Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#489 Buikje

 

Dat buikje zou er echt niet mogen zijn,
het past niet in mijn nieuwe feestjapon.
Ik ga meer sporten en gezonder eten.
Gedaan met chips en chocolade vreten.
Op maandag tennis, ‘s woensdags badminton
En zaterdag tien rondjes om het plein.
Volharding krijgt dat buikje zeker klein.

Ik had dit toch iets anders ingeschat.
Ik ben zo moe als ik naar buiten ga.
De goden van het weer werken mij tegen.
Ze sturen elke dag een portie regen
en ik verlang naar chips en chocola.
Ik ben het sporten eigenlijk al zat
maar ik ga voort, ik krijg dat buikje plat.

De week was zwaar, Ik voel mij als een wrak.
Mijn spieren doen me pijn, is dit het waard?
Ik wil gewoonweg van wat rust genieten.
Op zaterdag kwam oma op visite,
ze bracht een grote chocoladetaart.
Ik voelde toen hoe mijn volharding brak.
Ik geef het op, dat buikje wordt nooit strak.

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Emily,

Mooi gedaan! Technisch zit het uitstekend in elkaar. Het bedachte rijmschema vind ik zeer fraai. De rijmen zijn goed en nergens gekunsteld. De puritein in mij moppert enkel even binnensmonds bij het slap volrijm eten/vreten en het e/en-rijm genieten/visite, maar dat mag de pret niet drukken. Metrisch is het ook dik in orde, alleen de regel 'De goden van het weer werken mij tegen.' verdient wat aandacht.
Dikke pluim!

Inhoudelijk valt er ook weinig op aan te merken, het is zeer ambachtelijk geschreven. Wel zou ik 'nieuwe japon' veranderen in 'mooie japon', als deze echt nieuw was, had je dit bij het passen al kunnen merken en had je eerder een andere japon gekozen of het ingeruild dan dat je dieetplannen zou maken.
Verder is alles goed en kundig geschreven.

Maar … (en nu komt het, zet je schrap!) nu ik zie dat het schrijven je goed afgaat en je de techniek uitstekend in de vingers hebt, voel ik mij gerechtigd wat strenger naar de tekst te kijken en te zien of er naast een ambachtelijk geschreven tekst die aan de opdracht voldoet, meer uit te halen valt.
Je zou eens kunnen kijken of je je lied meer humor en verhaal kunt geven. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als je die feestjapon, die je tot lijnen aanzette, kunt laten terugkomen in de andere strofen en deze als rode draad gebruiken en laat eindigen bij de kringloop of – sterker nog – aan flarden scheurt. Toon meer wanhoop, schets komische beelden of situatie, bv dat als vrienden taart eten jij op een wortel loopt te knagen. Overdrijf, laat absurde diëten de revue passeren, gebruik je fantasie, zoek naar de grap.
Ter inspiratie zou ik je willen wijzen op 'Een kleine ingreep' van Martine Bijl.

Kun je hiermee verder?

De dichtcoach

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Emily, ik vind het een leuk gedicht. Graag gelezen. Over het technische gedeelte kan ik geen commentaar geven, daar hebben we gelukkig Musonius voor.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Musonius, bedankt voor de uitgebreide feedback. Ik heb mij inderdaad meer gericht op de techniek, over de inhoud was ik ook niet helemaal tevreden. Humor is niet mijn sterkste kant, maar ik zal eraan werken.

Fief, Kruidnagel, bedankt voor jullie reactie.