Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#488 Father & Son

“Die foto’s zijn gemanipuleerd, dat ziet toch iedereen?”
“Ja, pa maar tegenwoordig heet dat gefotoshopt.”
“Gefoto-wat? Shoppen betekent toch winkelen?”
“Correct, maar het woord komt van het computerprogramma Photoshop.”
“Dat zoek ik op. Ik bedoel dat ga ik googelen, ik ben moderner dan je denkt hoor.”
“Ja, pa.”
“Aha, ik wist dat ik gelijk had. Hier staat het zwart op wit:
De eerste software om digitaal te tekenen was Sketchpad, in 1963 ontwikkeld door Ivan Sutherland. Hij gebruikte een CRT scherm om objecten te manipuleren. Zie je wel. Het zijn gemanipuleerde foto’s.”
Sure, dad, whatever you say.”

Het is niet dat ik het absoluut wil halen, maar ik merk dat mijn zoon mij de laatste tijd wel heel snel gelijk geeft. Moet ik mij daar goed of slecht bij voelen?

Ik gooi het over een andere boeg en vraag: “Ken jij de Engelse uitdrukking A picture is worth a thousand words?
“Zeg maar meteen waarover je het wilt hebben, pa.”
“Het is zo veel makkelijker om iets met een foto uit te leggen dan het in woorden te omschrijven. Met een foto kan men zich een situatie beter inbeelden.”
“Daar kan ik je geen ongelijk in geven.”
“Het gaat niet om mijn gelijk, kan je je indenken hoe fout het is dat foto’s bijgewerkt worden om een totaal vertekend beeld te geven van de werkelijkheid?”
“Natuurlijk is dat fout, maar het kan ook als grap bedoeld zijn en dan vind ik het wel geinig.”
“Ik heb het niet over grapjes, jongen, hoe erg is het wanneer een bevolkingsgroep misleid wordt door malafide personen?”
“Ga je het nu alweer hebben over Trump en Poetin of de Palestijnse kwestie? Er zijn echt wel interessantere mensen en situaties om te volgen hoor.”
“Zo, wie of wat volg jij dan tegenwoordig?”
“Gisteren verving de Franse president zijn vrouwelijk hoofd van de regering door een openlijke homoman als jongste premier ooit in Frankrijk. Dát vind ik een nieuwswaardig feit.”

Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Probeert mijn zoon mij te manipuleren of iets duidelijk te maken? Hij zal toch geen homo zijn? Ach, dat mag best, maar hij kan het ook gewoon meedelen als mannen onder elkaar. Wij kennen elkaar tenslotte al achttien jaar. Even doorvragen.

“Ik las dat hij pas vierendertig is. Zijn foto is niet ‘geshopt’, hij ziet er goed uit. Tof dat je geïnteresseerd bent in de internationale politiek, maar is er iets dat je mij hiermee wilt duidelijk maken?”
“Niet echt, tenzij dit: jij wilt toch zo graag dat ik later jouw zaak overneem, maar ik ga Politieke en Sociale Wetenschappen studeren. Je weet nooit wat er mij binnen een zestiental jaren in de schoot wordt geworpen.”

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hi Schmetterling,

Bedankt voor je (grappige) verhaal. Het heeft een goede toon en ik vind de opdracht zeer geslaagd. De dialoog komt geloofwaardig over en de personages hebben beide kun kenmerkende manier van praten. Ik heb dan ook geen verdere opmerkingen voor je.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, goed verhaal, mooie dialoog. Graag gelezen.

Pa en Dad hoeven niet met een hoofdletter.

“Die foto’s zijn toch gemanipuleerd, dat ziet toch iedereen?” --> de eerste "toch" zou weg mogen.

Dàt vind ik een nieuwswaardig feit.” ---> om een woord te beklemtonen, hoort het streepje de andere kant op te staan: Dát

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel, Fief. Soms gebeuren er rare dingen. Ik had in mijn eerste zin een 'toch' weggehaald, maar nu merk ik dat het woord er nog staat, waarschijnlijk vergeten om de verbetering op te slaan. De 'dàt' komt omdat op mijn klavier ook enkele vaste Franse tekens staan (zoals deze: ç). Voor het andere streepje moet ik een alt+´ uitvoeren en ik ben wat lui geweest, sorry.