Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#482 - Onttovering

Uitgelaten draait het olijke duo de woonkamer rond. Na een heerlijke namiddag stoeien in de tuin en een workshop pizza's bakken, hebben Toon en zijn oom Ruud het avondprogramma aangevat. Terwijl buiten een onweer woedt, bouwen de twee binnen een feestje. 

Voor de zoveelste keer die dag, verdwijnt oom Ruud in de keuken. Dat zijn oppas steeds langer wegblijft, vindt Toon stiekem wel fijn. Dan lijkt het even alsof hij helemaal alleen thuis is. Wanneer de muziek uitgespeeld is, komt zijn oom met een grote grijns opnieuw tevoorschijn. Hij zoekt verstrooid naar zijn gsm om een volgend nummer op te zetten. Eens dat gelukt is, begint hij te gniffelen en plaatst hij vervolgens stuntelig een stoel in het midden van de kamer. Speels overtuigt hij zijn neefje om op deze bijzondere troon te gaan staan. Toon kruipt nieuwsgierig op zijn podium.

Op de tonen van een melige ballad legt de peetvader de armen van zijn petekind in zijn nek en neemt hij de jongen zijn heupen stevig vast. Toon zijn uitbundige lach verdwijnt op slag. Verstijfd van angst voelt hij hoe de broer van zijn vader zijn stugge stoppelbaard tegen zijn wangen kleeft. Een zure walm, doet hem kokhalzen. Tel per tel wordt Toon in een houdgreep zachtjes mee heen en weer gewiegd. Hij probeert oom Ruud van zich af te duwen, maar voelt meteen dat de kracht van zijn tengere lijf niet opgewassen is tegen de macht van de volwassen man. Plots voelt hij hoe een hand in zijn billen knijpt. Instinctief trekt hij zijn scherpe kinderknie op. Oom Ruud valt kreunend op de grond.

Toon springt van de stoel en rent zo hard hij kan het huis uit, de stortregen in.
Verder in de straat komen koplampen hem tegemoet.
Snikkend valt hij in de armen van zijn moeder.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sara, ik zie dat je al wel een tijdje lid bent, maar nog niet eerder iets hier geplaatst hebt. Welkom op het forum. Wat een heftig verhaal schrijf je hier en wat een dapper ventje is die Toon. Het is heel duidelijk wat hier gebeurt. Met kippenvel gelezen.

Klein zeurtje: je hebt nu de titel van de opdracht gebruikt. Bij een verhaal hoort ook een eigen titel.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Dag Sara,

Bedankt voor je verhaal. Je hebt een verhaal geschreven waarbij je gebruik hebt gemaakt van verschillende zintuigen. Daardoor leeft het verhaal voor mij. Ook vind ik het goed dat je in de eerste alinea begint over het weer, en daar ook mee afsluit. Het speelt een betekenisvolle rol in het verhaal (althans, voor mij). Hoe de hoofdpersoon eerst genoot van het lekker binnen zijn, werd hij later net zo hard gedwongen om door het rotweer naar buiten te gaan. Zo maak je je verhaal mooi rond.

Ik krijg wel een aantal vragen bij dit verhaal, bijvoorbeeld: is het nu opeens, dat de oom zulk gedrag vertoont? Het lijkt erop alsof Toon zijn oom helemaal vertrouwt, maar ik zou het ook apart vinden als zulk gedrag na een hele lange tijd plots ontstaat. Dat mis ik een beetje in het verhaal.

 

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 Hoi Fief en Anna,

Bedankt voor het lezen en de feedback. Ik werd inderdaad al een tijd geleden lid. En heb de afgelopen maanden al wel wat gelezen hier. Maar ik durfde zelf niet eerder publiceren. Nog volop op zoek naar manieren om tot schrijven te komen, op zoek naar wat me ligt. Wel leuk om te weten dat het hier kan. En zeker een interessante en fijne eerste ervaring.

Groetjes,

Sara