Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#479 315

 

Loflied

Een bedelaar stond aan de poort.
De sukkel stond te beven.
De mensen liepen om hem heen.
Ze keken en ze zwegen.

En toen passeerde jij te paard.
Je was vol medeleven.
Je mantel sneed je simpelweg
in tweeën met je degen.

Sint Maarten, hoor nu ons gebed
in deze bange tijden.
Ontmoeten wij een mens in nood,
laat ons hem dan niet mijden,
maar vul ons egoïstisch hart
met simpel medelijden.

 

Bedellied 1

Ik ben een arme bedelaar,
ik heb geen kleren en geen brood,
geen huis om in te wonen.
Geef gul aan deze sukkelaar,
verzacht mijn lijden en mijn nood,
Sint Maarten zal ’t u lonen.

 

Bedellied 2

Hallo meneer, hallo mevrouw,
wij zingen voor u op de stoep.
Vul alstublieft ons mandje gauw
met centjes of een beetje snoep,
koek, chocola of marsepein.
Eer aan de goede Sint Martijn.

 

Scheldlied

Sint Martijn, Sint Martijn,
kijk achter het gordijn.
Daar zit een dikke vrek in huis
boven op zijn kluis!

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Emily,

Je weet me met je loflied en smeekbede van een bedelaar te ontroeren en te laten grinniken om je scheldlied. Mooi gedaan. Fraaie toepassing van schakelrijm in het loflied en het pararijm poort/paard is een mooie vondst. Esthetisch was het mooier geweest als de rijmparen beven/-leven en zwegen/degen meer van elkaar verschilden, want nu lijkt er sprake te zijn van schijnrijm, terwijl dat waarschijnlijk niet in je bedoeling lag. (En had Sint-Maarten wel een degen?)
De teksten hebben een lekkere cadans, al vond ik Lieve meneer, lieve mevrouw wat storend. Hallo, meneer, hallo, mevrouw was metrisch gezien beter. Wel een mooi lied verder dat zeker geschikt is om mee langs de deuren te gaan.

Ik ben overigens wel nieuwsgierig naar de betekenis van 315 dat je achter het opdrachtnummer zette.

De dichtcoach

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Musonius, bedankt voor je positieve feedback.

“Hallo” in plaats van “lieve” is een perfecte verbetering van een regel die naar mijn zin niet zo lekker liep. Waarom ben ik daar zelf niet opgekomen? Ik heb het aangepast.

Ik snap je commentaar over “beven/zwegen”, maar ik vond al die e-klanken zo leuk. Een degen schijnt pas in de 15de eeuw uitgevonden te zijn, dus euh … dichterlijke vrijheid. Ik heb in de laatste regel “innig medelijden” nog veranderd naar “simpel medelijden”.

Ik hoop dat iemand nog achter de betekenis van “315” komt …

 

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik had laatst al gegoogeld op zijn naam en het verbaasde me dat deze figuur al zo oud is. Ik dacht aan de middeleeuwen, maar 315 is zijn geboortejaar. Zo leer je elke dag wat nieuws.

Het zijn mooie zingbare liedjes. Ik vind het loflied het mooiste uit de verf komen.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Musonius en Jascha, zijn geboortejaar, daar had ik niet aan gedacht, dat had ook gekund. 11 november is de 315de dag van het jaar.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik ben blij dat ik niet meer over 315 hoef na te denken.

Mooie bijdrage. Wat de dichtcoach al aangeeft, je weet goed de emotie erin te leggen.

Graag gelezen.