Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#477 The candy shop

 

Verstoord keek de gedistingeerde vrouw om naar een getunede Volkswagen Golf uit ’98 die hard over de verkeersdrempel vloog. De vering krakend en piepend onder de toch al lijdende achteras. De achterruiten trilden mee op de cadans van de muziek en de woorden verlieten tegelijk met de sigarettenrook de geopende ramen: ‘I'll take you to the candy shop; I'll let you lick the lollipop; Go 'head, girl, don't you stop […]’. De dame trok reflexmatig de hondenlijn aan, bang dat haar keffer als extra verkeersdrempel zou eindigen. Kort kon ze de inzittenden zien: drie jonge jongens met hoodies. Ze schudde meewarig het hoofd en vervolgde haar uitlaatronde.

Later die dag rekende het baasje van het keffertje haar boodschappen af in de supermarkt. De klant na haar legde drie blikjes energiedrank neer. Bij het ruiken van sigarettenlucht keek ze toch eens om: een van de jongens van de Volkswagen. Snuivend van minachting deed ze een paar stappen naar voren.
’35 euro en 50 cent alstublieft’, dreunde de kassier op van haar scherm.
‘Pinnen graag.’ Ze hield haar pas bij het apparaat waarna een verontrustend signaal: saldo ontoereikend. De vrouw schraapte ongemakkelijk haar keel terwijl ze rood aan begon te lopen. Haar eer te na.
‘Hoeveel komt u tekort?’ klonk het vanachter haar. Ze keek hoogst verbaasd om.
‘50 cent.’
‘Alstublieft.’ De jongen met hoodie legde een muntje op de toonbank.
Verbouwereerd stamelde ze: ‘Nou, eh, dankjewel jongeman. Zeer attent.’
‘No problemo, mevrouw.’

Naar buiten lopend, zag de gedistingeerde dame de Volkswagen geparkeerd staan en hoorde de dreunende muziek. Ze liep er met ferme tred naartoe en tikte op het raampje.
‘Wat zijn jullie aan het luisteren?’
’50 Cent, mevrouw. Net uitgekomen.’
‘Interessant. Klinkt goed jongens.’ En ze liep terug naar huis.
‘I'll take you to the candy shop’, neuriede ze zachtjes.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het begint in mineur, maar eindigt in grandeur. Grappig en graag gelezen. Het keffertje zal blij zijn wanneer hij straks mee mag naar de candy shop. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Leuk gedaan. Bij de 50 ct had ik de artiest die verderop terugkomt al te pakken.

Ik denk dat het nog iets sterker kan als je wat beschrijvingen naar tonen schrijft.

De hond als extra verkeersdrempel ontlokte een glimlach.

Graag gelezen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank beide. @Hadeke: wat bedoel je met de beschrijving naar tonen? Kun je een voorbeeld geven? Ik heb helaas al 60 woorden moeten schrappen, dus misschien heb ik dat juist gewist ;).

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi jasha,

De beschrijving van de oude auto en hoe de personages het nummer candy shop draaien, was erg goed gevonden; daarmee combineerde je toon, stijl en personage-uitwerking. Alsof ook de auto een heel eigen karakter heeft.

De laatste zinnen zag ik aankomen, maar vind ik alsnog erg goed gelukt. Je weet genoeg van deze vrouw om te begrijpen dat ze niet het type is om de muziek van 50 cent leuk te vinden. Normaalgesproken zou ze de teksten waarschijnlijk ook afkeuren, maar in haar onschuld (van het moment, misschien ook wel?).... Hahaha!

Goed gedaan!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boeiend verhaal met interessante personages die treffend neergezet zijn. Het slot, het gedeelte na de laatste witregel, vind ik minder interessant dan de verwarring bij de vrouw na de attente daad van de jongen, dus daar had het verhaal van mij mogen eindigen. (Hou je meteen meer woorden over voor wat je geschrapt hebt.)

Voor zover ik weet - en ik heb ervaring -, zie je bij het pinnen niet hoeveel geld je te kort komt, er wordt enkel aangegeven dat het saldo niet toereikend is. Je kunt haar dus maar beter contant laten betalen.