Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#479 Drie maal Sint Maarten

 

Jubellied

Sint Maarten, Sint Maarten.
je hebt een schouder bloot.
Sint Maarten, Sint Maarten,
je mantel die is rood.
Je gaf 'm aan een arme man
Die zich daarmee warmen kan.
Sint Maarten, Sint Maarten,
want anders ging hij dood.

Bedellied

Ik heb een lege tas
zeg mij wie doet daar lekkers in.
Ik heb een lege buik
en in wat lekkers heb ik zin.
Een appel mag, een mandarijn,
een reep, een zure mat.
Voor in mijn tas en in mijn buik,
hè toe en geef mij wat.

Scheldlied

Ik zie wel dat je thuis bent
Jij dikke vette rat
Eet zelluf al je lekkers
En geeft ons nooit eens wat
Ik hoop dat jij je straks verslikt!
Ik hoop echt dat je erin stikt!
En dat je niet meer opstaat
Jij dikke vette pad.

 

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, dat scheldlied. Ik denk niet dat de (veelal) moeders die bij de voortuinen staan wachten dit goedkeuren. 

Het bedellied vind ik persoonlijk iets minder. Om het te laten rijmen staan de zinnen onlogisch en voor mij lastig leesbaar.

De eerste zin van het jubellied vind ik mooi met de blote schouder, die direct wijst op het afsnijden van- 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Raymond,  het jubellied vind ik ook het beste. Het is lekker zingbaar. Bij het scheldlied struikelde ik eerst over opstaat/pad. Ik zag pas daarna dat pad rijmt met rat en wat. Misschien kun je die verwarring voorkomen door opstaat te veranderen in rechtkomt. Graag gelezen.

 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor jullie commentaar Jascha en Emily. Ik had sowieso gebrek aan inspiratie (met dit soort dingetjes) maar ik had de vorige opdracht ook al laten zitten, dus dacht deze week vooruit met de geit! Ik geniet van de virtuositeiten van de anderen, zullen we maar zeggen :)

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Raymond, jouw inzendingen zijn minstens zo geslaagd. Graag gelezen. 

Ik las dat je import-Oeteldonker bent. Wij hebben dezelfde kleuren maar met een extra striepke blauw. Bokken ipv oetels. En in plaats van Hendrien, staat bij ons Pinus op de voorgrond. Ik heb ooit eens geprobeerd uit te leggen aan een paar Engelse collega's dat wij daar met carnaval een standbeeld van hebben. Zij zagen iets anders voor zich dan een man in boerenkiel 😊

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Raymond,

Jubellied: Mooie vorm en het refrein werkt goed. Ik zie er meteen een liedje in. Het heeft ook een een fijne cadans, maar ik struikelde bij het zesde vers. Dit komt omdat het van jambisch ineens naar trocheïsch gaat. Nu kun je van jambische verzen best naar trocheïsche gaan, maar in dit geval is het lezen lastig, omdat een groot gedeelte van het vers zowel jambisch als trocheïsch gelezen kan worden:

DIE zich DAARmee WARmen kan.
Die ZICH daarMEE WARmen kan.

Het is zeker niet fout, maar het leest toch fijner als je deze regel net als de rest jambisch maakt. Ik zou 'nu' toevoegen:

Die zich daar nu mee warmen kan.

'Nu' is maar al te vaak een metrisch opvulwoordje, maar hier zou het zeker passend zijn, omdat je van vt naar tt gaat.

Zorg ervoor dat sterke rijmwoorden als rijmgever gebruikt worden; je mantel die is rood. is een vers dat uitstekend in een kinderlied past, maar ook triviaal en niet ter zake doende, dus ik zou de volgorde omdraaien:

Sint Maarten, Sint Maarten.
je mantel die is rood.
Sint Maarten, Sint Maarten,
hij laat één schouder bloot.
Je gaf de helft een arme man

Verder lopen al je liedjes goed en ik kan me voorstellen dat ze gezongen worden.

hè toe en geef mij wat.

zou ik wijzigen in

hè toe nou, geef mij wat.

De dichtcoach

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vind dit een heel geslaagde bijdrage. Allereerst door de bijdrage op zich, die niet misstaat bij de andere inzendingen en door de feedback van de coach, die laat zien hoe ogenschijnlijk eenvoudige aanpassingen een groot effect hebben.