Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#480 Een gevleugeld diner

Tijdens het herfstverlof logeerden mijn kinderen bij hun grootouders. Opa is van Franstalige origine en gaat er prat op dat zijn nakomelingen al een aardig woordje Frans spreken.

“Wat schafte de pot?” Ik weet hoe overheerlijk mijn schoonmama kan koken.
“Gisteren was er een witloofslaatje met stukjes appel en yoghurtmayonaise, gevolgd door hete bliksem met appelmoes en als toetje: Apfelstrüdel, warme appeltaart met vanille-ijs on top”.
“Kregen jullie cider bij het eten en dronk opa een Calvados nadien?” 
Mijn kinderen begrijpen de vraag niet en ik vertel hen over die keer dat ik met mijn nieuwbakken verloofde voor het eerst bij haar ouders op het diner werd genodigd.

Na het obligatoire White Martini on-the-rocks aperitief wordt een exquise kippenconsommé opgediend, getrokken van een authentieke soepkip, langdurig gesudderd in een groenteboeket.
“Van het kippenwit heb ik een pasteitje gemaakt”, zegt mijn schoonmoeder in spé. De entrée bestaat inderdaad uit bladerdeeg, gevuld met kip en gehaktballetjes in een champignonsausje en een vleugje citroensap.

De hoofdschotel: surprise! Dit is pas mijn allereerste galgenmaal maar later zou blijken dat dit de specialiteit van jullie oma is: gevulde braadkip met eigenhandig gerolde aardappelkroketjes en sla met zelf gedraaide mayonaise.

Bij het dessert komt de kroon op het werk: een donkerbruine gelakte biscuit in de vorm van ... een gebraden kip! Klinkt mooier in het Frans zegt jullie opa en vertaalt: biscuit au beurre laqué en forme de poulet. Die kipvorm is er teveel aan. Samen met de andere tafelgenoten kunnen wij het niet meer houden en proestten het uit van het lachen. La Mamma cucinare koestert geen argwaan, tof dat de kinderen zo onder mekaar plezier maken en genieten van haar kookkunst.

Hilariteit alom na mijn culinair verhaal. Een van mijn dochters zegt: “Ik vind dat er aan het diner van oma een hard gekookt eitje ontbrak!”

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, het is een smakelijk verhaal en het water loopt me bij het lezen in de mond. Toch vind ik je verhaal ook lastig te lezen. Ik kan hier en daar niet ontdekken wanneer het om een herinnering gaat of wanneer het zich in het heden afspeelt. 

“Kregen jullie cider bij het eten en dronk opa een Calvados nadien?” Mijn kinderen begrijpen de vraag niet en ik vertel hen over die keer dat ik met mijn nieuwbakken verloofde voor het eerst bij haar ouders op het diner werd genodigd.  ---> na het lezen van deze zin verwacht ik eigenlijk dat je de kinderen uit gaat leggen wat je bedoelt. Ze krijgen een mooie herinnering te horen, maar je opmerking wordt niet verklaard. 

met stukjes appel en yoghurtmayonaisesausje  --> ik zou er "een yoghurtmayonaisesausje" van maken

...  kippenconsommé opgediend, een authentieke soepkip, langdurig gesudderd in een groenteboeket.  ---> een consommé is een heldere bouillon, maar zoals jij het beschrijft, is het een soepkip die lang gesudderd heeft. Bedoel je ipv soepkip wellicht kippensoep?

 een…gebraden kip!  ---> de puntjes hoeven er niet tussen. Als het als beletselteken wil gebruiken, hoort er eigenlijk voor en na de puntjes nog een spatie.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, dank voor de reactie. De taalfoutjes zijn aangepast. Daarnaast dit: de uitleg aan de kinderen ligt hem net in de gelijkenissen met het verhaal uit het verleden. Om die vertelling actiever te maken staat ze in de tegenwoordige tijd. Wat de soep betreft is dit punt 1 van een kippenconsommé: Reinig de groenten voor de bouillon. Snij ze in fijne stukken. Zet op in een grote soepketel met koud water. Leg de soepkip erin en breng aan de kook. Schuim de onzuiverheden af met een schuimspaan. Laat verder garen, gedurende ± 4 uur op een zacht vuur. Neem de gare kip eruit en laat ze afkoelen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling, ik weet wel joe je soep maakt, maar zo staat het er niet. Naar mijn idee moet er dan staan: wordt een exquise kippenconsommé opgediend, getrokken van een authentieke soepkip, langdurig gesudderd in een groenteboeket.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vind het een 'warm' verhaal, waarbij verleden en heden liefdevol samenkomen. Ik sluit me wel aan bij Fief dat het voor mij soms wat lastig leest in de door jou bedoelde verwevenheid.