Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

compliment incognito # 477

 

Het kan anders

Karen is een commandeur en klager. Zij staat in de supermarkt bij de zelfscankassa en scant haar eerste boodschappen. Iets in het apparaat lijkt het niet te doen. Of maakt zij zelf een foutje? Bozig roept zij een medewerkster. ‘Dat apparaat doet het weer niet. Ga je chef maar halen.’ Zenuwachtig is die dat inderdaad van plan. Maar ja, dan krijg ik daar weer allerlei instructies, denkt zij. Dus probeert ze het zelf te verhelpen. Het lukt. Karen is na tien, vijftien minuten eindelijk klaar. ‘Mag ik uw boodschappen controleren?’ wordt haar vervolgens gevraagd door de medewerkster. Nog bozer dan daarvoor vraagt zij weer naar de chef. Die komt kijken en doet een goed woordje voor haar collega. ‘Het apparaat is oké. Het ermee omgaan is soms lastig. Een foutje is zo gemaakt.’ De boosheid bij Karen zakt, maar nog geïrriteerd pakt zij in. ‘Nou.’ zegt de chef. ‘Het komt toch nog in orde.’ ‘U bent geholpen door een ervaren collega.’ ‘Inderdaad.’ zegt Karen. ‘Dat doet zij altijd. Een kleine promotie of salaris verhoging zit er voor haar misschien in?’ ‘Daar ga ik zeker met haar naar kijken.’ zegt de chef. 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tino, je schrijft hier maar zeer af en toe, ook al ben je blijkbaar al drie jaar een forumlid. Opmerkingen uit het verleden hebben niet veel uitgehaald. Je hebt nog steeds niet de titel achter het opdrachtnummer geplaatst en je tekst bestaat uit één grote blok tekst zonder enige witregel. De inhoud mag dan al vlot geschreven zijn, erg boeien doet hij helaas niet. Zoals ook eerder al werd aangegeven kan het lezen van andere inzendingen inspirerend werken. 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tino,

Tof dat je meedoet met deze weekopdracht! Helaas vind ook ik het resultaat niet zo sterk. Ik ben het eens met wat Gi daarover zegt, bovendien vind ik het plot lastig te begrijpen. Wat heeft de controle van de boodschappen te maken met een apparaat dat het wel of niet doet? Is die Karen aan het eind nou cynisch, heeft ze een mindswing gemaakt? De reactie van de chef is eveneens niet echt geloofwaardig. 

Kortom, volgende keer beter ;-).

Groet!
Martin

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tino, 

Het idee van je verhaal is leuk: aangezien Karen onredelijk kan worden over dingen die je niet verzint, is het een goed idee om haar zelfs te laten mopperen over het doen en laten van een machine, niet eens over een menselijke fout die relatief gezien makkelijker voorkomen had kunnen worden. 

Het plot vind ik minder sterk: het heeft nu iets weg van een welles-nietesdiscussie:
"De machine doet het niet."
"Ik ga het proberen te maken."
"Ik ben nog steeds niet tevreden."
"Ik ga mijn best doen u te helpen."

Daardoor is er niet echt een verhaal, eerder een gegeven. Dat maakt ook dat het slot niet zo sterk is als het waarschijnlijk is bedoeld. De overgang van Karens gemoedstoestand is ook erg plotseling: de ene regel is ze nog knorrig en de volgende is ze vriendelijk. Je kan iets plotselings gerust schrijven, maar dan moet er vooraf daarvoor wel een aanleiding of aanwijzing zijn geweest en die mist nu wel. 

Probeer voor een volgende keer wat meer plotpunten toe te voegen, zodat het verhaal niet vastloopt. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

De elementen voor een goed verhaal zijn er zeker. Ik zie een aantal mooie zinnen en ook wel een rake typering van het karakter. Nu nog een kwestie van oefenen op het plot. Daar is deze site ook voor bedoeld: Aan de gang gaan met de feedback en leren van de verhalen van anderen en de feedback daarop.