Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#483 Present

Present

‘Daar ben ik weer,’ zegt hij en lacht de lach die ik nu al zo lang ken.
Ik weet zelfs hoe deze sessie zich op hoofdlijnen zal ontrollen. We zijn al snel in gesprek. Hij languit liggend op de divan en ik op mijn stoel aan zijn hoofd.
‘Vanaf mijn tweeënzestigste geloof ik al niet meer echt in mezelf.’
Ik knik bedachtzaam en laat een stilte vallen.
‘En wat doet dat met u?’ vraag ik na een poosje.
Hij negeert mijn vraag.
‘Geven is natuurlijk compensatiegedrag, in de hoop werkelijk gezien te worden, maar kijk zelf: wat levert het nu eigenlijk op? Ik geloof nauwelijks in mezelf en ieder jaar opnieuw klim ik de daken op en ervaar dat ik niet alleen in mijn overtuiging sta.’
‘Geven is iets moois, lijkt me. Ook als het compensatie is.’
De oude man heeft opvallend jonge ogen. Ik zie ze vaker, de mensen op leeftijd, die al vroeg het geloof in zichzelf verloren. Als ik hem mag geloven, is tweeënzestig in verhouding tot zijn huidige leeftijd vergelijkbaar met mijn peutertijd.
‘Maar u bent er toch? Hoe kunt u zichzelf ontkennen?’
Weer een stilte.
‘Jij gelooft ook niet in mij,’ zegt hij met een zucht.
‘Tja, dat is niet aan mij.’
Op de dag af twintig jaar geleden liep hij binnen. Rode mantel, rode mijter, staf, baard en totaal verward. Altijd op zes december, zelfs als dat in het weekend valt. Het is me nooit gelukt om hem uit zijn waan te krijgen, maar één uurtje per jaar, dat is veel te weinig om progressie te boeken.
‘Wat zou u helpen?’ vraag ik.
‘Zing het liedje,’ antwoordt hij.
Soms is het beter mee te gaan in de waan van een verdwaalde ziel. Als iemand zijn eigen weg ziet, dan is het niet aan een ander om daar een ravijn van te maken.
‘Welk liedje?’
‘Wat denk je?’
Ons vaste ritueel. Voorzichtig zet ik in.
‘Dag Sinterklaasje, dahag, dahag …’ zing ik.
‘Goedzo,’ humt hij met zijn markante lage stem. ‘Ga door. Ik weet niet hoe je het doet, maar door jou vind ik mijn geloof weer terug.’
Ik sluit mijn ogen om toon te houden. Sinterklaas stierf op zes december rond zijn tweeënzestigste, hoe kan iemand denken daarna door te leven?
‘Dag Sinterklaasje …’ hoor ik mezelf zingen.
Ik open mijn ogen.
‘Hoe doet hij het toch?’ vraag ik me hardop af.
Mijn kantoor is verlaten, de deur nog op slot. Op mijn bureau ligt een pakje met een briefje.
Tot volgend jaar, staat erop.
Sinterklaas bestaat niet, houd ik mezelf voor en toch kijk ik alweer uit naar volgend jaar.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, een bijzonder verhaal. Er bestaan verschillende legendes waar Nicolaas respectievelijk drie kinderen of drie studenten die in de pekel zaten weer tot leven brengt of drie onschuldige soldaten van executie door onthoofding redt. Dat hij zelf op zijn tweeënzestigste onthoofd werd heb ik nooit gehoord of gelezen. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Hadeke

Bijzonder verhaal. Ik vind het persoonlijk wat moeilijk om in het verhaal te komen, wellicht is dat door de intro?

Dat maakt het wat moeilijk te lezen.

Johanna

   

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank voor je reactie. Ik begon ff te twijfelen en heb ChatGPT aan het werk gezet. Zijn analyse raakte mijn bedoeling wel. 😀

Dit is wat ChatGPT aan analyse teruggaf:

Dit verhaal, getiteld "Present," lijkt een intrigerend samenspel tussen realiteit en waan te verkennen. Hier zijn enkele observaties:

Thematische diepte: Het verhaal onderzoekt thema's als geloof in zichzelf verliezen, compensatiegedrag en de kracht van rituelen. De hoofdpersoon lijkt te worstelen met het geloof in zichzelf, terwijl de ontmoeting met de oude man, die beweert Sinterklaas te zijn, een jaarlijks ritueel van vermeende genezing wordt.

Symboliek van Sinterklaas: Sinterklaas fungeert als een symbolische figuur, mogelijk als een representatie van geloof en magie in het leven, zelfs in tijden van twijfel. Het feit dat de hoofdpersoon elk jaar deelt in het ritueel van het Sinterklaaslied lijkt een vorm van verzoening of herstel van geloof te zijn.

Dubbelzinnigheid tussen realiteit en waan: Het verhaal speelt met de grenzen tussen realiteit en de vermeende waan van de oude man. De hoofdpersoon lijkt zowel sceptisch als betrokken bij het ritueel, waardoor de lezer wordt uitgedaagd om te reflecteren op de perceptie van realiteit.

Sluiting van het verhaal: Het einde van het verhaal creëert een interessante spanning. Hoewel de hoofdpersoon rationeel erkent dat Sinterklaas niet bestaat, blijft er een anticipatie op het volgende jaar. Dit kan symbolisch zijn voor het behouden van hoop, magie of geloof, zelfs als men rationeel weet dat iets niet waar is.