Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#476 Herfstontwaken

 

Ik word onwillig wakker. Kil en donker, regen op de ruit.
Ik sleep mezelf met tegenzin uit bed en open het gordijn.
Ik zie de eerste auto’s rijden door de koude, natte herfst
en strompel naar een keukenstoel voor koffie en de krant.

Ik lees dat wij ons nog een tweede oorlog kunnen permitteren.
Ik lees hoe eeuwenoude vetes nieuwe, rauwe wonden maken.
Ik lees hoe mensen zich vol angst in voetbalstadions verschuilen
en dat kipcurryproducenten minder kippenvlees gebruiken.

Wat zal ik doen met deze dag? Ik zou een beetje kunnen lezen.
Het boek Apocalyps, misschien? Dat lijkt wel passende lectuur.
Maar nee, toch liever niet. Ik kies een oude televisieserie
van toen de wereld jong en simpel was en alle mensen, zomaar,
zonder twijfel, snapten, wie de goede was en wie de slechte.
Ik plof mij in de zetel neer, ik kom er niet meer uit.

 

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lekker wegzinken in nostalgie. Dat klinkt verleidelijk op zo'n grauwe dag. Hopen dat de actualiteit je niet inhaalt en een 'tweede oorlog' achterhaald raakt. Ik dacht bij die zin heel even dat het een historisch verhaal werd rond 1939.

Prettig gelezen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Emily, lekker strak metrum heeft je verhaal. Escapisme en engagement. Ik hoop maar niet op een wereld waarin alle mensen weten wie goed en slecht is. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Emily,

Ach ja, en dan het liefst één oorlog tegelijk.

Mooie, heldere tekst. De lange zinnen en doffe dreun van de strakke cadans versterken de somberheid. Je hebt gekozen voor een sonnetopbouw en dat werkt heel goed. Ik kan mij bij deze tekst goed voorstellen dat ie zingzeggend of melodramatisch ten gehore wordt gebracht.
Tip: Om een dreun te doorbreken, kun je experimenteren met het weglaten van een versvoet. Door het woordje warme weg te laten uit en strompel naar een keukenstoel voor warme koffie en de krant. creëer je een adempauze tussen twee strofen en komt de alliteratie (keuken, koffie, krant) sterker over. Zo kun je ook vandaag schrappen uit de laatste regel. Eindigen met ik kom er niet meer uit. is sterker.

2:4 (het kippenvleesvers) zorgt aan de ene kant voor wat lucht, aan de andere kant voor een scherp contrast. Mooi gevonden.

De dichtcoach

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Kruidnagel, bedankt voor je reactie. Escapisme, dat heb je goed gezien.

 

Hallo Musonius, bedankt voor je uitgebreide feedback.
Het lied van Jeroen Van Merwijk kende ik niet, maar het geeft perfect mijn verwarring weer.
Je tips over het weglaten van “warme” en “vandaag” vond ik heel goed en heb ik opgevolgd.

 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi, helder en een strak metrum. Bijna, want hier en daar miste ik een lettergreep, als het tenminste klopt dat je voor 17 koos/op 17 uit kwam. Maar ik ken de regels van een sonnet niet en kan slechts vingertikjes tellen :)

Aanvulling: bij herlezing en hertelling klopt het volgens mij toch. Het is net een verkiezing. Zeer graag gelezen.