Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 479 – Quirehuit

Geen enkele jeugdherinnering hier aan Sint Maarten maar mijn oudste dochter heeft wel mooie (met superleuke teksten) en die leen ik voor deze rijmklus.

Bedelliedje

Daar leit langs de wegen een bedelaar neer
verdoofd door de kou en de wijn
Maar kijk, Sinte Maarten grijpt snel naar zijn zwaard en
hij schenkt hem de helft van zijn mantelkijn

Vanavond staan wij hier al aan uwe deur
Kijk ons dan, zo schattig en klein
Al bent u niet heilig, u woont hoog en droog dus
schenk ons met Sint-Maarten een suikerfestijn

Lofliedje

Zevenduizend mensen met lampionnenlicht
lopen door de regels van dit lofgedicht
Kijk de woorden stralen, midden in november
Ruik de zinnen geuren naar kaneel en gember

Sinte sinte Maarten, wat ben je lief en stoer
Want je gaf je kleren aan een drinkebroer
Aan het schuim der natie gaf je goed en have
Overal op aarde lig je nu begraven

 
Onzinliedje

Sinte Maarten mordicus
armen van een octopus
alle vier een tweelingzus
samen met de autobus

Maarten gooit ze in de sloot
water is de een zijn dood
bak baguette kloosterbrood
mayonaise inktvispoot
 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, de enige herinneringen die ik heb aan Sint Maarten waren de wandeltochten. Voor ons is de elfde van de elfde het startsein voor het carnavalsseizoen.
Ik vind je vondsten mooi gevonden en daarom graag gelezen. 
Jouw titel van de inzending bracht me naar de site van ene Meneer Fruttekoek, waarvoor dank.  Quirehuit stond geschreven als Quire-Huit

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, dank je! Wij hadden wel lampionoptochten, maar ik weet niet meer wanneer in het jaar, en dat het waarschijnlijk niet aan Sint-Maarten mocht zijn gewijd, kwam misschien doordat ik diep in de Bible Belt woonde. Dus aan carnaval deden wij niet, daar vlak boven de rivieren. De titel schoot me eigenlijk gewoon woordgrappend als ik ben te binnen, kennelijk niet als eerste en enige: zal eens gaan kijken bij Fruttekoek, en bij die van jou!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ha, ha. Vooral de tweede en de laatste. Bij de tweede vind ik de laatste zin goed gevonden. De laatste is heerlijk circonflex. (Vrij naar Han Hoekstra.) Bij je eerste lied stok ik wat op 'wiet' dat haalt me uit de sfeer.

Of het helemaal goed loopt, vraag ik me af, maar soms blijkt mijn metrumgevoel toch niet helemaal te kloppen. Daar waag ik geen opmerking aan. 😀

Met een grote lach gelezen.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel,

Dank voor de links. Mooie aanvulling.

Ik heb zelf ook geen enkele herinneringen aan sint-maartentradities in welke vorm dan ook, maar deze vormen wel een mooie opdracht.

En dan nu over jouw inzending.
Rijm, metrum en rijmschema zijn dik in orde. Leuk dat je amfibrachen gebruikt, dat zie ik niet veel in sint-maartenliedjes.
Inhoudelijk sluit het prachtig aan bij het thema, maar de taal is nogal archaïsch en literair. Ik denk niet dat deze teksten graag gebruikt zullen worden door kinderen om mee langs de deuren te trekken. Probeer eens wat te schrijven met de doelgroep voor ogen.
Ik zie overigens in het tweede lied wel vermomde verzen met gekruist rijm:

Zevenduizend mensen
met lampionnenlicht
lopen door de regels
van dit lofgedicht

Kijk de woorden stralen,
midden in november
Ruik de zinnen geuren,
naar kaneel en gember

De dichtcoach

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Hadeke, die eerste vind ik zelf ook het droogst. Ik moest er echt inkomen. Die wiet is inderdaad te sixties, die wil ik nog vervangen. Leuk om iets over Han Hoekstra te lezen. Nooit van gehoord, beken ik, maar het was een genot om hem even te googlen. Dank!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sint Martijn,

Bedankt voor je opdracht. De geschiedenis hoort bij de charme van zo'n oud feest maar inderdaad, in dit huis vol jonge kinderen zijn de Sinterklaasliedjes niet alleen elk jaar woker, maar vooral frisser. Ik zal wel zijn beïnvloed door je historische voorbeelden en het jargon uit dat Utrecht 900-concert. Sint-Maarten is natuurlijk de patroonheilige van mijn stad en sinds een paar jaar ineens weer een springlevende traditie, qua massale optocht met lichtsculpturen. Erg sfeervol.

Misschien een leuk idee om eens een expliciete kinderdichtopdracht te doen, want dat is een kunst op zichzelf.

Grappig inderdaad, die verstopte kwatrijnen ook.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Kruidnagel, prachtige titel! Aan die wiet zou je iets moeten doen, die stoort mij ook. Tweede en derde gedicht zijn perfect. Heel graag gelezen.

 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Hahaha, de poging tot Middelnederlands in het bedellied is erg leuk. Het onzinlied is heerlijk.

Van de lange discussie hierboven heb ik vooral even de liedjes van Utrecht 900 gelezen. Wat een mooie collectie, maar wat een toestand, dat Sint-Maarten. Ik ben geboren en getogen Utrechter. Inmiddels al een tijd import-Brabo, dus ik snap Fiefs opmerkingen over 11/11 hier en daar ook (mijn pubers zijn morgen ook rood-wit-geel op pad). Ik heb in mijn Utrechtse jeugd echt nooit (lees: nooit) iets met Sint Maarten te maken gehad. Ik verdenk de import van bakfiets-moeders in Tuindorp, Oog-in-Al en Leidse Rijn vooral van dit soort initiatieven.

Afijn, á-ge-moar-leut-hèt.

Met dit alles, graag gelezen, Kruidnagel.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je, Raymond. Tja, die Sint-Maarten hier is in elk geval een welkome afleiding van dat gepolariseerde Sinterklaasdebat. Het heeft ook een maatschappelijke component qua armoedehulp en de legende is al een eeuw of tien groot hier te Utrecht. Mijn vrouw, uit Purmerend, heeft de 'echte' jeugdherinneringen, maar ach, mijn kinderen zijn ook geboren Utrechters en zij hebben die herinneringen later ook. Voor mij is het vanavond gewoon lekker met de kleintjes na donker lichtjes kijken van de massale optocht langs Ledig Erf, een soort precember. Maar allerdings leuker dan Halloween, ook omdat er leuke liedjes gezongen kunnen worden.