Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#487 Een raar, oud, leeg, houten huis

 

 

Een raar, oud, leeg, houten huis

‘’Niet ver van waar ik woon staat een raar, oud, leeg, houten huis, helemaal alleen aan de kant van de weg’’.

Het huis werd vroeger bewoond door een huisarts met zijn vrouw, heb ik me laten vertellen. Hij hield praktijk aan huis. Zijn vrouw was stewardess, ze vloog de hele wereld over maar in het dorp zag men haar zelden.

Aanvankelijk waren de patiënten erg op de dokter gesteld, maar dat veranderde toen hij vaak te laat met zijn spreekuur begon, fouten ging maken, en kortaf tegen zijn patiënten werd. In het dorp werd geroddeld dat de dokter dronk, menigeen had een dranklucht waargenomen in de spreekkamer. Maar niemand durfde de arts hiermee te confronteren.

Op een goede dag had de doktersassistente voor een dichte deur gestaan. Ze belde aan, en nog eens, en nog een keer heel hard en doordringend, maar er gebeurde niets. Er leek niemand thuis. De eerste patiënt kwam aangefietst. Toen hij hoorde wat er aan de hand was, maakte hij snel rechtsomkeert om thuis de politie te bellen.

Met gebruik van een stormram werd uiteindelijk de deur geforceerd, en terwijl de agenten nog binnen waren, klonken sirenes van een ambulance en van meerdere politieauto’s. Het groepje patiënten dat zich gevormd had, werd gesommeerd weg te gaan. Het huis werd afgezet met linten.. De assistente werd meegenomen voor verhoor.

De volgende dag had er een kort bericht in de krant gestaan: ‘’Vrouw dood gevonden in huis, sporen van geweld aangetroffen, de echtgenoot, wordt vermist. Familiedrama?’’

Wat er precies gebeurd was, wist niemand, en zou niemand ooit te weten komen. Weken gingen voorbij, maanden, en jaren…Van de huisarts geen spoor. Het pand kon niet worden verkocht, omdat de eigenaar als vermist te boek stond. Zijn familie leek zich niet om de woning te bekommeren. Het arme huis verloederde, en werd uiteindelijk onbewoonbaar verklaard.

En zo staat het daar nog steeds, half overwoekerd door klimop. Een naargeestig bewijs van een raadselachtig verhaal…

 

 

- De beginzin van mijn verhaal komt uit een boek van Roald Dahl: ''De Giraffe, de Peli en Ik''.

In het dorp waar ik woon staat zo’n oud leeg, huis, maar het verhaal gaat vooral over een afschuwelijke gebeurtenis, waarmee 2024 hier helaas begon. (Een heel ander drama overigens dan hier beschreven!).