik ze in hun schijnheilige gezichten schreeuwen.

Is het echt al twee maanden geleden? Ik heb de kalender nodig om het te zien. Geloven doe ik het niet. De pijn is scherp en rafelig en nog net zo intens als toen. Wordt het ooit minder? Wil ik dat wel?

Ik wil je terug.

Terwijl ik in mijn kraag duik, kijk ik naar boven. De wind speelt met mijn haar. Ik doe mijn ogen dicht en laat de koele wind mijn gedachten meevoeren. Even denk ik aan niks tot ik een paar druppels voel.

Met tegenzin verlaat ik de stilte in mijn hoofd, open mijn ogen en zie een roze ballon mijn richting uit vliegen. Mijn lievelingskleur. Hij gaat met schokken heen en weer, maar komt duidelijk mijn kant op. Gefascineerd kijk ik naar de ballon. Het roze steekt af tegen de Hollandse luchten. Een stukje vrolijkheid in een sombere wereld. Ongepast bijna.

Die ballon moet ik hebben. Iets in mij dwingt me om hem te pakken. Mezelf schrap zettend, houd ik hem scherp in de gaten en probeer de timing goed te krijgen om hem te grijpen.

Schokkend en slingerend komt de ballon op me af. Ik sta met uitgestoken handen. Gespannen. Klaar om iedere plotselinge beweging van hem te volgen. Maar op het laatste moment waait de ballon recht in mijn handen. Hebbes!

Er hang een dubbel gevouwen briefje aan. Ik vouw het open en mijn adem stokt. Dat handschrift. Al mijn haren gaan overeind staan. Mijn handen beginnen te trillen en mijn knieën begeven het waardoor ik op de grond zak. Tranen vullen mijn ogen waardoor ik het nog maar nauwelijks kan lezen.

Het gaat goed met me.

Ik heb geen pijn meer.

Ik wacht op je.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 Hoi Taco, op zich vind ik het een mooi verhaal, maar het einde is voor mij een anticlimax. Het is te mooi om waar te zijn. De geliefde is twee maanden geleden overleden (zo lees ik het tenminste) en dan komt er een nog zo goed als volle ballon overwaaien met een boodschap van de overleden geliefde. Ik had een betere twist verwacht.

Op dagen als dit ---> volgens mij moet het "deze" zijn. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, 

Je beschrijvingen van het weer en hoe de ballon aan komt varen, zijn erg mooi en beeldend. De boodschap op de ballon is symbolisch overduidelijk (lees: op het randje van waar je ook al schrijver nog mee wegkomt als creatieve vrijheid versus realisme) maar ik vind hem niet verkeerd. Persoonlijk vind ik het geheel nog voldoende op elkaar aansluiten om prettig te lezen. 
Er valt voor mij echter wel enigszins een gat tussen het tempo van het eerste gedeelte en de laatste regels. Je beschrijft meerdere alinea's hoe je personage wandelt, de ballon ziet en erachteraan gaat. 
De eigenlijke boodschap van de ballon lokt qua omschrijving niet meer uit dan:  Dat handschrift. Tranen vullen mijn ogen waardoor ik het nog maar nauwelijks kan lezen. 

Het zou voor mij meer in balans gevoeld hebben als ook dat gedeelte meerdere beschrijvingen/ woorden had gekregen, zoals je ook schreef over de wandeling en de gemoedstoestand van je hoofdpersoon. Maar al met al leest het verhaal zeker niet slecht!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor het lezen. 

@Fief, ik zie dat ik te subtiel ben geweest. De boodschap komt van gene zijde, dat kwam niet goed over.

@Nadine. Ik heb de laatste alinea wat meer woorden gegeven.

Grtz,
Taco