Lid sinds

2 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik wil o&n overslaan

Opdracht 486e

-------------

Het geroezemoes van vreugdevolle verwachting vult de straat, terwijl Chaja door de menigte van buurtgenoten worstelt. Af en toe klinkt een vuurwerkknal. Maar alleen in haar bekruipt een onbehaaglijk gevoel. Wat als hij hier weer is? Ze heeft nooit begrepen waarom mensen zo uitbundig het nieuwe jaar verwelkomen. Oud en Nieuw voelt voor haar als een druk op haar borstkas, een verplichting om te vieren terwijl haar beste vriend...

Abrupt stopte ze met lopen. Haar ogen valt op een schimmig figuur die haar lijkt te observeren. Plots voelt ze een ijzeren greep die haar laat verstijven. Met ingehouden adem draait ze zich om. Er is niemand. Alleen de echo van haar eigen ademhaling. Is ze gek aan het woorden?

 

 

Eén herinnering zit als een vogel gevangen in een kooi in haar geheugen. Het beeld dat haar beste vriend Peter overboord sloeg na een avond de ondergaande zon bekijken. Van Peter, heeft ze sindsdien nooit meer iets vernomen.

‘Chaja?’ klinkt het zacht.

Het kippenvel spreidt zich over haar lichaam. Het zal toch niet.. Ze haalt haar handen uit haar zakken, en maakt aanstalten om te rennen. Maar daar is die ijzersterke greep weer. Ze rukt zich los en probeert weg te komen. Zijn lichaam is sterker.

‘Nee!’ gilt ze. Hard blaast ze in en uit. Tot er twee handen haar wangen vastpakken en zijn donkergroene ogen recht in de hare staren. Dan ziet ze wie het is.

Op het moment dat ze hem van zich afduwt, schiet er een vuurpijl de lucht in, klinkt er gejuich en geklink van glazen.

‘Gelukkig nieuwjaar, Chaja.’

Geschokt loopt ze van hem weg. ‘jij ook Peter.'

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi c., het verhaal heeft potentie, maar komt voor mij niet zo uit de verf. De hoofdpersoon heeft iets tegen het vieren van Oud en Nieuw omdat ze een vriend is verloren. Dat hij dan weer ineens voor haar staat, leest voor mij iets te ongeloofwaardig. 

De titel zou ik voluit schrijven:  Ik wil oud en nieuw overslaan.  o&n leest niet mooi, bovendien hoort in de titelbalk het nummer van de opdracht voor de titel te staan. Die heb je nu boven de tekst van het verhaal gezet. Dat zie je niet in het overzicht en het is voor de coach en de lezers niet duidelijk bij welke opdracht het verhaal hoort.

Oud en Nieuw  --->  Oud moet natuurlijk met een hoofdletter omdat het aan het begin van de zin staat, maar oud en nieuw schrijf je met kleine letters.

Van Peter, heeft ze sindsdien nooit meer iets vernomen. ---> de komma mag weg.

Ze haalt haar handen uit haar zakken, en maakt aanstalten om te rennen. ---> de komma mag mag.

Het kippenvel spreidt zich over haar lichaam  ---> naar mijn idee zeg je niet "het kippenvel", maar gewoon kippenvel. "het kippenvel" is letterlijk het vel van een kip en dat bedoel je hier niet.

Hard blaast ze in en uit.  ---> Dit leest raar. Je blaast nooit in, tenzij je een ballon opblaast. Naar mijn idee adem je in en uit.

‘Gelukkig nieuwjaar, Chaja.’ ---> Nieuwjaar hoort met een hoofdletter.

Geschokt loopt ze van hem weg. ‘jij ook Peter.' ---> Jij hoort hier met een hoofdletter.

Laatste zeurtje: in het midden van het verhaal staat heb je een of twee enters te veel gedaan waardoor een heel wit middenstuk ontstaat.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hi c.,

Bedankt voor je verhaal.

Let goed op je zinsopbouw en woordkeuze. Sommige zinnen lezen een beetje warrig, en een aantal woorden lijken niet helemaal op zijn plek te staan.

Daarnaast heb ik het een beetje moeilijk met de geloofwaardigheid in het verhaal. Bij een ander commentaar noemde ik al the suspension of disbelief. Ik vind het heel lastig om te geloven dat hij overboord slaat en de hoofdpersoon hem nooit meer ziet, en dan plotseling tijdens de jaarwisseling opduikt. Het is iets te vaag. Ik heb het idee dat je meerdere elementen probeert te integreren, maar aangezien het woordenlimiet worden er verschillende lijntjes uitgezet, die niet worden afgemaakt. Dus: blijf bij één centraal onderwerp en werk dat uit. We moeten immers ook weten waarom we dit lezen, wat is de relevantie van het verhaal? Waarom is het belangrijk om te lezen over ene Peter en Chaja? We moeten een verbinding krijgen met deze personages.

Succes!