Lid sinds

10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wekelijkse schrijfopdracht #475 "lege pagina"

 

Op een koude winteravond zat Alice voor haar bureau met haar schrijfblok voor zich open om een hoofdstuk van haar allereerste boek te schrijven. Ze had een week geleden net haar eerste hoofdstuk afgewerkt en dacht bij zichzelf dat ze inspiratie genoeg had om aan het volgende hoofdstuk te beginnen. 

 

Maar daar zat ze dan met haar schrijfblok, een pen en een volledig lege pagina. ze bleef maar denken en denken, maar er kwam niks in haar gedachten op dat bruikbaar was dacht ze. 

 

Tot ze opeens luid op riep “het lege-pagina syndroom” en begon gretig te schrijven over wat er in haar opkwam bij het woord. Ze schreef en schreef tot ze wel 10 pagina’s had volgeschreven. 

 

Nadat ze het hoofdstuk had nagelezen en aangepast waar nodig pakte ze haar laptop en ging opzoek naar wat het lege-pagina syndroom eigenlijk was, en toen ze zag wat het was en of het echt bestond was Alice versteld en trok ze haar ogen wijd open.

 

zo kwam ze te weten dat als je het syndroom had, dat je een hemelse schrik hebt voor blanco papieren of nieuwe notitieboekjes. ze dacht bij zichzelf dat het verschrikkelijk zou zijn moest ze het zelf hebben, en zeker voor een schrijfster.

 

Je zit veel met een lege pagina voor je als je niet weet waarover je iets moet schrijven of als je last hebt van een writer’s block .

 

Zo besloot Alice het hoofdstuk uit te bereiden en over deze aandoening een heel boek te schrijven in plaats van een klein hoofdstuk. ze ging direct aan de slag en zocht allerlei informatie op via internet en tal van andere betrouwbare kanalen. 

 

Tot ze genoeg informatie had en begon te schrijven. Een paar maand later was Alice’s boek klaar en keek ze vol fierheid terug naar dit avontuur.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Shirley, ik lees  niet veel meer dan dat ze gaat schrijven over een legepaginasyndroom, maar verder gebeurt er niet veel. In elke alinea herhaal je steeds hetzelfde. Het mist spanning en opbouw, waardoor het niet zo inspirerend leest.

Tot ze opeens luid op riep “het lege-pagina syndroom” en begon. --> achter riep hoort een dubbele punt, achter syndroom nog een komma.

10 pagina's. --> tien pagina's. 

 zo kwam ze te weten. --> hoofdletter bij zo ontbreekt. Bij nog een aantal zinnen meer ontbreekt de hoofdletter. Het is altijd raadzaam je tekst nog een keer te checken voor je het plaatst.

Kijk of je de grote witregels iets kleiner kunt maken. Ik denk dat je te enthousiast met de enterknop bent geweest. Met een enkele enter heb je al een witregel.

Laatste zeurtje: verzin een originele eigen titel, dat hoort ook bij een verhaal. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik sluit me aan bij Fief. Het is nog teveel opsomming en te weinig verhaal, daarom leest het voor mij niet zo heel vlot.

Ik denk wel dat het voldoende elementen voor een goed verhaal in zich heeft. Je zou eens kunnen proberen de eerste alinea te schrappen en met de tweede te beginnen. Laat de hoofdpersoon dingen doen of denken, waardoor de lezer snapt dat het koud is en avond, zonder de woorden 'koud' en 'avond' te gebruiken. (Ze pakte de mok met warme chocolademelk en schoof wat dichter naar de lamp die naast haar stond.)

Kijk naar wat meer van dit soort momenten en probeer dan de verhaalijn verder uit te werken.

Ik ben heel benieuwd naar een volgend verhaal van je.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede tips van Fief en Hadeke. Op zich is het idee van iemand die dan maar een boek schrijft over de angst voor de lege pagina geen slecht idee, het is alleen al veel gedaan. 

Lid sinds

10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dank je wel voor de goede tips ik zal de tips die jullie me geven zeker en vast mee naar de volgende opdrachten. ik zou graag wat beter in het schrijven worden en wie weet misschien ooit een eigen boek te kunnen schrijven. dus nogmaals een dikke merci voor jullie goede tips.