Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#479 Juttemis

 

[Nieuwe versie]

Dekmantel (loflied- amfibrachus)

Laat onze lantarens uw pad toch verlichten

Wanneer u te paard almaar voorwaarts zal schrijden

Sint Maarten, die voor alle zwakken wil strijden

Uw mantel der liefde zal kloven weer dichten

 

Suikerpiek (Bedellied - Trochee)

Ach mevrouw, he toe meneer

Gun ons toch uw suikergoed

Vul ons handje des temeer

Van uw snoep in overvloed

 

Zoete wraak (Scheldlied – Trochee/Jambe)

Jij hebt maling, jij hebt schijt

en wil geen snoep aan kindren kwijt

Gesloten deur toch al die tijd

Nog even en dan krijg je spijt

 

Juttemis (Onzinlied - Dactylus)

Leuren aan deuren van sint tot aan juttemis

Geuren en kleuren van poep en van kattenpis

Rottende tanden die kiezen het hazenpad

Snoepgoed gevuld tot de rand van het bubbelbad

 

 

 

[Oude versie]

Dekmantel (loflied)

Laat onze lampions het pad verlichten

Wanneer u te paard al voorwaarts schrijdt

Sint Martijn, die voor het goede strijdt

En de dekmantel van onrecht doet zwichten

 

Suikerpiek (Bedellied)

Ach mevrouw, he toe meneer

Gun ons toch uw suikergoed

Vul ons handje des temeer

Snoep en koek in overvloed

 

Zoete wraak (Scheldlied)

Jij hebt maling, jij hebt schijt

Wil geen snoep aan kindren kwijt

Deur gesloten, pas op! Weinig tijd

Sint Martijn, zorg dat het hem spijt!

 

Juttemis (Onzinlied)

Zingen tot Sint Juttemis

Met de geur van kattenpis

Rotte tanden kiezen ’t hazenpad

Stromen snoep tot aan ‘t waterrad

 

 

 

 

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Emily Claeys dat kun je wel zeggen. Ik had nog steeds niet goed voor ogen hoe het nu zit met beklemtoond en onbeklemtoond. Inmiddels zit ik wat andere sites te bekijken met voorbeelden en het begint me te dagen. Ik ga er nog eens goed voor zitten. 

Het Bedellied lijkt nog het meest metrisch en als ik mn huiswerk heb gedaan is het 'trochee'?

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jascha,

Ik zie je nog wat worstelen met metrum, maar mooi dat je je er in verdiept.
Bij een eerdere opdracht (sonnet schrijven) plaatste ik in een reactie (de zesde reactie) een uitgebreide uitleg over hoe je bij metrisch schrijven te werk kunt gaan. Wellicht heb je daar wat aan.
Hoewel het metrum rommelt, ben je wel heel goed op weg; de gedichten beginnen met een fijne cadans, maar vervolgens loop je uit de pas.
Suikerpiek is inderdaad trocheïsch en loopt uitstekend. Ik meen dat je het inmiddels aangepast hebt, want volgens mij waren de laatste twee versregels oorspronkelijk jambisch. Metrisch dus een mooie verbetering. Probeer ook wat te sleutelen aan de andere gedichten met behulp van de uitleg in mijn link. Als je er niet uitkomt, help ik graag verder.
Soms is de oplossing eenvoudig: bij Wanneer u te paard al voorwaarts schrijdt hoef je enkel wanneer te vervangen door als.

Dekmantel is een mooi idee, maar de uitwerking heeft wat geforceerds.
Suikerpiek heeft dus een mooie cadans, maar vragen om overvloed is mooi als het spottend bedoeld is, maar vind ik hier niet zo passen. Geef wat van uw overvloed zou beter zijn.
Al met al zie ik dat je op de goede weg bent, maar dat er wel nog wat geschaafd moet worden om alles metrisch, taalkundig en inhoudelijk te laten kloppen,
Hou vol. Al doende leert men.

De dichtcoach

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Wat ik grappig vind is om te merken dat veel van ons (inclusief ikzelf) snel de neiging hebben om wat formeel/ archaïsch te gaan schrijven. Hier zie ik dat bij het eerste lied.

Vanzelfsprekend sluit ik me verder aan bij de coach. 😀

Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor de goede uitleg (inclusief de uitleg in het sonnet). Het is eigenlijk best technisch om een rijm te schrijven. 
Ik ga de andere verzen ook onder de loep nemen!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Musonius De gedichten/liederen zijn bijgewerkt en zouden nu metrisch moeten zijn. Ik heb verschillende metri erin gebracht. En ik hoop erg op nog eenmaal je feedback. Dank!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zeker, alle gedichten zijn wat metrum betreft helemaal in orde.

Taalkundig en literair valt nog wat werk te verzetten. Een tip die ik je kan geven is alles als proza te noteren en je dan af te vragen of je dit ook zo zou schrijven als het een (kort) prozaverhaal was geweest.

Maar Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd, Je hebt nu in de gaten hoe het metrum werkt en daarmee heb je flinke stap in de goede richting gezet.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In Keulen hoor je het soms donderen en Aken is in het Frans Aix-la-Chapelle, maar ik dacht dat alleen Rome niet in één dag gebouwd werd ;-)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor de feedback. Het metrum-issue verholpen. Nu de rest. Ik heb omwille van het rijmen niet de mooiste zinsopbouw inderdaad. Het dondert overal weleens en geen stad - Behalve Dubai misschien - is in 1 dag gebouwd. Morgen weer een nieuwe opdracht.